Nrc.next roept hulp in van ontwikkelaars voor eigen iPad-app

Nrc.next roept hulp in van ontwikkelaars voor eigen iPad-app

Dagblad nrc.next wil nog dit jaar een iPad-app op de markt brengen, maar heeft te weinig budget om deze door een bureau te laten ontwikkelen. De krant roept daarom de hulp in van technisch onderlegde lezers.
Michel Lusthof -

NRC.nextHet Nederlandse dagblad nrc.next komt nog dit jaar met een eigen iPad-app, zo liet chef internet Ernst-Jan Pfauth tegenover iPad Planet weten. Afgelopen week maakte Pfauth via het weblog van de krant al duidelijk dat de applicatie ‘aan de horizon’ te zien zou zijn. Op Pfauth’s oproep van vorige week om met suggesties en ideeën voor de toekomstige app te komen kwamen tot nog toe 59 reacties binnen. Die lopen uiteen van integratie met sociale media tot meer verrijkende content, zoals achtergrondinformatie, slideshows en video’s.


In tegenstelling tot grote broer NRC Handelsblad heeft de krant echter te weinig budget om een ‘peperduur’ bureau in te huren voor de ontwikkeling van deze app. Voor de ontwikkeling van een eigen iPad- en Android-app roept men dan ook opnieuw de hulp in van (technisch onderlegde) lezers. Een soort app-camp bij next, zoals Pfauth het noemt, moet de ideeën werkelijkheid laten worden:

Android of iPad: we klussen met z’n allen aan de krantenapp van de toekomst. Wij zorgen voor de inhoud van de app, journalistieke kennis en een geweldig diner, en jullie leiden ons naar de toekomst. De beste ideeën voeren we uit, graag in samenwerking met jou.

Volgens Pfauth werkt het ‘krantje spelen’ op de iPad goed. Het aantal downloads van digitale NRC-kranten is sinds mei elke maand verdubbeld. Afgelopen maand bedroeg het aantal downloads zo’n 100.000. Hij maakt echter duidelijk dat de grootste uitdaging ligt in het bedenken van een app vanuit het medium zelf. Veelgehoorde kritiek op de NRC Handelsblad-app is, dat de app juist niet ontworpen is vanuit het medium en de iPad-gebruiker, of zelfs helemaal niet gebruiksvriendelijk zou zijn.

Mocht je geïnteresseerd zijn en mee willen helpen aan de ontwikkeling van de app(s), dan kun je Ernst-Jan Pfauth via Twitter benaderen of een mailtje sturen naar blog@nrcnext.nl, t.a.v. van Ernst-Jan Pfauth.

Reacties: 12 reacties

  1. Ben benieuwd. De NRC App gebruik ik nauwelijks, maar op de NRC.next App zit ik zeker te wachten.

  2. Kijk naar de app van The New York Times – Editor’s Choice. Zo zie ik een kranten-app graag. Als ze zich in het app-camp nu daarop gaan baseren, kan er niet veel mis gaan.

  3. De mooiste kranten-app van dit moment vind ik die van The New York Times – Editor’s choice. Als ze in het app-camp daar serieus naar kijken, komt het vast wel goed bij nrc.next.

  4. En mijn excuses voor de dubbele post…

  5. Sinds het bezit van de i-pad ben ik vaste gebruiker van de NRC-app. Voor mij veel toegevoegde waarde. Maar er kan inderdaad nog zoveel meer mee, denk aan video. Ook voor adverteerders zie ik mogelijkheden.
    Al met al leuke ontwikkelingen.

  6. HAHA SLIM “wij zorgen voor de inhoud en jullie voor de techniek” voeg daar even aan toe: Wij strijken het geld op over jullie rug!

  7. Beste “Nieuwe Rotterdamsche Courant”, huur toch gewoon even een developer in. Hilarisch overigens dat het NRC naar Amsterdam wil verhuizen.

  8. Pardon, als kleine krant geen geld? Het is een investering die je doet en met fatsoenlijke abonnementen is die in no-time terug te verdienen.

    Een crowdsourced app is een leuk idee, maar dan moet je de content er gratis bij doen.

  9. Juist, als je hip met “crowsourcing” aan de gang wil gaan, dan moet je er ook een open-source project van maken. Anders is het gewoon een vacature voor een “goedkope ontwikkelaar” of “handige buurjongen”.

  10. @nrcnext lesje economie

    ondernemen = investeren
    investeren = betalen
    winst = omzet – kosten

    krantje verkopen voor 1 euro = omzet
    ontwikkelen = kosten

    Voor niets gaat de zon op!

  11. Hi allen, nog even ter verduidelijking: misschien komen partijen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten tot een mooi idee, dat is volgens mij de meerwaarde van het appcamp. Mooi met z’n allen bij elkaar zitten, met een goede feed als basis, en dan klussen maar. Het idee/ de ideeën die we uitvoeren, daar betalen we de maker(s) uiteraard voor.

    Groet,

    Ernst-Jan Pfauth van nrc.next

  12. Wanneer NRC Next iets moois kan neerzetten én dat voor een klein prijsje, waarom niet? Ik wens ze in elk geval succes!
    Mooie woordspeling trouwens: “te weinig budget om een ‘peperduur’ bureau in te huren”

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.