NU.nl iPad-app totaal vernieuwd
Méér nieuws tot je nemen. Dat is de grote insteek van de vernieuwde NU.nl iPad-app die uitgever Sanoma zonet in de App Store heeft gezet. De nieuwssite heeft een totale metamorfose ondergaan en bevat een gloednieuwe, speciaal voor de iPad ontworpen interface. Opzienbarend en nieuw is de Nieuws van de Dag-sectie. Daarin vind je elke avond het belangrijkste nieuws van die dag, in een uiterlijk dat je nog niet van NU.nl gewend bent.
De applicatie is van top tot teen opnieuw ontworpen. Het midden van het scherm is ingeruimd voor de voorpagina met nieuwsselectie van NU.nl, rechts zie je in het donkerblauw een balk met ‘live-tiles’ tot actuele gegevens: het filenieuws, de beurskoersen, live voetbalwedstrijden, de Dag van Nu (waarover later meer) en natuurlijk de televisiegids. Links in het scherm tref je de knoppen naar alle nieuwscategorieën en alles wat nog meer betrekking heeft op het ‘hier en nu’: de laatste foto’s, videojournaals, de top 10 en de populaire categorie Net Binnen – aan de onderkant afgesloten met op dat moment belangrijke dossiers. De nieuwscategorieën kan je zelf selecteren met de meer-knop. Je kan er vijf naar keuze in de linkerbalk zetten en de andere rubrieken benader je voorts via dezelfde meer-knop.
Wie de iPad graag in staande houding gebruikt, heeft pech gehad. “Uit elk onderzoek dat we deden, is gebleken dat bijna niemand de app zo gebruikte. De app kan dus alleen in landschapsmodus worden gebruikt”, zegt Brechtje de Leij, productmanager Mobile van Nu.nl.
De iPad-app is in totaal meer dan 800.000 keer gedownload en ontvangt elke maand bijna 600.000 unieke bezoekers. De iPhone-versie overtreft die aantallen: die is meer dan 1,4 miljoen keer binnengehaald en bereikt 1,1 miljoen unieke bezoekers per maand. De iPad-app wordt ronduit het meest gelezen van 18.00 uur tot 23.00 uur – en daar wil NU.nl voortaan beter op inspelen. De Leij: “De mensen die overdag het nieuws gemist hebben, willen we bijpraten met Nieuws van de Dag.”
De toegang tot die rubriek op de voorpagina, licht elke avond vanaf 18.00 rood op. Dan heeft de redactie een selectie van de 3 tot 5 belangrijkste onderwerpen per dag klaargezet en uitgediept. Je veegt horizontaal door de onderwerpen heen en op elk onderwerp, zie je daaronder een staart van berichten erover op NU.nl, verwijzingen naar video’s en zelfs losse tweets, als die relevant zijn voor de berichtgeving. Net als elke sectie van de app, kan je het sluiten met een veegbeweging in de linker onderhoek of een kruis rechtsboven. Bewust: zo vinden zowel ‘swipers’ als ‘klikkers’ hun draai in de bediening van de toepassing.
Artikelen tonen links op het scherm en verwijzen in een balk rechts meteen naar gerelateerde artikelen en de best gelezen berichten, waarna de balk naar links verschuift en de tekst plots rechts staat. Zo zie je dat je binnen een artikel bezig bent met aanverwante verhalen. In de balk tref je ook de mogelijkheid om de steekwoorden van het artikel te selecteren. Je kan je erop abonneren en ziet nieuwe artikelen binnen je steekwoord verschijnen in de Mijn Nu-sectie, een andere noviteit. Daarin zie je ook verhalen die je markeert met een ster, omdat je ze interessant vindt of om ze later te lezen. Al je instellingen en gemarkeerde artikelen worden opgeslagen in Apple’s iCloud en synchroniseren met de app op de iPhone. Dat geldt ook voor artikelen die je al gelezen hebt: die hebben een zichtbaar lichtere kop.
Met een balk links op artikelniveau kan je een bericht delen op Twitter, Facebook, per e-mail en kan je de reacties via NUjij erop bekijken. Als je daar een account op hebt, kan je je ook in de discussie mengen in de app.
De televisiegids in de app heeft een nieuwe opzet waarbij je snel door het zenderaanbod kan vegen. Je kan op uitzendingen drukken om tien minuten van tevoren een pushbericht te krijgen. Vooral de snelheid waarmee je door het aanbod beweegt is fijn. Ook de andere ‘live-tiles’ zijn onder handen genomen. De weersvoorspelling is nu onderverdeeld in regio’s van het land en je kan je uitgebreid aanmelden voor pushberichten op voetbalwedstrijden uit de Eredivisie, Jupiler League, beker en Europese toernooien.
Helaas zijn ook de advertentiemogelijkheden groter geworden in de applicatie. Adverteerders kunnen gebruik maken van ‘rich media’ reclameuitingen en dat betekent dat je kan worden afgeleid met bewegende beelden, grote foto’s en video’s om reclameboodschappen aan de man te brengen. In de eerste maand neemt Albert Heijn alvast de ‘contentblokken’ in de app voor zijn rekening.
De ververste NU.nl-app bedient snel en intuïtief, hoewel het wel een beetje raar is dat je vaak alleen in het middelste gedeelte of juist de linkerkant van het scherm moet vegen. Ook is het apart dat artikelen soms links en soms rechts in beeld staan. Het kan in het begin een beetje desoriënterend werken, zoals je je soms ook kan afvragen door welke rubriek je beweegt. Het is een kleine drempel om te overwinnen voor de strakste en meest volledige Nederlandse nieuws-app die de App Store rijk is. NU.nl voor de iPad is een NU.nl-waardige app.
Downloaden: NU.nl (gratis, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 60 reacties