George Clooney heeft vast al heel wat Nederlanders aan de espresso geholpen. Omdat het een hele klus is om de namen en eigenschappen van al die koffievarianten uit je hoofd te leren heeft Nespresso een iPhone-applicatie uitgebracht, die ook in het Nederlands te raadplegen is. Helaas is de applicatie op een typische Nespresso-manier gedaan: qua lifestyle en sfeervolle foto’s zit het wel goed, maar van techniek hebben ze geen kaas gegeten. Je kunt namelijk pas de verschillende cups bekijken op het moment dat je bent ingelogd. Terwijl dat me nou juist handig leek als je op visite bent bij een Nespresso-gezin en snel even wilt kijken welke smaak het best bij jou past.
Open je de applicatie, dan kom je terecht op een scherm met nieuwtjes, die eigenlijk beter samen te vatten zijn als reclame. Nespresso heeft het nieuwe talent Ben Briand gevraagd om filmpjes te maken over drie nieuwe smaken. Die filmpjes werken alleen niet (je krijgt slechts een diashow te zien). Een ander filmpje, waarin je kunt meereizen met de Nespresso-experts, werkt wel. De applicatie bevat ook de mogelijkheid om te kijken welke Nespresso-verkooppunten er in de buurt zijn. Dat lijken er heel wat (ruim 20 in Amsterdam), maar het zijn voornamelijk de bekende wit-en bruingoedwinkels waar je de koffieapparaten kunt aanschaffen, zoals BCC en It’s. Het is voor Nespresso-drinkers veel nuttiger om te weten dat je in de Bijenkorf terecht kunt om capsules te kopen (zodat je ze niet online hoeft te bestellen). Maar die informatie reikt de applicatie niet aan.
De Nespresso-applicatie bevat daarnaast een mogelijkheid om cups te bestellen, na inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord van Nespresso Club. Je kunt via de applicatie zelfs koffiemachines aanschaffen. Dat heb ik niet geprobeerd, maar gelukkig heeft een reviewer in de App Store die moeite al genomen. Hij schrijft dat er een bug in de bestelprocedure van de app zit: als je de aantallen hebt ingevoerd en even de beschrijving van een smaak wil lezen, wordt het formulier compleet gewist en moet je weer opnieuw beginnen. Ook zou hij het handig vinden als er bij elke capsule een sterktemarkering staat (goede suggestie).
Al met al is me niet zo duidelijk wie nu de doelgroep van deze applicatie is: bestaande gebruikers hebben geen behoefte aan reclamefilmpjes of de dichtstbijzijnde winkel, nieuwe gebruikers willen weten welke smaken er zijn, maar komen voor een gesloten deur omdat je de cups pas te zien krijgt als je een account hebt. En voor wie nu denkt dat ik gewoon een hekel aan Nespresso heb en het liefst mijn eigen bonen maal: welnee, de koffie is lekker, maar Nespresso heeft gewoon teveel mensen in dienst die zich druk maken over lifestyle en eye candy en te weinig die verstand hebben van gebruikerservaring.
Downloaden: Nespresso (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
ik had deze app er al een paar dagen op staan. kan jullie verhaal helemaal onderschrijven. het idee is leuk voor mensen die lid zijn van de “club” maar de uitwerking en functie laten helaas te wensen over.
Heb zó genoeg van die Nespresso hype.
In de rij staan om koffie te kunnen kopen, absurd gewoon.
Gisteren een Illy machine gekocht; waanzinnig lekkere koffie en heb ik die Nespresso iPhone app ook niet meer nodig.
Wel goeie machines die van Nespresso, lekker on topic ben ik he.
@Geo:
Je kan ook gewoon online je voorraad koffie bestellen, wordt het de volgende dag bezorgd..
@Geo: Sorry hoor, maar wat een dom argument. Net alsof je bij AH nooit in de rij staat wanneer je alleen koffie koopt …
Net sinds kerst een apparaat in huis. De Espresso is erg goed te noemen, maar jammer dat deze app zo matig is. Handig wel dat je via de app kan bestelen, hoewel het net zo veel moeite is om even naar Nespresso.nl te surfen.
Overigens zal het niet lang meer duren voor Nespresso concurrentie krijgt: Het patent is bijna verlopen, en net als met Senseo zal er binnen korte tijd een scala aan ‘goedkope’ alternatieven verkrijgbaar zijn, mede daarom het apparaat op mijn wensenlijstje gezet.. Ik zal deze app misschien wel downloaden en hopen op een update, misschien dat het dan wel nuttig is..
@Dennis. het klopt inderdaad wanneer het patent afloopt de concurrentie op de loer ligt. Maar toch denk ik dat het anders zal verlopen als toentertijd met de Senseo pads.
Nespresso heeft een totaal andere formule, die vooral gericht is op service, beleving en het ervaren ervan. Vandaar ook die aparte winkelformules. Dit zie ik niet zo snel gebeuren met AH eigen merk cups. Maar dat deze cups van andere merken er gaan komen, daar twijfel ik niet aan.
Ze moeten gewoon stoppen met die Sjors Cloownie.
Dat trekt alleen maar vrouwen aan, want ik kan me niet voorstellen dat mannen van die gozer meer trek in koffie krijgen (misschien 20% en dat zal in in marketing termen wel weer een hoge hit rate zijn)
Kortom:
Laat die piano eens wat eerder vallen !!
Cups bestellen gaat via internet prima. Volgende dag in huis. Koffie smaak is perfect.
Koffie prima, app waardeloos!!
Ook ik kan onderschrijven dat de koffie heerlijk is! Jammer van de tegenvallende app 🙁
Ben het eens dat versie 2.0 er snel aan moet komen,
maar waarom is de app waardeloos?
Het feit dat ik via de app cups kan bestellen vind ik al top!
Trouwens je kan heel goed zien waar je de cups in de winkel kan kopen. klik op boutiques en je ziet precies dat je in amsterdam op de PC hoofdstraat moet zijn of anders op de dam bij de Bijenkorf.
Kan niet eens Nespresso professional aan!?
Lekker dan, heb ik er dus ook niet aan. :'(
Dat het patent verloopt is wel zeer goed nieuws. Ik wil pleiten voor een goedkope volledig kunstof cup, voor ca. 10ct p/stuk. (Geen navulbare maar gewoon stevige concurrentie!)
Zou dat de reden zijn dat je 50 euro korting krijgt in deze maand op een nieuw apparaat? Zieltjes winnen?
p.s. Heb nog geen i-ijzer… maar wel een Magimix
Nespresso groeit met 28% op omzetniveau dit jaar. De Benelux markt draait bovengemiddeld goed. Het patent is verlengd tot 2019. De technieken van Nespresso zijn ingenieuzer dan de Senseo technologie dat geen patenten meer kon verlengen. Het contract met George Clooney is verlengd tot 2013. Uit onderzoek blijkt dat George bij zowel mannen als vrouwen populair is vanwege zijn ingetogen stijl en klasse.
Honderdduizenden Nederlanders stapten dit jaar over op Nespresso en zijn meer dan tevreden. De hier gegeven feedback op de app kan daarintegen goed worden gebruikt.
Citaat Wikipedia:
De patenten zullen vervallen in 2012. In de toekomst zullen de goedkopere capsules worden gemaakt door de concurrenten.
@Jeroen:
Dan is het wellicht een tip voor wikipedia de pagina te refreshen want de komende 8 jaar is dat nog niet relevant.