Reacties voor: NU.nl: ‘We hadden eerder gebruikersfeedback moeten vragen voor iOS-app’

"Op iOS vroegen we gebruikers laat om feedback, en daar hebben we van geleerd." Dat zegt NU.nl-productmanager Jurriaan Bernson.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 33 reacties

  1. “iPhone-gebruikers staan net iets vroeger op dan Android-gebruikers, trouwens” … ehh ???

  2. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat de overgrote meerderheid (70%) de voorkeur geeft aan de liggende stand om “nieuws” te lezen. Hoe betrouwbaar zijn die statistieken eigenlijk…?

  3. De app zit bij mij in het verdom hoekje vanwege het ontbreken van de portrait stand.
    Zelfde geld trouwens voor de RTL nieuws app. Ook zo eigenwijs.

  4. Ik had een feedback gegeven en kreeg als reactie terug dat er eind mei begin juni een grote update komt genaamd versie 4.0. Daar zou de portretstand zijn ingevoegd.

  5. Ik denk dat het eerder omgedraaid moet worden. Mijn iPad staat denk ik voor 90% in portraitstand.
    Dat komt ook door mijn case waarin ik de iPad kan draaien in welke stand ik maar wil.
    Het is dan ook jammer dat er niet meer cases zijn die geschikt zijn om in portrait neer te zetten.

  6. Als ik een youtube filmpje heb gekeken heb ik hem in de landscape stand, en een andere keer weer in portretstand. Dat wisselt gewoon steeds en ik wil dan gewoon alle apps kunnen gebruiken zoals ik dat wil. Gebruik de nu.nl app nu niet meer.

  7. Die portretstand zal me worst wezen. De oude app was door zijn eenvoud uitstekend. Nu met alle reclame, traagheid, foute doorverwijzingen naar artikelen etc etc deze app vervangen door die van de NOS…

  8. Wordt gek van de reclames. Vooral die net even later worden ingevoegd waardoor je ongewild op deze reclame tikt of op een verkeerde link.

  9. Nu.nl was ooit een must-have app, nu is het een no-way app!

    Na het bericht over privacy issues vertrouw ik ze niet meer, daarnaast vind ik de nieuwe app een gedrocht.

    Navigeren is een hel en het design is waarschijnlijk gedaan door een webdesigner of een stagiair. Qua leesbaarheid, rustigheid, zouden ze een voorbeeld kunnen nemen aan de NOS app (helaas niet op de iPad).

    En dan zijn er nog de irritante reclames, die de app traag maken. Reclames snap ik, maar niet ten koste van.

    Side note:
    Als je de website bezoekt met de iOS browser, springt bij mij spontaan het locatie icoon aan. Heb ik ze nooit toestemming voor gegeven! Dit draagt eraan bij dat ik ze niet vertrouw. Bah nu.nl!!!!

  10. Goed geregeld, Brechtje de Leij!!

    Overal waar je meer wil leren van apps duikt zij op met d’r succes verhaal (btw: hoe moeilijk is het uitgevers verzenden alleen nieuws of andere content..)

    En dan gaat er eens iets mis en dan laat ze d’r collega het oplossen.

  11. Er zitten meer dingen in die niet kloppen. Tweet box is bij meerdere account niet echt conform op iPad.

  12. Op dit moment werken wij aan een update waarin de NU.nl iPad app ook in portrait kan worden gebruikt. Deze update staat gepland voor mei/juni 2013.
    Voor Android is de tablet app op dit moment in ontwikkeling. Daar zal zowel portrait als landscape vanaf het begin ondersteund worden.

    Met vriendelijke groet,
    Jurriaan Bernson
    Productmanager NU.nl

  13. Terug naar vorige versie zonder reklame, met portrait.

  14. @Jurriaan Bernson: Ik had het stukje over mei/juni vandaag ook in een mail ontvangen 🙂 Top!

  15. Wat dacht he van het gebruik op de bank? iPad in de hand scroll ik met mijn rechter duim ineens iets heel anders omhoog. Dan nog te zwijgen van de inconsistentie voor iOS met het kruisje rechts boven. Want als ik in een artikel zit dat zit hij daar. Klik ik op een gerelateerd artikel is hij ineens weg. Ze kunnen nog veel leren. Ze kunnen beter een User Experience Designer inhuren. Ik bied me aan, gratis. Voor een frustratieloos Nederland.

  16. ik gebruik de nieuwe app sindsdien ik daartoe “gedwongen” werd (oude niet meer ondersteunt) nog maar mondjesmaat, op de iPad nooit meer ….

