New York Times werkt aan nieuw tabletmagazine met lange artikelen

De New York Times werkt aan een 'Need to Know'-app die goedkoper is dan een normaal abonnement. Ook komt er een tabletmagazine met lange verhalen en veel multimedia voor tablets.

jill abramson“All The News That’s Fit To Print” is de slogan van de New York Times. Maar voor internationaal georiënteerde lezers van iPadclub komt er binnenkort ook iets interessants aan op digitaal gebied. NYT is druk bezig om de dagelijkse krant aan te vullen met digitale producten. Jill Abramson, executive editor van NYT, heeft in een interne memo aangekondigd dat er gewerkt wordt aan twee nieuwe digitale uitgaven.


De eerste staat bekend als ‘Need to Know’ en bevat de belangrijkste verhalen in een makkelijke verpakking met veel multimedia. De prijs zal lager liggen dan een normaal digitaal abonnement op de NYT en de nadruk zal sterk liggen op mobiel, al werd dat niet zo expliciet gezegd. Het tweede initiatief is een digitaal magazine, dat voorlopig nog naamloos door het leven gaat. Dit zal langere artikelen bevatten en is bedoeld om achterovergeleund in de luie stoel door te bladeren, op een iPad.

nytimes-ipad-paywall

Ook in dit magazine zal veel multimedia aanwezig zijn, maar de artikelen zijn meer gericht op het vertellen van een verhaal. Het bevat een collectie van de beste artikelen uit de voorgaande week en is dus wel iets te vergelijken met NRC Reader, dat in een dagelijkse oplage verschijnt. Het nieuwe magazine heeft niets te maken met het al bestaande New York Times Magazine. De nadruk zal meer liggen op een creatieve lay-out en veel multimedia. Wie een indruk wil krijgen van de artikelen kan een kijkje nemen bij Snow Fall, een artikelenreeks van NYT waarin op fraaie wijze de lawine bij Tunnel Creek (februari 2012) is gereconstrueerd, een sneeuwverschuiving waarbij drie wintersporters om het leven kwamen. In 18.000 woorden komen ooggetuigen aan het woord en wordt uitgelegd hoe het drama kon ontstaan. Het zijn dure en tijdsintensieve artikelen die ook van de lezer het uiterste vragen: je moet wel erg geïnteresseerd zijn in weersverschijnselen, aardwetenschappen en de verhalen van de mensen die aanwezig waren om het vol te houden tot de laatste pagina. Abramson noemde het nieuwe magazine een ‘need to read’, geen ‘need to know’. Het gaat om onderwerpen die flink kunnen worden uitgediept, met allerlei aanvullende content die je niet in de traditionele New York Times vindt. Daarnaast kondigde NYT dit voorjaar aan dat ze aan andere betaalde producten werken, onder andere over politiek, technologie en kunsten. Er komt bijvoorbeeld een onderdeel over eten, dat losstaat van de sectie Dining & Wine in de krant en waar apart voor betaald moet worden.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.