Er waait een frisse wind in gameland sinds Apple met de iPhone en iPod touch gamen op de mobiele telefoon aanzwengelde. De vraag zingt rond of producenten van handhelddevices zoals Nintendo en Sony bang moeten zijn voor Apple. Uit onderzoek blijkt dat in de Benelux meer mensen ‘mobiele games’ spelen op het Apple iOS-platform dan op de Sony PSP. Wel ligt het bedrijf van Steve Jobs nog ver achter op Nintendo. In de VS is dat inmiddels wel anders. Hoe kijken deskundigen aan tegen Apples opmars in de gamewereld?
Nintendo’s CEO Satoru Iwata noemde in mei van dit jaar Apple ‘de vijand van de toekomst’. Na, naar eigen zeggen, Sony te hebben verslagen, is het bedrijf van Steve Jobs de volgende eindbaas die Nintendo tegenover zich ziet.
‘Sony heeft de boot gemist’
Dat Sony stilletjesaan naar de reservebank opschuift, blijkt niet alleen uit de woorden van Iwata. De cijfers liegen er niet om. Uit Newzoo’s International Gamers Survey 2010, dat afgelopen september gepresenteerd werd, blijkt dat 2,8 miljoen Nederlanders ‘mobiele games’ spelen op Nintendo DS of DSi tegenover 800.000 en 600.000 op iDevices van Apple (iPhone, iPod touch of iPad) en de PSP van Sony. In België zijn die cijfers respectievelijk 1,5 miljoen, 600.000 en 500.000. In de VS liggen de verhoudingen heel anders. Daar is Sony ruim voorbijgestreefd (achttien miljoen gamers), en hijgt Apple in de nek van Nintendo (40 miljoen om 41 miljoen).
Ook Joni Philips (eindredacteur van gamed.nl), David Nieborg (gameonderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam) en gameontwikkelaar Martijn Boomsma van thePharmacy geven alledrie aan dat Sony min of meer ‘de boot gemist’ heeft. Philips: ‘Sony heeft geen bepalende handheldfranchise en ze hebben een klein marktaandeel. En zal zich dus ongetwijfeld zorgen maken.’ Volgens Nieborg staat Sony op achterstand doordat het van oorsprong een technologiebedrijf is. ‘Het bedrijf is bezig met de vraag hoe ze technologie kunnen blijven pushen. De PSP is volledig ingehaald door iDevices.’
‘Nintendo krijgt serieuze concurrentie van Apple’
Nintendo moet volgens sommigen op zijn hoede zijn, maar is nog volop in de strijd. Peter Warman, directeur van Newzoo, stelt in een persbericht over de International Gamers Survey 2010: ‘De groei in de cijfers van de iPod touch kan een teken zijn dat Apples mobiele devices steeds meer gezien worden als gameplatform. Jongeren lijken de iPod touch nu zelf te kopen na hun eerste ervaring op de iPhone of iPod van hun ouders. De claim van Steve Jobs dat hij vijftig procent van de mobiele gamemarkt in handen heeft, is wat voorbarig, maar dat Apple een serieuze concurrent is voor Nintendo, blijkt duidelijk uit de cijfers.’
Martijn Boomsma merkt vanuit de ontwikkelmarkt een lichte verschuiving van Nintendo DS/DSi naar de iDevices. ‘Wij werken veel met kinderen in testpanels en zien steeds vaker dat ze de iPhone, iPod touch of iPad gebruiken, waar het vroeger de Nintendo DS of DSi was.’ Nieborg daarentegen gelooft niet dat met de huidige prijsstelling van bijvoorbeeld de iPad ouders snel daarvoor zullen kiezen. ‘Maar stel dat de prijs van de iPad rond de tweehonderd euro gaat komen, dan vliegt die de winkel uit. Ik kan me voorstellen dat we dat gaan meemaken.’
‘Nintendo en Apple vullen elkaar aan’
Volgens de onderzoeker is het belangrijk te beseffen dat Nintendo en Apple fundamenteel andere bedrijven zijn en dat ze daardoor moeilijk écht te vergelijken zijn. ‘Apple ontwerpt hardware. Ze scheppen kaders en controleren platforms. De apparaten zijn niet primair ontworpen als gameplatform. Dat werkt door in het apparaat.’ Hij noemt de apparaten van Nintendo en Apple complementair, de doelgroepen niet volledig hetzelfde. ‘Nintendo’s strategie is mensen verbazen, verwonderen, verrassen. Dat zit in het DNA.’
