Het bekende magazine Newsweek bestaat al 79 jaar op papier. Eigenaar Barry Diller overweegt nu om volledig digitaal te gaan. Volgens Reuters vinden de huidige eigenaren de productiekosten te hoog. Overstappen naar alleen digitaal zou een oplossing kunnen zijn. “Ik zeg niet dat het totaal gaat gebeuren, maar de overstap van print naar online zal plaatsvinden”, vertelde Diller tijdens een conferentiegesprek met investeerders. “We onderzoeken al onze mogelijkheden”. Binnen Newsweek kwamen de opmerkingen nogal hard aan, waarna redacteur Tina Brown de zaak snel probeerde recht te zetten met een interne e-mail. Daarin legt ze uit dat Diller helemaal niet heeft gezegd dat Newsweek vanaf september digitaal gaat. Dat klopt: het is één van de opties.
Fragmenten uit die e-mail verschenen daarna op het bedrijfsblog van Newsweek, waarin de hele zaak werd afgedaan als een ‘fun little rumor’. Om de zaak te sussen schrijft Brown dat het merk Newsweek sterker dan ooit is. Pas vanaf september gaat het magazine nadenken welke keuzes er voor 2013 gemaakt zullen worden. Dat volledig digitaal serieus wordt overwogen is een teken aan de wand dat alleen publiceren op papier niet meer werkt. Overigens hoef je maar naar de ervaringen van The Daily te kijken om te weten dat volledig online publiceren ook geen gegarandeerd succesrecept is.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties