Overladen met prijzen. Voor zijn muziek, zijn kunstige tekenstijl en voor het neerzetten van een wereld ver van hier. Machinarium is misschien wel het meest positief ontvangen point & click-spel van de afgelopen jaren. Het spel waarin je een robot bij de hand neemt op een roestbruine planeet was al verkrijgbaar voor de iPad, maar is nu ook uitgekomen voor de iPhone. Het enige verschil is dat je in Machinarium Pocket Edition inzoomt om de omgeving dichterbij te bekijken.
Niet overal op drukken
Machinarium is niet helemaal een traditioneel point & click-avontuur. Een belangrijk aspect is anders. In de meeste spellen in het genre kan je overal in beeld klikken en kan de hoofdpersoon er iets mee. Het touw dat zich in de uithoek van het beeld bevindt: als je personage het niet kan pakken, heeft hij er in ieder geval iets over te zeggen. In Machinarium mag je gerust het hele scherm aantikken, maar je hebt er niks aan. Je kan alleen voorwerpen pakken of acties uitvoeren als die binnen handbereik van de robot zijn. Met tikken in beeld verplaats je de robot.
Meebuigen
Een van de redenen dat Machinarium zo in de smaak viel bij fans van het genre, is de moeilijkheidsgraad. Waar spellen als The Room en Mosaika (link naar iPadclub) je graag bedienen met tips als je er even niet uitkomt, is Machinarium passief met hints en verricht je echt zelf het puzzelwerk. Soms moet je verzamelde voorwerpen combineren waar je echt niet aan dacht en kan je ze op een totaal onvoorspelbare manier toepassen – maar omdat het spel die verrassingen al vanaf het begin voorlegt, weet je dat het zo is. Puzzels zijn gewoon niet altijd logisch in Machinarium. Je moet je verstand met het spel soms meebuigen.
Sfeer en charme
De tekenstijl en de muziek van het spel zorgen voor een sfeer die zich moeilijk laat vergelijken met andere spellen. Dat het spel ‘stom’ is en personages niet praten, mis je niet door de sfeervolle (en vervreemdende) muziek en draagt juist bij aan hoe knap dit spel in elkaar zit. Als iemand iets van je moet hebben, zie je dat aan een gedachtenwolkje. En ook al is de wereld van Machinarium doorspekt van robots: afstandelijk voelt hij niet. De wereld komt over als een samenhangend geheel en elk scherm is doorspekt van charme. Toch is er wel een minpunt te verzinnen. Het kleinere iPhone- en iPod-scherm vereist inzoomen van de omgeving om voorwerpen goed te zien, maar bij de minste of geringste animatie die op een vondst volgt, zoomt het spel de actie weer uit. Zo ben je wel actief met zoomen bezig.
Alleen voor iPhone of universeel
Machinarium Pocket Edition is niet de enige manier waarop je Machinarium op de iPhone kan spelen. De al langer uitgebrachte iPad-app is tegelijk ook universeel geworden en daarmee ook geoptimaliseerd voor de telefoon. Die is nu tevens geschikt gemaakt voor de iPad 1, ondersteunt nu ook Retina-beelden en kost 4,49 euro.
Downloaden: Machinarium Pocket Edition (€1,79, iPhone, iOS 5.0+)
Downloaden: Machinarium (€4,49, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties