MyOrder: vernieuwde app, maar dezelfde ervaring
MyOrder heeft de app waarmee je mobiel kunt afrekenen compleet vernieuwd. De nieuwe app verscheen vandaag in de App Store, maar wij probeerden de afgelopen dagen alvast een betaversie van de app, waarin de nieuwe functies alvast te proberen waren. Hoewel… nieuwe functies? Het gaat er vooral om dat de app een wat strakker en frisser uiterlijk heeft gekregen en dat je wat makkelijker toegang hebt tot je bestelinformatie.
Vanuit iCulture maakten we in 2009 voor het eerst kennis met MyOrder, toen het idee van mobiel afrekenen nog compleet nieuw was. Je kon op een druk terras iets bestellen en kreeg de drankjes sneller dan normaal omdat je niet eerst op de bediening hoefde te wachten. We organiseerden destijds samen met MyOrder een lezersborrel en uiteraard kon je via de MyOrder-app gratis drankjes bestellen. Maar inmiddels zijn we 5 jaar verder, heeft mobiel betalen zich behoorlijk ontwikkeld en zal MyOrder dus iets extra’s te bieden moeten hebben om mensen te verleiden om op zoek te gaan naar de diverse MyOrder-locaties. Zijn ze daarin geslaagd?
De afgelopen maand heb ik rondgelopen met de beta-app van MyOrder. Achter de schermen lijkt er niet zoveel veranderd: je krijgt dezelfde locaties te zien en kunt op dezelfde manier afrekenen. Maar de app zelf is behoorlijk opgefrist, met een handig kaartje waarop je de deelnemende locaties kunt zien.
Meer locaties, meer partners
Als je onze berichtgeving over MyOrder hebt gevolgd is de dienst sinds 2009 behoorlijk uitgebreid. Er zijn nieuwe locaties bijgekomen en je kunt nu parkeren en maaltijden laten bezorgen. Wat is gebleven is het feit dat MyOrder in de horeca nog steeds een vrij onbekend fenomeen is. Er zijn maar een paar locaties die er écht voor gaan: Amstelhaven in Amsterdam en de Drie Gezusters in Groningen bijvoorbeeld. In die twee café’s kijken ze niet gek op, als er een MyOrder-bestelling binnenkomt. Bij alle andere locaties is het even afwachten of het werkt. Da’s jammer, want ik had ooit de indruk dat bedrijven zoals de Rabobank veel sneller in staat zouden zijn om een landelijk dekkende mobiele betaalmethode uit te rollen, dan Apple met z’n Passbook. Maar volgens MyOrder-oprichter Thomas Brinkman is horeca momenteel ook niet de grootste focus, zeker niet in Amsterdam. “We richten ons vooral op de grotere partijen zoals Eurest, Shell, HEMA en KFC. Plekken waar MyOrder dagelijks relevant is”, zegt Brinkman in gesprek met iCulture. In de radio- en tv-campagnes van het bedrijf ligt de nadruk op parkeren en remote ordering: bestellen voordat je arriveert, zodat de bestelling alvast klaarstaat. Brinkman: “Er zijn momenteel 150 koppelingen, waarvan een aantal het erg goed doen. Bij de Wolf-bioscopen worden bijvoorbeeld 300 tot 400 tickets per dag afgerekend via MyOrder”.
Toen ik de app in de Amsterdamse horeca probeerde te testen, merkte in dan ook dat er ten opzichte van vijf jaar geleden niet zoveel veranderd is. Er zijn nog steeds weinig locaties en het personeel is nog steeds relatief onbekend met de dienst. Maar dat is dan ook niet waar MyOrder zich op richt. Losse café’s en restaurants aansluiten is veel gedoe, ze richten zich liever op volume, waarbij ze in één keer een reeks bedrijfskantines kunnen aansluiten. Ook blijken marketingacties met bijvoorbeeld Heineken, warbij je twee biertjes voor de prijs van één krijgt, het erg goed te doen.
