Reacties voor: Mini Plane: het ontwikkelen van een iPhone-game, deel 7 (dagboek)

Het deel is de serie over Mini Plane, het eerste iPhonespel van Orangepixel.
Pascal Bestebroer -

Reacties: 20 reacties

  1. ik wil beginnen met programmeren voor de iphone/ipad en maak op uit het “geheugen” deel dat er geen garbage collector is zoals in bijvoorbeeld java wel het geval is, je zult dus zelf alles netjes weer moeten vrijgeven. Maar wat gebeurt er met het gebruikte geheugen als je de applicatie afsluit?

  2. Ik was even benieuwd naar het verloop nadat je game af is en in de appstore staat. Worden eventuele inkomsten dan bijgeschreven op je creditcard saldo ofzo of hoe gaat dat in zijn werk?

    Verder nette beschrijving, ik heb de andere delen ook gevolgd, sommige zijn erg nuttig aangezien ik tegen dezelfde problemen aan liep bij de ontwikkeling van mijn eigen app.

  3. @tom:

    Daar hoef je je geen zorgen om te maken, dat regelt het OS. Dus als je applicatie afsluit wordt al het geheugen (ook alles wat je niet zelf released) weer vrijgegeven.

  4. @BloodDragon:
    thanks!, is eigenlijk ook wel logisch maar niet alles zit altijd even logisch in elkaar…

  5. Leuk om te lezen (alle delen overigens).

    Ik heb wel een vraagje, nu er zoveel games zijn in de App Store, is het wel interessant om nog voor iPhone OS een game te ontwikkelen?

    Achter vrij simpele games, zit soms een heel team aan ontwikkelaars. Er is veel concurrentie en om een game te ontwikkelen die goed aanslaat lijkt me vrij lastig. Wat zijn jouw gedachtes hierover Pascal?

  6. @tom: zoals Blooddragon zegt wordt aan het eind van je game zoiezo al het geheugen vrijgegeven.. Een geheugen lek is dus ook alleen een probleem als het een redelijk stuk geheugen is dat achterblijft en de gamer je spel vervolgens uren lang gebruikt ๐Ÿ˜‰

  7. @Geno: Het iPhone OS blijft interessant om voor te ontwikkelen omdat het simpelweg een makkelijker platform is dan bijvoorbeeld de Nintendo DS of Sony PSP (waar je als kleine developer helemaal niet aan toe komt vanwege hoge licentie kosten en strenge regels om te mogen ontwikkelen)

    Tuurlijk is de App store een grote chaos, maar welk goed platform is dat niet? Marketing is dus erg belangrijk en je kan niet zomaar je spel op een App store (iphone of android) dumpen en afwachten.. Zo hebben wij onze eerste grote update al weer gepushed van het spel en zijn we al weer bezig aan de volgende updates. Ook lezen we speler feedback en verwerken we in updates..

    Dat soort aandacht kun je alleen geven op de Appstore en Android marktet, en ik denk vooral dat de kleinere developer zich daar sterk in kan maken.

  8. @Fry: Bij het maken van een officiele developer account geef je inderdaad simpel je bankrekening nummer op ๐Ÿ˜‰ Je kan vervolgens raporten downloaden (maandelijks) met daar in de verkoop informatie. Elke maand maakt Apple het bedrag over (als je een minimum bedrag hebt, zo niet schuift het geld door naar de volgende maand)

  9. Ik neem aan dat je een bepaald verwachtingspatroon had van inkomsten die de app zou gaan opleveren.

    Is dit gelukt? Ofwel zul je nogmaals een app schrijven als je weet wat de inkomsten hiervan zijn?

  10. Pascal.

    Ik speel je game zeker een half uur per dag en ik moet zeggen wat ik totaal niet verwacht had; ik ben verslaafd!

    De update : boven al mijn verwachtingen, de bonus is ook geweldig! slimme zet, en de makkelijkere gameplay is ook een verstandige zet geweest.

    Keep up the good work and the updates!

  11. @Dennis: De verwachting is dat we niet overnacht een hit hebben ๐Ÿ˜‰ Het spel is nu op Android en iPhone beschikbaar en beide versies zijn gelijk.. de komende maanden gaan we het spel nog updaten, verbeteren, vernieuwen, en vergroten met als doel dat het blijft verkopen.

    Ook ben ik al een heel eind met het tweede spel omzetten van Android naar iPhone (http://www.orangepixel.net/dynamokid/ !) en is er een volgend spel in de maak voor beide systemen.. dus we gaan nog even door voor beide systemen ๐Ÿ˜‰

  12. @Floris: haha goed om te horen, ik had je naam al in de score lijsten gezien inderdaad ๐Ÿ˜‰ Als je nog ideeen of andere opmerkingen hebt hoor ik het graag! (twitter@orangepascal or mail op pascal bij orangepixel.net)

    staan al aantal updates in de planning voor meerdere werelden en nog wat vliegtuig-upgrades ๐Ÿ˜‰

  13. Haha wat toevallig dat je me heb zien staan in de highscores.
    Tips / verbeterpunten :

    – het moment dat je dood gaat, en het moment dat je weer op “speel” kan klikken zit eigelijk iets te lange tijd tussen. Die tikd die ertussen zit is ongeveer 3 รƒย  4 seconden maar dat kan wel iets korter, zou fijn zijn ;-).

    – Als je met je vliegtuig lang een gebouw of ander vliegtuig vlieg en je gaat er dicht langs. Crashed je toestel, misschien zou dat is nauwkeuriger afgesteld kunnen worden?

    Verder ga ik nog even een revieuw schrijven in de application store en hoop ik voor je dat je mini plane game ‘n keer in de top 25 komt!

    Floris

  14. Lijkt me mooi spel?

  15. @Floris Drapers: de collision-detectie mag inderdaad ietsjes beter, probeer ik met elke versie weer voor elkaar te krijgen net zolang tot het goed is ๐Ÿ˜‰

    de crash tijd is een goede, ik zet hem op de lijst!

  16. He Pascal, leuk spel, maar waarom heb je bij al je spellen van die lelijke gepixelde plaatjes, is dat expres?

  17. @Geert-Jan: dat is de stijl die ik persoonlijk het leukst vind. Smaken verschillen natuurlijk, zo heb ik totaal niets met de vele vector-spelletjes, of de doodle-achtige tekeningen. Ieder zijn smaak ๐Ÿ˜‰ gelukkig zijn er genoeg mensen die net als mij houden van het oude retro stijltje.

  18. Hooi Pascal!

    Hoe is het met updates spelstatus?
    Al verder ideen met updaten etc.?

    Groet

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.