  17. Ik heb de NOS app gekozen vanwege de snelheid en de perfecte werking.
    Die Nu.nl app crashte steeds en ik werd gestoord van die reclame
    Ik ben blij dat de NOS zo goed werkt.
    Nu nl heeft afgedaan bij mij.

  18. Ik heb de achterhaalde trage en crash gevoelige nu nl app verwijderd.
    Heb nu de NOS en die is perfect, snel, accuraat en niet die afschuwelijke opdringende reclames.

    Nu nl is een trage rommelige app en staat vol met spelfouten.
    Kortom ! Voor mij geen nu nl meer.

  19. NU.NL heeft met al die ondoordachte ongein zijn doel voorbijgeschoten. Ik wil nieuws en geen reclame. En als ik het nieuws niet kan lezen zoals ik nieuws wil lezen, dan heb ik een doel voor NU.NL : ✂✂✂✂✂

  20. @Diederik de Roij: Sta ik helemaal achter , het is een super slechte app geworden .
    Heb nu de Nos en die wekt perfect.

  21. Ik heb geen onderzoek paraat, maar het zou me niets verbazen als de iPad mini bij uitstek gezorgd heeft voor het meer in portret-stand gebruik van de iPad. Lara Ankersmit had het trouwens over het Poynter instituut, niet het Poyner instituut…

  22. De nu nl app heeft voor mij allang afgedaan.Crasht, is enorm traag en die super irriterende reclame is een verschrikking.Ik heb nu de Nos app en die werkt perfect.Ben blij dat nu nl van mijn iPhone af is .

  23. @marsman: De NOS heeft nog geen iPad app he… Of gebruik je gewoon de Telegraaf?

  24. @Diederik de Roij: ze heeft een hersenschudding dude…

  25. @Diederik de Roij: Helemaal mee eens ! Zeer slechte app .

  26. Ooit was nu nl een goede nieuws app , nu crasht de app , is traag en vol met super irritante reclame .
    Had heel veel spelfouten en is slecht opgezet.
    Ik gebruik nu de Nos app en die werkt perfect.
    Jammer om te zien dat een app zichzelf om zeep helpt.

  27. Dank je Jean-Paul, ondanks het vermijden van schermen, even een reactie. Mijn collega heeft me vervangen en uiteraard zo goed mogelijk het verhaal vertelt.

    Dit stukje gaat om twee dingen. Ten eerste, het ‘eerder’ feedback vragen. We hebben sinds kort een nieuwe manier van werken geïntroduceerd bij NU.nl, het zogenaamde ‘SCRUM’ werken. We proberen daarmee op alles wat we doen, zo vroeg mogelijk feedback te krijgen. Maar dat we nu op een andere manier werken, wil niet zeggen dat we niet feedback vroegen hiervoor, zowel tijdens als na het uitbrengen van een helemaal nieuwe app. En niet elk traject leent zich voor deze intensieve manier van feedback vragen. Bij de nieuwe Android app kunnen we alle feedback van iOS die we hebben ontvangen meenemen, en omdat het concept (Dag van Nu onder andere) niet meer ‘geheim’ is, kunnen we al maanden lang aan honderden mensen een APK geven voor testen. Maar als je iets nieuws maakt, dan is dat met het oog op meekijkende concurrentie natuurlijk niet helemaal handig. Dus hebben we het wat meer ‘traditioneel’ aangepakt voor feedback.

    Ja, het design van de app is initieel gemaakt voor landscape. We hebben voor dit design gekozen omdat onze app met name (‘verwaarloosbaar’ is de woordkeuze van de auteur) in landscape wordt gebruikt. Dit op basis van ons eigen usability onderzoek, wat we veel doen, in ons speciale lab. Maar voor NU.nl is een kleine groep al snep een voetbal stadion vol met mensen, die uiteraard erop reageren. Voor ons was het een keuze, maar ik snap dat die keuze niet voor iedereen een fijne is. Overigens, de nieuwe app is voor het uitkomen van de mini ontwikkeld.

    Naast dat wat we nu aan het doen zijn niet gaat om portrait (waar het wel om gaat was in onder andere deze tweet te lezen en op mijn blog) is het jammer dat deze discussie er weer wordt bijgehaald. Na het met genoegen lezen van de Nieuwsfabriek doet het me denken aan het brengen van nieuws. Omdat een aantal mensen er over praat, is het nog niet de hele waarheid. Zo is het succes van deze app niet bepaalt door al dan niet portrait. Het gaat bij het succes hier om het nieuwe concept wat we neer hebben gezet. Dit hebben we gedaan op basis juist van gebruikers en onderzoek. Met concept bedoel ik de keuze voor visueel (kwam ook uit Poynter naar voren), de introductie van een unieke content propositie voor iPad (Dag van NU), integratie van NUjij, makkelijk kunnen swipen, beter positioneren van de ‘eigen’ nieuwsfilters met eigen nieuwspush etc etc. Op het waarom van deze keuzes, en het concept zelf – de resultaten nu laten zien dat het de juiste keuzes waren. Wat iets anders is , dan een concept na uitbrengen verbeteren. Apps bouwen is een secuur proces, en niet iets wat je in een dagje doet. We zijn na de lancering begonnen met oppakken waar de meeste feedback op binnen kwam. Verwar door ontwikkeling niet met ‘niet goed gedaan meteen’. Uiteraard zijn er dingen die beter kunnen, en dat doen we – release voor release. Op basis van goed meten en luisteren. Nu zijn we bezig met een grote update, en de verbeteringen die we graag maken aan de animaties, de navigatie, de artikel pagina, moeten we goed toetsen in usability studies en goed testen, zodat het resultaat dat is, wat voor de meest mensen het beste werkt. Ik zeg de meeste mensen, omdat er altijd mensen zullen zijn die het anders willen. Omdat het landscape design op de schop gaat, en omdat we graag voor de portrait liefhebber (en door de mini) de app ook weer in die oriëntatie bruikbaar willen maken, zijn we de app dus al op het moment aan het aanpassen voor ook weer die leesrichting…

    En over feedback vragen, de app omschrijving begint al met een verzoek om feedback. We hebben een speciaal email adres voor feedback, een speciale hashtag, je kunt uit de app feedback geven, en zoals ook hier in de comments is te lezen – iedereen die ons mailt of tweet krijgt persoonlijk antwoord. En als we hebben opgelost waar om werd gevraagd, krijg je ook een persoonlijk follow up mailtje. Ik denk dat er weinig merken zijn die dat proberen zo te doen, en dat is juist omdat we de lezer en de app gebruikers heel serieus nemen, en op basis van feedback ontwikkelen. Maar dat doen we zorgvuldig, en we maken daarbij keuzes die we meten en testen. Zoals altijd ontvangen we graag jullie feedback op nieuw @ nu . nl. En nu ga ik helaas weer even op offline..

    Ps door Bugsense hebben we een goed beeld van de stabiliteit van de app. Met 0,02% van de gevallen een crash, is de app stabiel. We hebben in de app store tekst een kort stukje over een crash die komt door evt corrupte iCloud data (sporadisch komt dit voor). Oplossing: instellingen-iCloud-opslag&reservekopie-beheeropslag-NU.nl-wijzig-verwijderalles. Dan doet de app het weer!

  28. Mooie reactie Brechtje. Siert jou en NU.nl om hierop te reageren.

  29. Ik heb overal de Nu.nl Apps op verwijderd. Maar als de update uitkomt zal ik hem zeker nog eens proberen. Iedereen maakt fouten en vooral bij softwareontwikkeling worden deze fouten gemaakt. Zo ook bij mijn eigen programma’s. Fouten maken is menselijk. We doen het allemaal. Ik wens Nu.nl en Brechtje heel veel succes bij het verder ontwikkelen van hun voorheen geweldige app.

    Over de reclames kan ik kort zijn. Staan er op wat voor een manier ook bij het lezen van nieuws dingen te springen in beeld dan gebruiken de meeste mensen de App niet meer. Adblockers zijn niet voor niets razend populair. De enige reclame welke ik acceptabel vind is de reclame van Google. Niet opzichtig maar toch doeltreffend.

    Nogmaals succes!

    =Duncan

  30. NEE dit heeft niets met feedback te maken maar met de Arrogantie van het bedrijf

  31. @Alex T: graag gedaan!

    En verder, zie eerste working build van de update in 6 secondes

    En de bijbehorende blogpost hier 🙂

  32. Beetje mosterd na de maaltijd mijn reactie maar ik ben vanwege het ontbreken van de portrait stand naar de NOS app overgestapt. Die was eerst een beetje saai uitgevoerd maar sinds een poosje wat mooier geworden. Erg tevreden mee!

    Van Brechtje hoorde ik dat nu.nl dit jaar toch portrait gaat krijgen en dat is een reden om dan weer even naar de nu.nl app te kijken.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.