NS Reisplanner Xtra voor iPhone: NS brengt eigen treinapplicatie uit (exclusieve preview)

NS Reisplanner Xtra is de officiële treinapplicatie van de NS. Met deze reisplanner plan je treinreizen, vraag je vertrektijden op en krijg je seintjes op belangrijke momenten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ns reisplannerDe NS lanceert komende maandag een eigen iPhone-applicatie waarmee je treinreizen kunt plannen: NS Reisplanner Xtra. Deze iPhone-applicatie is een actuele reishulp voor onderweg, die via het pas geopende Twitter-account @ns_online onder de aandacht van reizigers gebracht zal worden. iPhoneclub kreeg de mogelijkheid om alvast in de trein te stappen en de applicatie te testen. Kan Trein wel inpakken nu de NS een gratis alternatief heeft uitgebracht?

NS Reisplanner Xtra belooft diverse informatie te kunnen leveren: niet alleen actuele reisinformatie, maar ook stationsberichten en lokale stations- en omgevingsinformatie. Daarnaast is er pro-actieve reisbewaking, aangevuld met Eropuit-informatie.


Die pro-actieve reisbewaking houdt in dat je een seintje krijgt bij vertrek, aankomst en wijziging van het reisschema. Door de lancering van de IPhone-applicatie is de informatie straks op bijna alle smartphones te raadplegen: iPhone, Blackberry, Windows Mobile en Java (alleen een native Android-applicatie ontbreekt nog in het lijstje). Op de NS-webpagina over Reisplanner Xtra was al te achterhalen dat er een iPhone-applicatie aan zou komen. Daarin wordt nog ‘begin april’ genoemd als moment waarop de applicaties beschikbaar komen, maar voor de iPhone zal de lancering op maandag 3 mei 2010 zijn.

Openingsscherm van NS Reisplanner Xtra.Voor deze preview ging onze eindredacteur Peter Zantingh twee dagen op pad en maakte daarbij vier treinreizen. We keken daarbij of de informatie in de applicatie klopt en of NS Reisplanner Xtra handig in gebruik is. Op een apart tabblad gaan we in op de vraag welke voordelen (of nadelen) er zijn ten opzichte van de al langer bestaande applicatie Trein.

De iPhone-applicatie NS Reisplanner Xtra bestaat uit vijf onderdelen:

  • Reisplanner
  • Vertrektijden
  • Mijn Reizen
  • Informatie
  • Instellingen

Elk onderdeel zullen we op de volgende tabbladen bespreken.

peter zantinghDit is een gezamenlijke preview van iPhoneclub-eindredacteur Peter Zantingh en Gonny van der Zwaag. Peter is voor deze preview in de trein gestapt en heeft de applicatie twee dagen lang uitvoerig getest. Omdat eindredacteuren op de achtergrond hun werk doen en maar zelden in beeld komen gaat alle eer naar hem. Bezoek ook eens Peter’s persoonlijke weblog Zanti.nl.

Waarschuwing: in de algemene voorwaarden van NS Reisplanner Xtra staat dat de NS persoonsgegevens vastlegt. Bij navraag bleek dat het om de volgende gegevens gaat:
1. Naam,favoriete stations, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;
2. Soort hardware;
3. Door de gebruiker opgegeven reiskenmerken, zoals reisfrequentie, reismotief en bewaakte reis
4. Laatst bekende locatie

Reisplanner

Als je de applicatie start kom je terecht op het scherm Reisplanner. Deze ziet eruit zoals je van de NS-website gewend bent: een formulier met vertrek- en eindpunt met eventueel de mogelijkheid om via een tussenstation te reizen. Vanzelfsprekend kun je handmatig een station invullen of met de GPS-functie van je iPhone zoeken naar het dichtstbijzijnde station. Na het invoeren verschijnen meerdere reisadviezen, zoals je ook gewend bent van ns.nl. De interface is vergelijkbaar met Trein: de app toont vertrektijd, aankomst, overstap en reistijd. Trek je het lijst omhoog of omlaag, dan worden automatisch vroegere of latere adviezen geladen.

Waarschuwingen heten Seintjes

Als je een reis kiest verschijnt gedetailleerde reisinformatie, inclusief spoor van vertrek en aankomst, eventuele vertragingen en alle tussenstations. Daarna kun je je reis opslaan en ‘Seintjes’ instellen: bijvoorbeeld een bepaald aantal minuten voor vertrek (omdat je weet dat je 15 minuten moet fietsen naar het station). Je kunt ook Seintjes krijgen bij een wijziging (vertraging, uitval, ander spoor etc), bij aankomst (als vervanging van iNap, bijvoorbeeld vijf minuten voor aankomst seintje krijgen).

Tijdens de testperiode werkten de Seintjes nog niet goed. In de versie die naar de App Store is gestuurd, hoort alles wel te werken. Seintjes kunnen maar voor één reis aan staan. Daarom komt er melding dat de andere uitgeschakeld zullen worden.

Behalve naar station, kun je als bestemming ook een adres, postcode of ‘anders’ kiezen. ‘Anders’ doe je met behulp iLocal, zo kun je bijvoorbeeld ook een restaurant, museum of bowlingbaan zoeken. Handig.

Schrijf het adres wel meteen goed – anders vindt de app hem niet en je kunt niet terug om het adres te wijzigen. Ook kun je hier een vriend per sms laten weten wanneer en op welk spoor je aankomt, zoals je op de linker afbeelding ziet.

Verder reizen met fiets, auto of lopend

Als je een adres opgeeft, vraagt de app hoe je vanaf het station verder wilt reizen: lopend, met de fiets of met de auto. Bus, tram en metro worden niet genoemd. Dat is jammer, want als ik op een onbekend station aankom en niet weet hoe ver het is, kan het handig zijn om te weten of er treintaxi’s of ov-fietsen zijn en of er nog bussen rijden.

Bij lopen of de fiets moet je aangeven waar je naartoe wilt, waarna de applicatie een precieze routebeschrijving geeft.

Werkzaamheden en storingen

Natuurlijk bevat de applicatie ook informatie over storingen en werkzaamheden op het spoort. De interface oogt een beetje slordig: linksboven een icoontje voor werkzaamheden, rechtsboven een knop met tekstopschrift voor storingen. Beide functies hadden misschien achter een icoontje ondergebracht moeten worden of in het normale menu, zoals Trein ook doet met ‘Storingen’. Informatie en Instellingen zouden ook kunnen worden samengevoegd, bijvoorbeeld achter een extra menuknop ‘Meer’. Je wilt immers niet elke dag je instellingen wijzigen of kijken of er via Eropuit nog iets leuks te beleven is.

Vertrektijden

De applicatie geeft ook een overzicht van treinen die vanaf een bepaald station vertrekken: geef station, datum en tijdstip aan en de applicatie toont alle vertrekkende treinen.

Dit overzicht van vertrektijden per station kennen we ook van Trein. In rood staan vertragingen en spoorwijzigingen aangegeven. Je kunt niet, zoals bij Trein, op een bestemming tikken (om tussenstations en eventuele reden van vertraging te zien). Wat NS Reisplanner Xtra niet doet en Trein ook niet, is vanuit dit vertrektijdenbord je reis plannen. Het zou handig zijn als je hier op de bestemming kunt tikken en het resultaat opslaan onder Mijn Reizen, zodat je op de hoogte gehouden kan worden van vertragingen.

Rechts bovenaan zie je de button ‘Kies station’. Het was intuïtiever geweest om gewoon een grote knop met de naam van het huidige station te tonen, waarbij je erop moet tikken om een andere te kiezen. Tik je op ‘Kies station’ dan zal de applicatie net als bij Trein het dichtstbijzijnde en de laatst gekozen stations tonen.

Op dit tabblad vind je informatie over de overige functies van NS Reisplanner Xtra.

Mijn Reizen

Bij het onderdeel ‘Mijn Reizen’ vind je de reizen die je via de Reisplanner hebt opgeslagen. Per reis kun je (opnieuw) instellen of en welke Seintjes je wenst te ontvangen:

Informatie

Op het scherm ‘Informatie’ vind je drie onderdelen: algemene informatie over de NS, speciale mededelingen rondom bijvoorbeeld de dienstregeling rond Koninginnedag en een optie om in de buurt te zoeken. Kom je aan op het station, dan krijg je onder ‘Zoek in de buurt’ te zien welke voorzieningen er in de buurt van je bestemmingsstation te vinden zijn. Ook deze informatie wordt geleverd door iLocal.

Tenslotte vind je bij dit onderdeel ook Eropuit, het eigen initiatief van NS voor een dagje weg, museumbezoek en dergelijke. De hier genoemde tips worden gebaseerd op je huidige locatie, maar je kunt ook handmatig een ander station kiezen:

Instellingen

Deze pagina vul je je profielgegevens in, zoals je naam en telefoonnummer zodat de ontvanger van de aankomst-sms’jes weet dat jij het hebt gestuurd. Ook geef je in dit onderdeel aan of je in bezit bent van een jaarkaart en of je met de HSL wilt reizen. Beide instellingen hebben invloed op de reisadviezen. Met een jaarkaart kun je namelijk kosteloos omrijden via andere stations, bij een normaal treinkaartje niet.

Vergelijking met Trein

Op diverse plekken in dit artikel hebben we al de vergelijking gemaakt met Trein, de €2,39 kostende iPhone-applicatie die al langere tijd beschikbaar is in de App Store. Trein baseert zich op informatie die van de website van NS wordt gehaald.

Reisplanner versus Trein: reis plannen.
Plannen van een reis in NS Reisplanner Xtra (links) en Trein (rechts).

Bij het plannen van reizen is de weergave verschillend, maar het eindresultaat is hetzelfde. Bij de NS Reisplanner Xtra is wat duidelijker aangegeven hoeveel vertraging je hebt (namelijk 2 minuten). Bij Trein moet je zelf maar uitzoeken dat het om 2 minuten vertraging gaat. Bij NS Reisplanner Xtra blader je naar beneden om latere reizen te zien, bij Trein moet je op het linkje ‘Latere adviezen’ klikken.

storingen werkzaamheden

Dat wil niet zeggen dat Trein noodzakelijk beter is. Bij Trein wordt de indruk gewekt dat er 5 storingen en vertragingen zijn, maar de genoemde storing was gisteren en is inmiddels opgelost. Wel opvallend is dat op de website van NS melding wordt gemaakt van zes plekken waar werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd. De NS-applicatie noemt ze niet, Trein noemt alleen de werkzaamheden die momenteel aan de gang zijn. De werkzaamheden op 3 en 4 mei zijn daarom nog niet zichtbaar. Op de website van NS staan ze wel.

Grootste pluspunt is natuurlijk dat de NS Reisplanner Xtra nét zo actueel is, maar volledig gratis. Persoonlijk vinden we het plannen van reizen ook iets intuïtiever: bij Trein moet je naar het tabblad Planner gaan en het plusje aantikken, bij de NS-applicatie kun je meteen beginnen met plannen via het vertrouwde formulier.

reisplanner versus trein

Conclusie

We zijn door Trein al erg verwend met een app die duidelijk inzicht geeft in actuele treininformatie. De officiële app van NS doet daar nog een schepje bovenop met het zoeken naar meerdere soorten locaties (station, adres, iLocal) en de mogelijkheid jezelf en anderen op de hoogte te houden van je reis. Ook een iNap-variant zit ingebouwd. Het geheel oogt compleet en past binnen de look-and-feel van NS. Bovendien is deze applicatie gratis terwijl je voor Trein vele maanden na de lancering nog steeds €2,39 moet betalen.

Leuk is dat de applicatie meerdere NS-diensten aan elkaar koppelt, zodat het treinreizen meer wordt dan alleen maar op tijd op het juiste perron staan. Tegelijk zitten er nog wat onvolkomenheden in de applicatie. De interface oogt wat rommelig in de manier waarop Werkzaamheden en Storingen in de app zijn verwerkt. Klein detail: ‘Reis details’ en ‘Reis opties’ zijn woorden die gewoon aan elkaar worden geschreven.

Het bord met vertrektijden werkt hetzelfde als ‘Trein’, maar de reizen zijn hier niet klikbaar om meer te kunnen zien (tussenstations, reden vertragingen, etc). Meer dan een lijst met vertrekkende treinen is dit dus niet.

Het is jammer dat de app wel mogelijkheden geeft tot reisadvies van deur tot deur, maar daarbij negeert dat bus, metro of tram bestaan. Vanaf een station kun je er alleen voor kiezen te lopen, fietsen of met de auto te gaan. Bovendien weet de gebruiker niet altijd hoe hij verder wil reizen en wil hij juist dat de app advies geeft over het vervoermiddel. Het is begrijpelijk dat NS niet alle reisinfo van busmaatschappijen kan integreren, maar door de deur-tot-deur-opzet waarvoor gekozen is, wekt het wel zelf de verwachting.

Bovenstaande zijn geen onoverkomelijke problemen, maar meer suggesties voor verbeteringen in de toekomst. Was dit de eerste applicatie met alle actuele treininformatie geweest, dan was het een enorme uitkomst voor velen. Nu heeft NS lang gewacht en is iedereen al gewend aan het gemak van Trein. Daarom schrikken we nu niet meer van wat deze app allemaal kan: het is gewoonweg degelijk, goed en handig. Wat Trein doet, doet NS Reisplanner Xtra ook, af en toe wat beter en af en toe wat slechter, maar dan gratis.

Info: NS Reisplanner Xtra

  • Ontwikkelaar: Service2Media in opdracht van NS
  • Applicatie: NS Reisplanner Xtra
  • Verkrijgbaar via: App Store (link volgt maandag)
  • Prijs: gratis
  • Geteste versie: pre-release beta
  • Bestandsgrootte: 3,5MB
  • Cijfer: 7,5

Reacties: 97 reacties

  1. Dit is wel erg compleet! Reuze benieuwd morgen als die online komt.

  2. Daar zal de maker van Trein niet bepaald blij mee zijn denk ik..

  3. Zier er aardig uit… Wel jammer dat je niet door kan klikken op de vertrektijden op een station, en dat die view er maar 4 laat zien (in Trein zie je er 8 of zo, door een compactere weergave).

    Ik zou ook nog steeds een betere implementatie van favoriete reizen zien, of favoriete bestemmingen. Ik reis elke dag tussen 2 steden maar telkens op een ander tijdstip. Ik zou daar graag gemakkelijk de details van willen zien. In Trein kan je wel reizen plannen maar je moet eerst de tijd weer op Vandaag zetten, nogal onhandig allemaal en niet het 1-kliksgemak dat we van de rest van die app kennen.

  4. Dit ziet er tof uit het is bijna zo goed dat je gewoon oordopjes hard aan kunt zetten en geen irritante stationsstemmen hoort! Hoop dat die gelijk op de 4.0 BETA afgestemd is 😀

  5. @bjorn

    die maker is al rijk genoeg denk ik

  6. Is er ook een vergelijking met OV9292 mogelijk (vwb het treingedeelte)?

  7. prima dat er een nieuwe app van de NS zelf is; kan alleen maar een stimulans voor Dennis zijn om Trein nóg beter te maken !

  8. Ik ga hem downloaden maar gebruiken?
    De app Trein is veel mooier wat mij betreft.

    “Je kunt ook Seintjes krijgen bij een wijziging (vertraging, uitval, ander spoor etc), ”
    Dat is wel ideaal, die mis ik Trein.

    Maar heeft Dennis niet al weet ik veel hoelang geleden gezegd dat Trein een enorme upgrade zou krijgen?

  9. Seintjes lijken me ontzettend handig! Maar ik moet wel zeggen dat ik de Trein-app er mooier/overzichtelijker eruit vindt zien.
    En concurrentie is natuurlijk nooit verkeerd!

  10. Ben benieuwd. Op dit moment heb ik twee bus apps die elkaar goed aanvullen en Trein. De OV apps vind ik op geen enkele manier in hun schaduw kunnen staan. Ik zal zien of de NS app werkelijk Trein kan onttronen. Hoog tijd voor iPhone OS 4 met app stacks ;-).

  11. Twitter doet het met Tweetie, waarom doet de NS niet hetzelfde met Trein? De NS is natuurlijk in het voordeel wat betreft het beschikken over de juiste informatie en dat zie je terug in wat extra functies, maar verder is het vooral het wiel (te laat) opnieuw uitvinden.

    Het is vast een goede app, maar de interface van Trein is vele malen mooier. Ik heb nog maar weinig applicaties gezien van bedrijven die hun huisstijl stijvol wisten over te brengen in hun applicatie. Ik denk dat AH met Appie een eenzame uitzondering is.

  12. En nu mij en nog wat meer reizigers terug in de trein krijgen, dat zal moeilijk worden 😉

  13. Trein ziet er nog steeds beter uit maar het is geen slechte app die de NS neer zet. Ik hoop dat Trein snel gaat updaten. Kan de NS app wel de prijs aangeven trouwens?

  14. Ik blijf gewoon Trein gebruiken, het ziet er (vind ik) veel overzichtelijker uit.
    Ik reis veel met de trein, en ik zou nooit push aanzetten, want de batterij van mijn 3g houd 2/3 uur in de trein nauwelijks uit.

    Het enige wat ik wel mis is een GPS lokatie in de app Trein zelf waar je kunt zien waar je, je bevind.

  15. Wrum dit nou dan weer? Hier hebben we toch al 9292ov voor?

  16. @ikkieman: 9292ov heeft geen push melding 🙂 en ik persoonlijk vind wel handig dat je een push krijgt bij elk station dat je passeerd (waar de trein dus stop) Aangezien ik al een paar keer heb meegemaakt dat het station niet werd omgeroepen en ik echt moest opletten op de borden die naast de rails staan.

    Ik zou deze app persoonlijk wel gaan gebruiken! weet ik zeker dat ik bij het goeie station uitstapt hiihih

  17. Deze app is een leuke basis, maar ik denk dat het voor de NS heel moeilijk wordt Trein te overtreffen. De NS mag als organisatie dan groter zijn en meer te besteden hebben, een goede en gebruiksvriendelijke interface maken blijft moeilijk.
    En dat is iets wat een particulier persoon wellicht makkelijker kan, omdat deze meer kijkt vanuit het perspectief van de reiziger.

  18. Dit is veel beter dan trein app en GRATIS ook nog.

  19. “Klein detail: ‘Reis details’ en ‘Reis opties’ zijn woorden die gewoon aan elkaar worden geschreven.”

    Triest dat Gonny de spelling van een applicatie probeert te verbeteren terwijl haar artikelen ook nooit foutloos geschreven zijn.

  20. Ik zou ook graag een traject kunnen opslaan en daar actuele informatie herhaaldelijk over kunnen opzoeken.

    Ook zou ik heeeeeel graag een app willen voor de NS business card gebruikers!

  21. Geachte NS,

    TE LAAT!

    mvg, Lennart

  22. Origineel geplaatst door Joppiepoppie
    “Klein detail: ‘Reis details’ en ‘Reis opties’ zijn woorden die gewoon aan elkaar worden geschreven.” Triest dat Gonny de spelling van een applicatie probeert te verbeteren terwijl haar artikelen ook nooit foutloos geschreven zijn.

    Waar slaat dat nou op?
    Dus als je zelf fouten maakt, mag je anderen niet verbeteren als die ook een fout maken?

  23. Origineel geplaatst door m.
    Het enige wat ik wel mis is een GPS lokatie in de app Trein zelf waar je kunt zien waar je, je bevind.

    Waarom wil je dat? ‘Maps’ starten is niet voldoende? Evt kun je na een jailbreak met backgrounder & proswitcher zorgen dat trein actief blijft en dus snel schakelen tussen maps en trein. Ik doe dat zelf regelmatig.

  24. Luie Belgische NMBS en De Lijn. Onze Belgische vervoersmaatschappijen zul je nooit met een eigen initiatief zien komen, ze hebben alle apps offline gegooid, maar zelf komen ze met niets.

  25. Het lijkt me bij deze review het vermelden waard dat de voorwaarden waaronder je reisplanner xtra mag gebruiken bijzonder ongunstig zijn. Zie voor meer informatie deze link:

    http://www.mobielbreedband.nl/detail/review-ns-reisplanner-xtra-liever-niet/

    Zo “gratis” is de applicatie dus niet.

  26. Origineel geplaatst door Tom D
    Dit is veel beter dan trein app en GRATIS ook nog.

    Fijn dat je er even bij verteld waarom je dat vind, hebben anderen ook wat aan jouw mening.

  27. Origineel geplaatst door Raoul Teeuwen
    Origineel geplaatst door m.Het enige wat ik wel mis is een GPS lokatie in de app Trein zelf waar je kunt zien waar je, je bevind.Waarom wil je dat? ‘Maps’ starten is niet voldoende? Evt kun je na een jailbreak met backgrounder & proswitcher zorgen dat trein actief blijft en dus snel schakelen tussen maps en trein. Ik doe dat zelf regelmatig.

    OH, ik wist niet dat je in Maps de stationsnamen kon zien, handig!

  28. Weten we ook waar die miljarden zijn gebleven waar de NS en minister Eurlings niets over wilden zeggen.

  29. Zo is er nog eentje op de markt, Vertrekhal. Ziet er aardig overzichtelijk uit.

  30. Ik reis elke dag hetzelfde traject, is het mogelijk om hier elke dag een seintje van te ontvangen als deze bijvoorbeeld vertraging heeft?

    Als ik het goed lees niet, maar ik hoop dat ik ’t verkeerd begrepen heb? Zou nl. erg handig zijn!

  31. Veelbelovend, zal hem zelf ook uitvoerig testen. Bedankt voor de preview!

  32. Origineel geplaatst door dries6951
    OH, ik wist niet dat je in Maps de stationsnamen kon zien, handig

    Ah, mooi dat je weet wat M bedoelde. Als hij dat bedoelde, dan is Maps inderdaad geen optie (voor plaatsen met meerdere stations).

  33. Ach, als de maker van Trein nu ook die push notificaties inbouwt om te melden dat er iets is gewijzigd op je traject dan blijf ik gewoon bij Trein. Ik heb ‘m nu toch al gekocht. Maar als je moet kiezen dan is de keuze wel moeilijk, dan zou ik kiezen voor de NS App. Die Seinen zijn toch wel heel erg handig 🙂

  34. Ik heb betaald voor trein dus blijf die lekker gebruiken. Beetje mosterd na de maaltijd dit. Ns heeft goed afgekeken.

  35. Ziet er veelbelovend uit. Zou je ook een vast traject kunne instellen dat hij automatisch pushberichten geeft bij een vertraging? Bijvoorbeeld elke dag als je van en naar je werk gaat?

  36. Ben ik de enige die deze applicatie ontzettend lelijk vindt? Apple probeert juist te stimuleren om de interface van applicaties clean te houden, maar dit is één grote bende. Waarom willen bedrijven toch per se hun huisstijl zo opvallend verwerkt hebben in een applicatie? Geef mij maar Trein!

  37. Lijkt hier wel een discussie in de stijl van TomTom vs andere navigatie software 😉

    Wat het beste is zal blijken want hij is er pas morgen voor het grote publiek. Ben blij dat ns zelf inziet dat ze dit eigenlijk verplicht zijn aan hun klanten te leveren. Prijs is zoals het denk ik hoort te zijn. Ze zijn dus goed bezig.
    Hoop idd op een volledige recensie/vergelijk tussen ov9292, trein, na en nieuwe apps. Altijd leuk 🙂

  38. Zijn die “stationsberichten” nu wel verstaanbaar?

    Onbegrijpelijk…..
    Op een normaal NS station zijn alle omroepberichten totaal onverstaanbaar, ipv te investeren in een goede omroep-
    toestand gaan ze nu een eigen NS App ontwikkelen,
    een wieltje dat dus al 3 x eerder was uitgevonden….
    (en zeer naar tevredenheid, begrijp ik)

    deze App zal wel weer 10 miljoen gekost hebben ?

  39. Nee, de interface vind ik erg belangrijk dus ik blijf bij Trein, deze NS app is mij te rommelig en onoverzichtelijk.

  40. @boerke: wat een belachelijke opmerking. 10 miljoen? Was het maar waar (voor de maker dan)

  41. @mtp: Whoa! Dat ziet er niet best uit:

    Uit de Algemene Voorwaarden:

    4 Bescherming persoonsgegevens Gebruiker
    Voor een goede werking van de Software en de Dienst zijn Persoonsgegevens, waaronder Locatiegegevens nodig.
    NS verwerkt voor het leveren van de Dienst de volgende persoonsgegevens:
    1. Naam, adres, postcode woonplaats, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie
    benodigde gegevens;
    2. Soort hardware, serienummer;
    3. Deelnemersnummer;
    4. Navigatiegegevens, gebelde nummers en geraadpleegde internetpagina’s;
    5. Bank- en girorekeningnummer

    Ik laat deze beker toch maar even aan mij voorbijgaan…..

  42. jammer dat de prijzen van treinkaartjes niet op te zoeken zijn in deze app, zodat je weet wat een treinreis je gaat kosten.

  43. Origineel geplaatst door Planeten Paultje
    @mtp: Whoa! Dat ziet er niet best uit:Uit de Algemene Voorwaarden:4 Bescherming persoonsgegevens Gebruiker Voor een goede werking van de Software en de Dienst zijn Persoonsgegevens, waaronder Locatiegegevens nodig. NS verwerkt voor het leveren van de Dienst de volgende persoonsgegevens: 1. Naam, adres, postcode woonplaats, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens; 2. Soort hardware, serienummer; 3. Deelnemersnummer; 4. Navigatiegegevens, gebelde nummers en geraadpleegde internetpagina’s; 5. Bank- en girorekeningnummerIk laat deze beker toch maar even aan mij voorbijgaan…..

    En heb je gezien dat ze deze gegevens ook nog naar eigen believen mogen gebruiken om aanbiedingen en zo te sturen.
    Nu mooi niet dus. Ik ga dit dus mede om die reden ook niet gebruiken.

    En Trein bevalt mij tot nu toe prima.

  44. Bedankt voor deze overduidelijke review. Rest mijn nog één belangrijke vraag: wordt de informatie is deze app door dezelfde servers beschikbaar gesteld als die van 9292? Zo ja dan wil ik er niet eens 5 seconden downloadtijd aan verspillen want die app heeft me al menig keer overbodig veel laten overstappen. Ik hoop dus eigenlijk van harte dat deze app zijn info of manier van berekenen ergens anders vandaan haalt.

    (tekst aangepast ivm typo’s – iPhoneclub.nl)

  45. Origineel geplaatst door Planeten Paultje
    Bedankt voor deze overduidelijke review.

    Bedankt voor deze overduidelijke review. Alleen had hier toch ook duidelijk bij mogen staan dat de NS alles van je wil weten en mag gebruiken. Nou sorry hoor… Ik vind dit echt een ZEER SLECHTE ZAAK!! Niet netjes om dat allemaal te doen, ik zal deze dan ook NIET gaan gebruiken. Ga elke dag met de trein maar ik laat me niet controleren door de NS.

    SCHANDE !!! SCHANDE !!!

  46. Origineel geplaatst door Planeten Paultje
    @mtp: Whoa! Dat ziet er niet best uit:Uit de Algemene Voorwaarden:4 Bescherming persoonsgegevens Gebruiker Voor een goede werking van de Software en de Dienst zijn Persoonsgegevens, waaronder Locatiegegevens nodig. NS verwerkt voor het leveren van de Dienst de volgende persoonsgegevens: 1. Naam, adres, postcode woonplaats, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens; 2. Soort hardware, serienummer; 3. Deelnemersnummer; 4. Navigatiegegevens, gebelde nummers en geraadpleegde internetpagina’s; 5. Bank- en girorekeningnummerIk laat deze beker toch maar even aan mij voorbijgaan…..

    Goed dat iemand hier ook naar kijkt. dat vergeten veel potentiele downloaders en zeer belangrijk. Het zou iPhoneclub sieren dit ook te vermelden in zo’n uitgebreide review.

  47. @Wessel: Gaan we toevoegen. We hebben alleen tijdens de preview naar de functionaliteit van de applicatie gekeken, niet naar aanvullende informatie die NS op de site aanbiedt.

    Eerlijk gezegd: in de applicatie zelf ben ik op geen enkele manier een waarschuwing of verwijzing tegengekomen naar deze algemene voorwaarden. Die staan alleen op de site van de NS in PDF-formaat, maar in de app wordt er geen melding van gemaakt.

    Desondanks: een ernstige zaak. Ik ga de NS vragen waarom ze zo nodig locatiegegevens en gebelde telefoonnummers van gebruikers willen vastleggen.

  48. 4. Navigatiegegevens, gebelde nummers en geraadpleegde internetpagina’s;
    5. Bank- en girorekeningnummer

    Are you kidding me?!!

    Dit is werkelijk schandalig en gaat VEEL verder dan alleen locatiegegevens.

  49. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    Ik ga de NS vragen waarom ze zo nodig locatiegegevens en gebelde telefoonnummers van gebruikers willen vastleggen.

    Tof van je. Ik hoor graag wat de NS te vertellen heeft.

  50. Mooie app, maar ik weet niet of het m’n oude vertrouwde Trein van m’n springboard afduwt. Ik zal het even proberen!

    Ik vraag me wel af of er intergratie met OV-fiets is, Dat ik een fiets route kan plannen is al een vooruitgang, maar kan ik vinden waar ik een fiets kan ophalen.

    En is er ook intergratie met OV-chip. Het zou handig zijn als ik m’n saldo en m’n reizen en producten kan controleren.

    Voor de rest vind ik de NS-kleuren niet zo mooi (net als 9292ov Pro, wanneer komt die update?)

  51. Voorlopig is hij nog niet te zien in de App Store

  52. @Gonny: Simpel: als er in de app of bij de installatie ervan niet naar de algemene voorwaarden wordt verwezen, dan zijn deze niet van toepassing. Wat zou betekenen dat ze de privacywetgeving overtreden als ze die gegevens verzamelen en gebruiken

  53. Met enige vertraging waagt de NS zich eindelijk in de 21ste eeuw. Het zou tijd worden. Ik hen mij heel lang zitten verbazen dat ns.nl slecht toegankelijk was voor mobieltjes en dat ze geen eifen app hadden, zoals ieder respectabel bedrijf dat heeft. Maar ben blij dat het er eindelijk is. Kan niet wachten tot de download beschikbaar is

  54. De gebruikersvoorwaarden bleken verouderd (deze gold voor de beta). Als de applicatie live gaat zullen ook de voorwaarden worden vernieuwd. Ik heb inmiddels een nieuwe PDF binnen.

    De volgende gegevens worden vastgelegd:
    1. Naam,favoriete stations, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;
    2. Soort hardware;
    3. Door de gebruiker opgegeven reiskenmerken, zoals reisfrequentie, reismotief en bewaakte reis
    4. Laatst bekende locatie

    @Muxje: Precies, dat geldt bij die nieuwe voorwaarden dus ook.

  55. Ok, geen download dus met deze “privacy”.

  56. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag: De volgende gegevens worden vastgelegd:1. Naam,favoriete stations, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;2. Soort hardware;3. Door de gebruiker opgegeven reiskenmerken, zoals reisfrequentie, reismotief en bewaakte reis4. Laatst bekende locatie.

    Ik vind dat er nog steeds veel wordt vastgelegd. Of is dit redelijk normaal?

  57. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag: De gebruikersvoorwaarden bleken verouderd (deze gold voor de beta). Als de applicatie live gaat zullen ook de voorwaarden worden vernieuwd. Ik heb inmiddels een nieuwe PDF binnen.De volgende gegevens worden vastgelegd:1. Naam,favoriete stations, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;2. Soort hardware;3. Door de gebruiker opgegeven reiskenmerken, zoals reisfrequentie, reismotief en bewaakte reis4. Laatst bekende locatie@Muxje
    : Precies, dat geldt bij die nieuwe voorwaarden dus ook.

    Nog steeds heftig, maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen. 🙂

    Maar zo komt die app dus niet op mijn iPhone.

  58. Hoeveel apps doen dit al.
    Neem nu Appie, zal die ook niet wat bewaren, of de tvgids.

  59. 1. Naam,favoriete stations, 06 (mobiele) nummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens;
    2. Soort hardware;
    3. Door de gebruiker opgegeven reiskenmerken, zoals reisfrequentie, reismotief en bewaakte reis
    4. Laatst bekende locatie

    Geen behoefte aan dat ze mn gegevens vastzetten voor die 2 x dat ik t zou gebruiken. Genoeg big brother hier.

  60. de link voor de App heeft zeker vertraging ?

  61. Welke maandag zou deze app beschikbaar komen?!? 😉

    nog steeds niets te zien in de app store….

    Alhoewel “vertraging” wel heel toepasselijk is bij een app van de Nederlandse Spoorwegen 😉

  62. Bovendien is deze applicatie gratis terwijl je voor Trein vele maanden na de lancering nog steeds €2,39 moet betalen.

    Wat een rare opmerking, maar ik neem dus voetstoots aan dat over een poosje ook de iPhoneclub app helemaal gratis is!
    Goed initiatief.

  63. @Pete: De Iphoneclub app is helemaal gratis! Alleen met een service abonnement, zonder deze kosten is het prima te gebruiken… Jouw opmerking vind ik op mijn beurt weer raar 😉

  64. Origineel geplaatst door Prosperot
    Welke maandag zou deze app beschikbaar komen?!? nog steeds niets te zien in de app store….Alhoewel “vertraging” wel heel toepasselijk is bij een app van de Nederlandse Spoorwegen

    dat las ik dus ook goed De NS lanceert komende maandag een eigen iPhone-applicatie )
    las vanmorgen dat ie vandaag pas aangemeld was bij apple

  65. De nieuwe voorwaarden (pdf) staan inmiddels op de site van de NS.

    Gebruiker verleent NS toestemming voor het verwerken van zijn/haar persoonsgegevens, daaronder begrepen zijn/haar Locatiegegevens, ter uitvoering van de Dienst.
    NS verwerkt Persoonsgegevens voor de levering van de Dienst. Voorts kunnen de Persoonsgegevens worden verwerkt om Gebruiker via de mobiele telefoon te wijzen op mogelijk voor de Gebruiker interessante producten en diensten.

    Dat de app mijn locatie nodig heeft om bijv. te bepalen welk station het dichtstbijzijnde is kan ik snappen, maar dat ze willen opslaan waar ik het laatst geweest ben gaat mij echt te ver. En op basis van mijn gegevens gaan ze me ook nog eens spammen wijzen op interessante producten en diensten.

    Nee, laat maar. Trein doet het prima bij mij.

  66. De app is inderdaad vandaag pas aangeboden aan Apple. Zie http://www.nu.nl/internet/2239766/ns-komt-met-eigen-applicatie.html

    De kans dat ie dan vandaag ook al te downloaden zal zijn lijkt me zeer gering.

  67. Waarom maakt iedereen zich zo druk over het feit dat de App gegevens verzamelt… als je met de ov chipkaart reist kunnen ze ook zien waar je in- en uitcheckt. Verder is dit echt niet de enige App die dit doet… boeie! Dan moet je ook geen GSM gebruiken want dan kun je d.m.v. triangulatie ook gevonden worden. Of anders blijf je gewoon binnen gezien CCTV op elk station.

  68. Offtopic: weet iemand wanneer versie 3 van 9292OV uitkomt? Die had er toch ook al moeten zijn?

  69. Origineel geplaatst door Koen
    Waarom maakt iedereen zich zo druk over het feit dat de App gegevens verzamelt… als je met de ov chipkaart reist kunnen ze ook zien waar je in- en uitcheckt. Verder is dit echt niet de enige App die dit doet… boeie! Dan moet je ook geen GSM gebruiken want dan kun je d.m.v. triangulatie ook gevonden worden. Of anders blijf je gewoon binnen gezien CCTV op elk station.

    Waarom? Omdat het niet nodig is en tegen alle privacynormen ingaat. Jouw argument “iedereen doet het/het gebeurt overal” is geen reden om het allemaal maar prima te vinden. We zitten op een glijdende schaal, er wordt al zeer veel informatie over ons vergaard maar het wordt alleen maar meer en meer en in ons landje waar de houding “ik heb niks te verbergen” helaas eerder regel dan uitzondering is zal dat dus ook niet snel stoppen. Een mooi gezegde om een eens over na te denken: “privacy is als veiligheid, je mist het pas als je het kwijt bent…”

  70. @Jean-Paul Horn: Bedankt voor je reactie. Dat is een tegenvaller. Versie 3 lijkt een aardige verbetering. Afgewezen door Apple?

  71. Origineel geplaatst door Antoine
    Origineel geplaatst door KoenWaarom maakt iedereen zich zo druk over het feit dat de App gegevens verzamelt… als je met de ov chipkaart reist kunnen ze ook zien waar je in- en uitcheckt. Verder is dit echt niet de enige App die dit doet… boeie! Dan moet je ook geen GSM gebruiken want dan kun je d.m.v. triangulatie ook gevonden worden. Of anders blijf je gewoon binnen gezien CCTV op elk station.Waarom? Omdat het niet nodig is en tegen alle privacynormen ingaat. Jouw argument “iedereen doet het/het gebeurt overal” is geen reden om het allemaal maar prima te vinden. We zitten op een glijdende schaal, er wordt al zeer veel informatie over ons vergaard maar het wordt alleen maar meer en meer en in ons landje waar de houding “ik heb niks te verbergen” helaas eerder regel dan uitzondering is zal dat dus ook niet snel stoppen. Een mooi gezegde om een eens over na te denken: “privacy is als veiligheid, je mist het pas als je het kwijt bent…”

    Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt op een persoonlijk verschil. Ik zit er zelf niet zo mee. Kijk, een goed argument is hoe er met de opgeslagen informatie wordt omgegaan. Het moet wel goed en veilig worden opgeslagen. Het hele vingerafdruk verhaal. Ik vind het prima dat mijn vingerafdruk wordt opgeslagen, met de voorwaarde dat de database zeer goed beveiligd wordt. Helaas slaat de overheid hier de lat mis… we zijn er dus nog niet. Ik vind het trouwens wel goed dat er weerstand is. Zelfde als concurrentie, je bereikt meer en een beter eindproduct.

  72. Ik zit er niet op te wachten dat bedrijven die apps produceren mij allemaal gaan bellen. Heb mij niet voor niets uit alle telefoonboeken laten schrappen. Ben je meteen van al die verzekeringsverkopers af.

    Mijn mobiel is voor eigen gebruik, voor mensen die mij na staan en voor noodgevallen. IK bepaal wie ik mijn nummer geef niet Apple of een app op mijn toestel. Kan Apple deze optie niet blokkeren? Ik noem dit gewoon hacken onder legale Apple vlag.

    Verder gaat dit volledig in tegen mijn privacy gevoel.

    Ik zou het de NS erg kwalijk nemen als zij mijn mobiele nummer geheel geautomatiseerd “oogsten” uit mijn Iphone en mij dan gaan lastigvallen. Als dat mag is het hek van de dam! Ik heb het al eerder gehad dat mijn bank mij belde terwijl ik in het buitenland was om mij nodeloos dure verzekeringen aan te smeren. (en dan dus internationaal tarief dokken en midden in de nacht uit je bed gebeld worden)

  73. En waarom kan ik hem nog niet vinden in de app store op 3 mei s’avonds om 21.15 uur?

  74. Hoop dat als ie komt dat ie het wel beter doet dan ze beloven. Om 21.35 uur 3 mei is de app er nog niet………?!?!?

  75. Inmiddels is het dinsdag en App is nog niet verschenen in Appstore: NS doet imago weer eer aan: er is enige vertraging.

  76. Hij staat nu in de App store..

  77. Ieek hij pusht elke keer of hij de locatie wil gebruiken op 4.0 :c dat is jammer!

  78. Oii gelukkig als je de app in 4.0 werkend wil dan moet je naar je locatievoorzieningen en dan de app aanvinken daarna kun je volledig op 4.0 gebruiken!

    Perfecte app, betere uitstraling als trein en heeft alles wat het moet hebben 😀

  79. Ik vind de App super! Lekker snel en overzichtelijk. En trouwens, je hoeft helemaal geen persoonlijke info in te vullen als je daar geen behoefte aan hebt. 06, je locatie etcetera = optioneel. Installeren dus!

  80. Heb de app 2 keer geopend en ben hem nu al zat eigenlijk. Wil mijn profiel instellen via m’n 06-nummer. Dan krijg je een verifiatie-code per sms. Ik moet de app dus weer afsluiten om mijn sms met de code te lezen. Als ik de app dan weer open moet ik mijn 06-nummer opnieuw invullen en wordt er weer een code gestuurd. Mijn oude (eerder wel bekeken) vervalt dan. Ik moet dus eerst weer die nieuwe bekijken en daarvoor de app afsluiten, waar het verhaal zich herhaalt.

    Ik weet dat default de inhoud van een sms direct te lezen is, maar dat heb ik dus uitgeschakeld. Ik hoef voor optimaal gebruik van een app toch niet mijn sms instellingen aan te passen?

  81. @Tom: In dit geval moet je bij Apple zijn met je problemen. Apple heeft geen API om de Sms uit te lezen en nog geen Multitasking. Je hoeft trouwens je 06-nummer niet in te vullen. Alleen nodig voor seintjes aan een ander. Push werkt zonder 06.

  82. App is nu beschikbaar in app store zie ik

  83. Zonde dat je in de planner geen standaard traject kan zetten.
    Heerlijk om te weten, als je nog in bed ligt, dat er een vertraging is op het traject wat je dagelijks rijdt.
    *draait zich nog een keer om*

    Misschien een idee..

  84. Weet iemand hoe je in de planner de prijs van een treinreis kunt zien? Die functie mis is

  85. Ziet er beslist goed uit, toch direct verwijderd vanuit privacy oogpunt. Om mijn reis te plannen heeft de NS mijn naam, 06-nummer en reismotief niet nodig. Het geeft te denken dat men deze gegevens, volgens de laatste gebruiksvoorwaarden, toch vast legt.

  86. Leuk en aardig zo’n app van ns, maar ik vind dat de “Vertrekhal” app overzichtelijker uitziet. Verder vind ik vertrekhal ook makkelijker in gebruik.

  87. @Tim: Je hoeft geen 06 en naam in te voeren om gebruik van deze applicatie te maken. De NS kan echt niet zomaar deze gegevens van je telefoon ‘plukken’.

  88. Als NS bewaren wij de gegevens niet, de data is nodig om goed gebruik te kunnen maken van onze dienst. Zie http://bit.ly/c4tBSl voor de gebruikersovereenkomst.

    Belangrijkste passage hieruit is het volgende:
    Bescherming persoonsgegevens Gebruiker
    Om optimaal gebruik te maken van de dienst heeft NS de volgende gegevens van u nodig:
    1. Voornaam, Achternaam
    2. 06 (mobiele) nummer
    3. Laatst bekende locatie

    NS verwerkt gegevens binnen de kaders van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw voor- en achternaam worden gebruikt/bewaard voor het vermelden van uw naam op het welkomsscherm van de Reisplanner Xtra en het persoonlijk maken van seintjes aan een ander. Uw mobiele nummer wordt gebruikt/bewaard voor het communiceren van de seintjes aan jezelf of een ander. Uw locatiegegevens zijn afkomstig uit uw telefoon en worden gebruikt (niet bewaard) om reisinformatie op maat te kunnen geven.

    De applicatie maakt gebruik van iLocal. Uw gegevens worden bewaard op uw telefoon en worden niet aan iLocal verstrekt

  89. Origineel geplaatst door Jonathan Hogervorst
    Ben ik de enige die deze applicatie ontzettend lelijk vindt?

    Het viel mij ook op. Trein is in de stijl van Apple, NS totaal niet.

    De iPhone heeft een klein scherm en wat doet de NS? Ze gooien een kleine balk onder de bovenste balk van de app zonder extra functionaliteit en gooien er regelmatig een balk met een foto van personen tussendoor. Daar gaat je schermruimte.. Kijk maar eens goed naar de screenshots.

  90. kan er een ‘upgrade’ button in de app?
    dat ik de reis, waarvoor ik net daarvoor incheckte met mijn OV-chipkcard, in de eerste klas wil voortzetten (tot ik weer uitcheck). Afrekenen kan met het saldo. Lijkt me super, om op elk moment dat je dat wilt je reis te kunnen upgraden.

  91. Ik reis niet heel vaak met de trein. Maar heb 9292ov Pro een paar keer gebruikt. Werkt goed! En het is een totaaloplossing. Is het mogelijk om een vergelijking daarmee ook te verwerken in dit artikel?

  92. Trein heeft zie ik de prijs verlaagd naar €0.79
    Geen domme zet, maar NS blijft nog steeds gratis!