Ook Philips schetst Nintendo als een vernieuwend bedrijf. ‘Nintendo hoeft zich geen zorgen te maken. Zelfs met de concurrentie van Apple domineren ze de handheldmarkt. Sinds de oprichting in 1989 weet het dat winst en innovatie twee belangrijke pijlers zijn. Ze zijn dan ook nooit tevreden over hun producten en bedenken steeds nieuwe dingen. Terwijl ze toch de kosten laag houden. Zo komen ze nooit in de problemen, ook al zouden hun producten slecht verkopen.’
Toch ziet hij de iPhone qua aantal verkochte apparaten als concurrent voor Nintendo. ‘We hebben echter geen goed beeld op de verkopen van de games. Het is momenteel onmogelijk in te schatten hoeveel de iPhone-games echt opbrengen. Apple moet doorzichtiger worden eer we kunnen zeggen of Apple een echte contender wordt wat betreft omzet. Qua speeltijd is het echter sowieso een contender.’
‘Door iPhone weer ruimte voor kleine, originele games’
En dus blijven Nintendo en ook Sony de strijd aangaan. Philips: ‘Ze proberen dezelfde studio’s aan te spreken als die Apple ondersteunen. Met DSiWare en PlayStation Mini’s lanceerden ze beide een systeem dat het gemakkelijker maakt voor kleine ontwikkelaars om games te maken voor hun apparaten. Het lijkt alleen niet de beste strategie, want hierdoor verliezen ze het unieke karakter van de handheld. De handhelds scoren juist met lange games als Pokémon en Monster Hunter. Dit zijn spellen die je niet krijgt op de iPhone.’
Aan de kant van iDevices is er ook beweging. Zo bracht Apple het netwerk GameCenter uit. Nieborg: ‘Het concept is heel slim. Maar hadden ze het niet met bestaande netwerken kunnen doen?’ Ook Philips vindt het een goed initiatief. Hij geeft echter aan dat het iets is waarvan je de impact pas kunt meten als Apple met zijn volgende hardware komt. Wat wellicht interessanter is, is dat met de komst van games op smartphones nieuwe genres komen bovendrijven. ‘Er komen innovatieve spelconcepten als Doodle Jump en We Rule. Ik vind het goed dat met een nieuw apparaat gekeken wordt naar de mogelijkheden ervan.’ Volgens Nieborg siert het de industrie dat niet alleen grote bedrijven er bovenop zitten en zo hun stempel drukken op de markt.
Ook Philips vindt dat positief. ‘Er is weer ruimte voor kleine, originele games en dat is al even geleden. Het is heel duur om te ontwikkelen voor de Wii, PS3 en de Xbox 360. Daardoor kiezen ontwikkelaars eerder voor sequels waarvan het succes verzekerd is. Op de iPhone en iPod touch is dat niet nodig, want het is veel goedkoper.’ Hij merkt dat er bij gamers positief gereageerd wordt op gamen op iDevices. “Er is meer innovatie. Grote ontwikkelaars zijn telkens maar in beperkte mate positief omdat ze niet al te grote risico’s willen nemen. Op smartphones is dat geen probleem, zeker niet voor kleine studio’s. In de App Store zie je dan ook meestal games slagen die iets totaal anders doen.”
‘Scheidslijn tussen apps en games wordt duidelijker’
Die apps heeft Nieborg nog niet ontdekt. Hij vindt dat er meer gedaan kan worden met de nieuwe gamevormen. ‘Er zijn nog geen games geweest op de iDevices dat ik dacht: wauw, dit is iets dat ik nooit eerder meegemaakt heb. Het ontstijgt het spelletjesgehalte niet altijd. Het zou tof zijn als de games een diepere laag krijgen. Games die verder gaan en die ingaan op politiek of maatschappelijke issues. Omdat het zo’n open platform is, kan er meer dan bij klassieke devices. Je kunt een game gratis maken, games lanceren vanuit politieke partijen of goede doelen of over de financiële crisis. Het zou goed zijn als maatschappelijke instellingen of kunstenaars er iets mee zouden gaan doen en er meer ‘serious games’ zouden ontstaan.’
