George Clooney heeft vast al heel wat Nederlanders aan de espresso geholpen. Omdat het een hele klus is om de namen en eigenschappen van al die koffievarianten uit je hoofd te leren heeft Nespresso een iPhone-applicatie uitgebracht, die ook in het Nederlands te raadplegen is. Helaas is de applicatie op een typische Nespresso-manier gedaan: qua lifestyle en sfeervolle foto’s zit het wel goed, maar van techniek hebben ze geen kaas gegeten. Je kunt namelijk pas de verschillende cups bekijken op het moment dat je bent ingelogd. Terwijl dat me nou juist handig leek als je op visite bent bij een Nespresso-gezin en snel even wilt kijken welke smaak het best bij jou past.
Open je de applicatie, dan kom je terecht op een scherm met nieuwtjes, die eigenlijk beter samen te vatten zijn als reclame. Nespresso heeft het nieuwe talent Ben Briand gevraagd om filmpjes te maken over drie nieuwe smaken. Die filmpjes werken alleen niet (je krijgt slechts een diashow te zien). Een ander filmpje, waarin je kunt meereizen met de Nespresso-experts, werkt wel. De applicatie bevat ook de mogelijkheid om te kijken welke Nespresso-verkooppunten er in de buurt zijn. Dat lijken er heel wat (ruim 20 in Amsterdam), maar het zijn voornamelijk de bekende wit-en bruingoedwinkels waar je de koffieapparaten kunt aanschaffen, zoals BCC en It’s. Het is voor Nespresso-drinkers veel nuttiger om te weten dat je in de Bijenkorf terecht kunt om capsules te kopen (zodat je ze niet online hoeft te bestellen). Maar die informatie reikt de applicatie niet aan.
De Nespresso-applicatie bevat daarnaast een mogelijkheid om cups te bestellen, na inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord van Nespresso Club. Je kunt via de applicatie zelfs koffiemachines aanschaffen. Dat heb ik niet geprobeerd, maar gelukkig heeft een reviewer in de App Store die moeite al genomen. Hij schrijft dat er een bug in de bestelprocedure van de app zit: als je de aantallen hebt ingevoerd en even de beschrijving van een smaak wil lezen, wordt het formulier compleet gewist en moet je weer opnieuw beginnen. Ook zou hij het handig vinden als er bij elke capsule een sterktemarkering staat (goede suggestie).
Al met al is me niet zo duidelijk wie nu de doelgroep van deze applicatie is: bestaande gebruikers hebben geen behoefte aan reclamefilmpjes of de dichtstbijzijnde winkel, nieuwe gebruikers willen weten welke smaken er zijn, maar komen voor een gesloten deur omdat je de cups pas te zien krijgt als je een account hebt. En voor wie nu denkt dat ik gewoon een hekel aan Nespresso heb en het liefst mijn eigen bonen maal: welnee, de koffie is lekker, maar Nespresso heeft gewoon teveel mensen in dienst die zich druk maken over lifestyle en eye candy en te weinig die verstand hebben van gebruikerservaring.
Downloaden: Nespresso (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties