
NS Reisplanner Xtra toont stationsvoorzieningen na update
De reisplanner-applicatie van de Nederlandse Spoorwegen is een knop in het hoofdmenu rijker. Faciliteiten heet de nieuwe functie waarmee je per station kan zien van welke gemakken die is voorzien. Toiletten, sanitair voor mindervaliden, de OV-fiets, Greenwheels, parkeerplaatsen, een fietsenstalling of fietsverhuur? Als iets niet wordt vermeld bij een station, is het er ook niet. Toch is een extra update voor de nieuwe functie wel wenselijk.
Dat komt met name omdat de informatie die nu in de applicatie staat en waar je dus de app voor wilt raadplegen, niet volledig is. Het ontbreekt namelijk aan openingstijden voor de verschillende diensten van het station. Tot hoe laat kan je een auto vanaf het station huren? En: tot hoe laat koop je en kaartje bij het NS- service- en verkooppunt?
In de nieuwste versie is de OV-fiets als enige van de voorzieningen in het bijzonder uitgelicht. In de applicatie kan je op de kaart bekijken waar je de fietsverhuur vindt en je kan ook meteen een abonnement aanvragen vanuit de app, nadat je een informatiescherm met de prijzen hebt doorgedrukt. Daar zie je dat een jaarabonnement 10 euro kost, waarna je voor 3 euro een dag lang een fiets kan lenen gedurende 24 uur per dag.
Downloaden: NS Reisplanner Xtra (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Heeeel lang geleden kocht ik wel eens een diskette van NS. Daarop stond een reisplanner waarmee je treinreizen kon plannen en daarin kon je ook al zien welke voorzieningen er op een station beschikbaar waren.
Praktisch het enige verschil tussen toen en nu is dat je tegenwoordig up-to-date informatie tot je beschikking hebt. En dat mijn iPhone 4S waarschijnlijk een paar duizend keer meer rekenkracht heeft dan mijn 286 van toen 🙂
Erg handig. Hoef je niet meer te vragen of haastig te zoeken. Ook al zullen veel voorziening tegenwoordig op stations aanwezig zijn.
Ga iedere dag met de trein naar het werk en iedere dag weer een of andere fck-up van NS of Pro-rail. Vanochtend was het weer zover en dit keer over de voorzieningen waarbij ik mij afvraag of de makers van de App hier aan gedacht hebben.
Vanochtend kon een invaliden man geen gebruik maken van de lift op het station om op het perron te komen. Lift is er wel maar was buiten gebruik. Maakt de App daar ook melding van? Bij NS en Pro-rail komt het vaak voor dat een bepaalde service er wel zijn maar dat hier geen gebruik van kan worden gemaakt. Als de App ook zulke status updates geeft ga ik het kopen en wellicht die invaliden man ook die hiervoor om 07:00 zijn trein misliep