De Nederlandse gameontwikkelaar thePharmacy merkt juist dat de games voor Apple steeds complexer worden. Martijn Boomsma: ‘De eerste games waren kleine, casual spelletjes die je kon spelen op je iPhone.’ Maar de scheidslijn tussen apps en games begint zich steeds duidelijker af te tekenen, zegt hij. ‘De grens wás heel onduidelijk. Eerst was het vaak een casual game met een marketingboodschap. Nu zijn het complete, betaalbare games, zoals Civilisation. Die kost in de App Store acht euro. Hetzelfde geldt voor Red Alert, die game kost tien dollar.’
Is het voor ontwikkelaars wel interessant om games te ontwikkelen voor mobiele devices als er zo weinig voor betaald wordt? ‘Het fantastische aan de App Store is dat er geen fysieke distributie nodig is. Je draagt een evenredig deel van wat je verkoopt af aan Apple en je sluit tussenpersonen uit. Dat maakt het voor ons ontwikkelaars interessanter.’
De volgende generatie
Als gameontwikkelaar werkt het spelen op een iPad vernieuwend. ‘Als je ermee bezig bent, ga je vanzelf ‘out of the box’-denken. Het scherm van de iPad is groter dan een ‘gewone’ handheld console, dus je kunt er meer op kwijt. Ook heeft het een betere resolutie en ben je als ontwikkelaar vrijer in hoe groot een spel kan zijn. We focussen ons niet op de apparaten die er al zijn, maar denken een stap vooruit en kijken naar de volgende generatie iPads. Dat moet je doen als ontwikkelaar.’
Philips denkt dat de verschillen tussen iDevices en ‘klassieke’ devices pas de volgende generatie écht duidelijk worden. ‘Je zult meer digitale games krijgen en je zult meer unieke features zien, zoals 3D, die de smartphones niet bieden. Bij Sony verwacht ik dat ze met hun volgende PlayStation Portable juist meer de smartphonekant opgaan. Er zijn veel geruchten over een PlayStation Phone van Sony Ericsson, die wel eens sterk op de iPhone en andere smartphones zou kunnen lijken.’ Nieborg denkt dat die move van Sony ‘veel te laat’ komt.
En dat gamen in 3D, dat kan waarschijnlijk vanaf begin 2011. Nieborg: ‘Nintendo komt met de 3DS: zonder brilletje 3D spelen op een nieuw apparaat. Die ervaring is niet mogelijk met iDevices en dus loopt Nintendo weer voorop. En dat doen ze met techniek die betaalbaar is. Dat vind ik echt heel knap.’ Hij ziet de lancering van de Nintendo 3DS als ijkmoment. ‘Dat zal februari of maart zijn. Dan wordt het spannend. Zijn mensen bereid meer te betalen? Je moet de aandelenkoers in de gaten houden. Gaat het goed, dan heeft Nintendo laten zien dat het het nog kan.’
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Mooi artikel!
nice 😀
Ja idd mooi artikel.
Er kan er maar een de beste zijn.
Leuk artikel om te lezen.
Apple kan nooit een serieuze concurrent voor Nintendo en Sony worden als ze geen gamepad-uitbreiding op de markt brengen. Virtuele knopjes zijn het toch net niet.
Apple zou zich meer moeten richting op de casual casual gamers. Geloof me de strijd tegen Sony en Nintendo en Microsoft zullen ze op dit gebied verliezen..
Doe gewoon waar je goed in bent. Hou het op de mobiele gamers. Maak desnoods een iTouch zonder de extra’s met een goede processor en bied dat aan als een goedkope gameconsole.
Erg goed, volledig en duidelijk artikel! Muchos complimentos!
Met plezier dit artikel gelezen. Ik wacht op de 3DS… Is toch anders gamen dan een ipad/iPhone.
nintendo wil altijd winnen over apple , op een ipad zijn meestal speletjes leuke maar op een iphone is het tekliene om uuren lang een speletje te doen , een droom van apple denk ik
*Applaus*
Er zou altijd wel een verschil zijn tussen de nintendo en Apple, omdat er toch wel degelijk verschil zit tussen de hardware van beide. Maar ik moet wel zeggen dat Apple wel aardig dichtbij komt.
3DS is baas!!
Helemaal met jou eens..blijft ruk om bepaalde spelletjes te doen op een touchscreen.
Voor bepaalde spelletjes ideaal, maar als je serieus een concurrent wilt zijn (en dat kan zeker) moet je wel een gamepad ofzo uitbrengen.
Goed artikel, leuk!
Naah ik vind dat als ze een nieuwe psp uitbrengen met een groter scherm en vet goede graphics dat ik daar dan liever op game. Handhelds zoals de PSP daar komen hele andere spelletjes op.
Dat zijn eigenlijk console games maar dan in het klein om onderweg te kunnen spelen.
Hoe duur zal die 3DS zijn??
Ook hier complimenten voor het leuke informatieve artikel..
Ach… Streaming van games komt eraan en gaming in the cloud ook. Ik wil nog wel eens zien wie dan de grootste zal zijn…
Weer lekker mieren neuken…
Maare goed artikel, het is ook niet zo raar. iPhone heb je altijd bij je en de games zijn goedkoper
Mooi artikel over een razend interessant onderwerp.
Ik ben het helemaal met David Nieborg eens dat de release van de 3DS een echt ijkmoment wordt; het zal dan met name om de verkochte games gaan.
Vergeet niet dat een groot deel van de verkochte DS-jes al van een aantal jaren terug is (en die tellen nog steeds mee in de verkoopcijfers die je aanhaalt). Het is eigenlijk interessanter om te kijken hoeveel DS-jes versus iPhones/iPods er in 2009 of 2010 zijn verkocht. Dat verschil is niet meer groot.
Sinds de komst van de iPhone is de markt voor handheld-games heel erg veranderd. Zo zijn gamers vrijwel niet meer bereid om nog €45 voor een game te betalen. Op de DS is piraterij een levensgroot probleem. Mensen hebben ooit een DS gekocht, maar geven nu vrijwel niets meer aan games uit. Het is de vraag of die mensen wel overstappen naar de 3DS en als ze al overstappen, of ze dan de volle mep voor games gaan betalen.
Piraterij en de app store van Apple hebben de prijsperceptie van consumenten mbt handheld-games danig veranderd in de afgelopen 3 jaar. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe goed de nieuwe games voor de 3DS gaan lopen. Dat zou best eens sterk kunnen tegenvallen.
Goed artikel. Ik zie inderdaad al een jaar of 2 het einde van de PSP naderen. Vermoedelijk is het nu te laat voor de opvolger, die had 2 jaar geleden al moeten komen. Tenzij de PSP2 totaal vernieuwend is, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Verder zie ik inderdaad zoals al in het artikel is geschreven, een mooie toekomst voor Nintendo en iDevices naast elkaar. Ze vullen elkaar mooi aan. Ik denk ook wel dat ik een 3DS ga kopen, als ze tenminste de prijs een beetje fatsoenlijk kunnen houden.
M’n PSP komt alleen nog uit de kast voor spelletjes die er 5 jaar geleden al waren, dat zegt eigenlijk wel genoeg.
Hoe deskundig ben je als deskundige als je denkt dat het er nog van gaat komen dat de iPad voor 200 euro verkocht gaat worden?? Dan zal de iPhone gratis weggegeven gaan worden bij abo’s.
Dan daarbij is er een hele belangrijke factor, de DS koop je speciaal om te gamen en gamen op de iPhone doe je omdat je dat ding toch al hebt. Ik ken persoonlijk niemand die een iPod of iPhone koopt om te gamen en dat je er mee kunt bellen en muziek op kunt zetten is dan leuk mee genomen.
Neemt niet weg dat het mobiel gamen wel veranderd is door de huidige generatie smartphones.
De DS gebruik ik af en toe nog, maar nu met de iPad en de iPhone is dat al stukken minder. Qua graphics doet de iPhone er niet voor onder en qua keuze in games ook niet, dus wat is dan nog het voordeel van de DS?!
De i-devices zijn absoluut leuke game-platformen voor kinderen, maar een groot nadeel/verschil is (het gebrek aan) de fysieke joystick/’cursor-keys’; bij veel games op i-devices krijg je dan een ‘virtuele’ joystick, maar die werkt stukken minder dan de fysieke toetsen… Lijkt een klein verschil, maar ik zie apple niet snel zulke toetsen toevoegen…
Mooi artikel !
N.B: Pokemon is wel beschikbaar op iphone maar wel alleen op gejailbreakte idevices
Sinds de oprichting in 1889weet het dat winst en innovatie twee belangrijke pijlers zijn bestaat het al zo lang?moest het niet 1988 of zo iets zijn?
Het sterke van bijvoorbeeld een iPhone is, dat het een telefoon is, gamen is maar een klein gedeelte van een iDevice. Daarom vallen deze apparaten niet goed te vergelijken, maar je kan ook zeggen dat iDevices véél beter zijn omdat je er veel meer mee kan. op een iDevice kan je bijv. even lekker internetten, i.p.v. gamen. Daar komt nog bij dat een iDevice een veel betere UI heeft.
Voor ouders zou een iDevice veel beter zijn voor hun kind, zo zet je ze niet alleen aan het gamen, maar ook aan het internetten, filmpjes kijken, socializen. Daarmee bedoel ik, er is meer dan gamen! Een iDevice is in verhouding ook way cheaper, spelletjes zijn meestal niet duurder dan 99cent.
‘Nintendo’s strategie is mensen verbazen, verwonderen, verrassen. Dat zit in het DNA.’
Persoonlijk vind ik het enorme onzin als je kijkt naar wat Nintendo nu werkelijk doet.
Verbazen en verassen met de 100ste Mario game, de enige rede dat ze nog bestaan is vanwege hun succes in de jare 80 en 90.. Dit melken ze nu extreem uit.
Als het bedrijf nu was opgezet had het geen kans van slagen.
Moet er even bij vermelden dat ik de nes, snes, sega 8 en 16bit heb grijs gespeeld, in de tijd dat Nintendo god was.
Het verbaast me niks dat Apple terrein wint enige wat ze nog missen zijn miljoenen producties zoals games op de consoles. GT reeks op race gebied, GOW en MGS op Actie, WOW op rpg en UT en COD op FPS gebied.
Maar het ziet er positief uit voor Apple als je ziet dat er steeds meer serieuze game engine’s speciaal worden uitgebracht voor iOS zoals de Unreal Engine.
Nee Nintendo bestaat al 121(!) jaar! Het was eerst maker van speelgoed ( niet digitaal ) en spelletjes 🙂
lol denk dat apple of een game versie van een ipad uit gaat brengen over een tijdje. Of ze komen met een geheel nieuw concept van console gaming waarbij je een apple tv nodig hebt 😀
En weg is concurentie met xbox,playstation en de wii.
Die man van gamed.nl heeft wel een opmerkelijke achternaam, vooral in dit artikel. Philips! 😀 Alle merknamen komen voor en dan ook nog eens Philips 😛
Dit is zeker waar, gamen is de interessante functie ná bellen, ipod, web, pda, interessante en gekke apps, en (vergeef me) het aanzien.
Neemt niet weg dat ik als levenslange Nintendo-fan hoop op wat meer uitgebreide games met een goed verhaal, desnoods voor een centje extra. De ports van Rayman 2 en Phoenix Wright voor iOS zijn een, hoewel ports, stap in de goede richting en bewijzen dat een gebrek aan fysieke knoppen het probleem niet is.
Overigens een correctie naar een poster boven me: Nintendo heeft inderdaad de wereld weten te verbazen met Mario Galaxy, én met het vervolg, jawel.
Als je een iPhone hebt, is een PSP of DS extra geld/kosten De games zijn duurder en er is minder beschikbaar. Een iPod Touch kun je veel meer mee dan alleen games spelen. Op een PSP kun je wel ‘echt’ gamen zoals op eem console of PC. Maar wilt men dat nog wel? Die hard gamers, ja. Maar de rest? De rest die niet helemaal leip gaat over Halo, CoD etc? Die vind de simpele games geweldig. En deze markt is veeeeeeel groter. Die hard Gamers zijn een klein groepje, wel veel in aantal maar veel kleiner dan de grote meerderheid die de simpele games leuk vindt, denk aan kleine kinderen, jonge meisjes, vrouwen opzich, twintigers, dertigers, ouders en opa’s en oma’s, vuilnisman, vakkenvuller, leraren, CEO’s, top sporters etc etc, iedereen..
ik heb ze gewoon allemaal. een iphone om te bellen en een snel spelletje te spelen (al was dungeon hunter wel weer een diepere ervaring, benieuwd naar DH2) een ds voor de uitgebreidere spellen zoals zelda en nog wat andere fijne rpg’s. en een psp voor de god of wars van deze wereld. ze zijn geen concurrent voor elkaar, ze hebben allemaal hun sterke en zwakke kanten. het is maar waar je voor kiest. maar over het algemeen zijn de spelletjes van 79cent echt wel even wat anders dan een goed ontwikkelde mario, zelda of god of war.
Leuk artikel idd! Wat is nog mis in de analyse is een opmerking over het aantal betalende gamers. In mijn omgeving hebben alle DS-bezitters een R4 kaartje vol games, maar weinig mensen hebben een jailbreak op hun iphone. Voor de developers natuurlijk interessant welk platform ook daadwerkelijk geld opbrengt via betalende klanten.
Ik hoop eigenlijk dat er meerdere platformen naast elkaar blijven bestaan. Er is plaats genoeg voor iedereen. Wij hebben thuis hier de iPod thouchk iPhone en iPad. Ook een Nintendo ds en een Wii. Wat we het meest gebruiken zijn de Apple producten. Die zijn het meest veelzijdig, koopt snel even een goedkoop spelletje, leest even even een krantje, belt even, schrijft een brief enzovoort. Apple heeft de meeste potentie. Inderdaad zijn er spelletjes die beter op een Nintendo ds of een psp gespeelt kunnen worden mbt de knoppen, maar er zijn zoveel meer spelletjes die prettiger werken op een iPod, iPhone en iPod touch. De
Nintendo is vernieuwend en innovatief, maar wat dacht je van de ipod, iPhone en iPad, dat zijn ook innovatieve producten. De 3D versie van Nintendo is natuurlijk geweldig, maar het aanschaffen van het product is pas het begin, dan nog de vreselijk dure spelletjes waarvan je niet altijd weet of jii, je zoon of dochter die wel leuk vindt. Niet keuk, pech gehad. Dan is de lite versie die in de AppStore kan downloaden een verademing en als je het spelletje dan bevalt, kost het spelletje maar een fractie van een DS spel.ik vermoed dat het totale concept van een AppStore, de veelzijdigheid, de mobiliteit, gebruiksvriendelijkheid, gebruiksduur een nieuw tijdperk heeft ingeluid en niet meer terug te draaien is. Gelukkig maar. Apple heeft dit trqject al jaren gelden uitgezet. Niet vanuit de gedachte hoe dient de techniek de mens, maar hoe wil de mens de techniek gebruiken. Eerst met de iPod met iTunes, de appstore, iPhone en nu de iPad.
Mooi en interessant artikel, inderdaad.
Hoewel ik benieuwd ben naar de 3DS, moet ik zeggen dat mijn Nintendo DS Lite nu al een poosje bij iemand anders ligt. Ik heb de handheld lang ‘de beste aanschaf ooit’ genoemd.
De iPhone heeft qua gamen een veel belangrijker plek ingenomen. Niet alleen qua gamen trouwens. 🙂
Een nadeel is wel dat het grote aanbod leuke games de aandacht versnippert. Op de DS kon ik bijvoorbeeld uren kwijt zijn aan een game als Harvest Moon.
En inderdaad: eenmaal gewend aan mooie games voor nop of weinig, maakt dat over een aanschaf van € 49,00 toch wel even langer nagedacht wordt.
Stel: Apple neemt Nintendo over (Ipod PLUS iPhone PLUS iPad) + aanklikbare accesoire zodat de iPod PLUS iPhone PLUS iPad de exacte functies heeft van Wii en Nintendo 3DS is mooi want Nintendo maakt gebruiksviendelijke, efficiente – klein, energiezuinig, innovatieve – producten, net als Apple. Na de overname zal het minimaal vijf jaar duren voordat de iPd PLUS iPhone PLUS iPad de exacte functies heeft als Wii en Nintendo 3DS omdat het porten van de Nintendo software infrastructuur zo lang duurt om het voor de developers gebruiksvriendelijk te kunnen houden. Dus Apple zal bij een overname van Nintendo niets veranderen aan Nintendo producten en diensen totdat het volgende Nintendo software- en hardware platform ontwikkeld is op het niveua van Nintendo’s software en hardware infrastructuur nu.
Ik speel ook vaak doodlejump, Ironman en andere snelle spelletjes, maar echt gamen kan ik het bij lange na niet noemen 🙂