Nieuw uiterlijk
Het uiterlijk van de app was in oktober vorig jaar al aangepast van iOS 7, maar er zaten nog wat elementen in die beter konden. In de nieuwste update 4.8 is alles nog strakker gemaakt. Hieronder zie je eerst de oude lijstweergave in de app en daarna de nieuwe app waarbij je alleen de categorieën en een glimp van de kaart ziet. Op het kaartje zelf valt in deze weergave niet zoveel te zien, maar het dient vooral als subtiele hint om aan te geven dat er een groter kaartje in beeld komt als je erop tapt.
Eén van de verschillen tussen de oude en de nieuwe app, is dat je niet meer in één oogopslag ziet welke categorieën zinvol zijn om te raadplegen. In de oude app zag je bijvoorbeeld dat er geen bioscopen, 15 eetplekken en 2 carwashlocaties in jouw stad zijn, waar je met MyOrder kunt afrekenen. In de nieuwe app zijn die tellers verdwenen en moet je de categorie eerst openen, om te ontdekken dat parkeerkosten afrekenen met MyOrder nog niet mogelijk is. In de oude app kreeg je je laatste transacties bovenin het scherm te zien. De nieuwe app geeft je via een nieuw toegevoegd hamburgermenu toegang tot de laatste transacties en allerlei andere info. Minitix is verdwenen uit de betaalopties, want dat bleken mensen onvoldoende te gebruiken.
Ben je MyOrder-fan en wil je het liefst met deze betaalmethode afrekenen, dan moet je dus op zoek naar de ketens waar je terecht kunt. Met 15 eetlocaties, waaronder een aantal bakkers en lunchrooms, is het in Amsterdam nog een beetje behelpen. Mijn lijstje met schaarse bestellingen spreekt eigenlijk wel boekdelen: spontaan is er nauwelijks de noodzaak om MyOrder te gaan gebruiken. Volgens Brinkman heeft Nederland geen betaalprobleem, heeft hij al in meerdere interviews aangegeven. Je kunt op bijna alle locaties pinnen en contant betalen. Daarom richt MyOrder zich niet alleen op mobiel betalen, maar ook op bestellen, coupons, aanbiedingen en tickets.
Er zijn daarom eigenlijk maar een paar scenario’s waarbij je écht deze app nodig hebt: als je dagelijks in dezelfde (bedrijfs)kantine komt en op drukke terrassen. Zit je op het terras bij de Drie Gezusters in Groningen en wil je iets bestellen, dan heb je je drankje sneller als je via MyOrder bestelt. In broodjes- en lunchzaken zoals Juice & Salad-café of Bakker Bart, waar ik ben geweest, is het handiger om bij binnenkomst meteen naar de toonbank te lopen en een bestelling te plaatsen, in plaats dat je in een hoekje gaat staan om met de app te gaan frunniken. Grote kans dat de verkoopster achter de toonbank je vertwijfeld aankijkt “waarom dat zo nodig via een app moet”. Volgens Brinkman zitten dit soort lunchrooms er voornamelijk in voor mensen die haast hebben en vooraf hun bestelling willen plaatsen. Je kunt dan snel langsrennen en de bestelling van de toonbank grissen.
Wat in Amsterdam gelukkig wél lukt, is bezorgmaaltijden bestellen. Dus dat heb ik uiteindelijk maar gedaan. Kleine tip om ook dit nog iets te verbeteren: de boodschap dat de bestelling naar een printer is gestuurd, zou nog duidelijker kunnen, bijvoorbeeld ‘Bestelling ontvangen’ of ‘In behandeling’. Nu lijkt het alsof MyOrder z’n handen er vanaf trekt zodra het geld is overgeboekt. Bij Thuisbezorgd kun je bij sommige restaurants ook zien wat de status van je bestelling is, maar dat werkt lang niet bij alle locaties.
Pluspunten
- Nieuwe app heeft handig overzichtskaartje
- Uiterlijk OS 7 is op meer plekken doorgevoerd in de app
Minpunten
- Geen pluspunten ten opzichte van andere betaalmethoden
- App alleen handig in bepaalde situaties (kantines, parkeren, drukke terrassen, haast)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties