Final Fantasy VI: Death Runner is sinds dit weekeinde in de App Store te downloaden, maar de game is niet helemaal wat het doet vermoeden. Ontwikkelaar Naked Tree ‘leent’ de naam van de populaire RPG-serie om een geheel ander spel te verkopen. Het gaat hier namelijk om een spel waarin je zo ver mogelijk moet rennen voor een highscore, zoals er meer running games zijn verschenen voor de iPhone en iPod touch. De naam is overigens niet het enige element dat ‘FFVI:DR’ heeft gestolen.
Ook het ‘splashscreen’, het scherm dat je ziet bij het opstarten van een applicatie, getuigt van een stukje onoriginaliteit. Er prijkt een skelet in een ruimtepak op, maar dat ruimtepak komt rechtstreeks van de Gamecube-game P.N.03 van Capcom. Dat ontdekte AppAdvice. Een paar onderdelen zijn nog onder handen genomen, maar de houding en de kleuren komen rechtstreeks van de dansende ruimteagente. Met zoveel gestolen elementen lijkt het ons sterk dat het spel zelf, waarin je rent in ’techy’ blauw-witte omgevingen (zie screenshot hierboven), volledig door Naked Tree is bedacht.
Het is niet de eerste keer dat er gestolen content terecht komt in de App Store. Aan het begin van de maand verscheen het spelletje iStreak, dat het liedje uit de strandlevels van Run Like Hell gebruikt. Ook ontwikkelaar Capcom zelf is niet vies van leentjebuur spelen: hun MaXplosion lijkt conceptueel wel héél erg op Splosion Man. Dan zijn er ook nog de games van uitgever Gameloft, die bekende games als StarCraft en Uncharted kopiëren en voorzien van een andere naam.
Apple houdt ondanks haar lange goedkeuringsproces blijkbaar geen rekening met de rechten die op inhoud berusten. Moet Apple hier scherper op toezien? En waar ligt de grens?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Om kort te zijn. JA, Apple moet daar zeker beter op controleren. Is toch niet normaal.
Persoonlijk vind ik dat dit niet de taak is van apple. Maar van de rechtbank (als men klacht indiend voor schending van auteursrechten).
Word persoonlijk moe (dus mijn menig) moe van dit soort dingen. Maja om toch even me zegje te doen. Onmogelijk om alles op inhoud te controleren of het copyrighted is of wat dan ook. Als de tegenpartij problemen mee hebben klagen ze wss meestal toch wel bij apple dat het eraf moet en is het binnen no time opeens verdwenen. Als er echt problemen mee is gebeurd het wel. Stel iemand maakt een humor strip over een spelletje waar ze een spel poppetje erin voordoen, isdat ook erg dan? Nee het is niet hrtzelfde vergeleken met dit. Maar het gaat wel om hetzelfde idee. Dus als die square enix problemen mee hebben worden er toch wel acties ondernomen. En op gestolen inhoud is bijna niet te controleren tenzij je het hele internet uit je hoofd kent en dan nog hoeft niet alles wat gecopyright ofzo is op internet te staan. Of het nouw van iets bekends of onbekends is gestolen. In princiepe gestolen is gestolen toch.
Tja, ik vind wel dat apple iets meer moet toezien op dit soort verschijnselen. In dit geval ligt het er wel erg dik op (in ieder geval de naam!)..
Dat sommige games dan ergens in een level muziek gebruikt van een artiest etc, tja dat lijkt me een stuk lastiger te controleren mits ze de gehele game gaan spelen ofzo…
Als dit straks niet meer mag kan gameloft wel opdoeken. xD terwijl hun spellen erg goed zijn.
Ik vind niet zozeer het kopieren van elkaars functionaliteit het probleem. Daar zijn rechters voor.
Wel vind ik het een probleem dat er veel te veel privacygevoelige content van gebruiker gekopieerd wordt door diverse apps.
Daar heeft Apple wel een duidelijke rol te spelen, al is het maar om duidelijkheid te verschaffen welke info verzonden wordt naar de server en evt andere gebruikers (bijv bij chat-apps).
Ze controleren vast alleen op copyright als die van hunzelf geschonden word…
Bannen die hap.
Het is het winkeltje van Apple, aldus verantwoordelijk.
Elk programma dient hierop gecontroleerd te worden! Ze verdienen er genoeg aan.
@Apple: Shame on you.
En dan weigert Apple een app als deze, vervolgens wordt op iPhoneclub gezet dat Apple een game als deze niet toelaat in de app-store en dan is iedereen aan het zeiken dat Apple te streng is, en nu moet Apple opeens strenger zijn. Beetje onzin dit bericht vind ik persoonlijk.
Het goedkeuringsproces is en blijft mensenwerk. Het lijkt me onmogelijk om te zorgen dat alle medewerkers die hiermee te maken hebben op de hoogte zijn van alle afbeeldingen en muziek die ooit in andere programma’s zijn gebruikt. Mij zeggen deze elementen ook totaal niets, zou ik dus bij Apple werken en de medewerker zijn die deze app voor zijn neus zou krijgen zou ik ‘m ook zonder meer hebben goedgekeurd.
Totaal NIET de verantwoordelijkheid van Apple. Zodra jij de Developer’s license accepteert, moet je akkoord gaan met de regels. Een van de regels is dat je zelf moet zorgen dat je geen copyright schendt.