
Onderzoek: 70 procent van Nederlandse iPhone-gebruikers heeft WhatsApp
Gebruik van instant messaging-applicaties neemt in Nederland snel toe, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper. Bij de iPhone-eigenaren gebruikt maar liefst 70 procent WhatsApp en bij de Android-gebruikers is dat 60 procent. Kijk je naar alle smartphones, dan heeft 43 procent WhatsApp geïnstalleerd. In totaal heeft 51 procent van de mensen met een smartphone een app om instant messagingberichtjes te sturen. Ze vormen een bedreiging voor het sms-verkeer.
Ook VoIP-diensten vormen een bedreiging voor de omzet van operators. Volgens het onderzoek heeft 30 procent van de Nederlanders een dergelijke app geïnstalleerd, waarmee ze kunnen bellen zonder belminuten te verbruiken. WhatsApp is overigens niet de meest populaire smartphone-app, want dat is Facebook, dat op 48 procent van de smartphones geïnstalleerd is. Telecompaper ondervroeg 2.500 Nederlandse consumenten in de leeftijd van 15 tot 64 jaar.
Nederlandse consumenten blijken steeds meer apps te installeren: 70 procent doet het al, terwijl dat een jaar geleden nog 50 procent was. De meest populaire categorie apps zijn games: 60 procent van de smartphonebezitters hebben games geïnstalleerd. Instant messaging (51 procent) en social networking (47 procent) volgen op enige afstand.
Telecompaper schat dat er 2,2 miljoen smartphones in Nederland in gebruik zijn. Meestgebruikte apps zijn WhatsApp op de iPhone (70%), Ping op BlackBerry (70%), WhatsApp en Facebook op Android (60%). Ondanks alle schandaaltjes van de afgelopen tijd heeft dat het imago van WhatsApp toch geen schade berokkend. WhatsApp en Twitter zijn de apps waar mensen het meest tevreden over zijn. De app krijgt van 95% van de gebruikers een waardering ‘goed’ of ‘zeer goed’. Voor Facebook is dit 85 procent en voor Hyves 73 procent.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren
Mooi, is ook een pracht van een app!
Ik heb trouwens een ontzettend irritant probleem met Whatsapp laatste tijd: Hij heeft constant problemen met de serververbinding en sinds paar dagen zijn mijn gesprekken constant verdwenen tot op een bepaalde datum (2 juli). Ook loop Whatsapp telkens even vast als ik een berichtje verzenden. Concurrenten, mailen naar whatsapp en instellingen veranderen allemaal niet succesvol… Pleeaaaasse kan iemand me helpen?:$
Met de laatste woorden viel de gele geloofwaardigheid weg: wie is er nu tevreden over de Hyves app…
@nick:
Alle werknemers die een iphone hebben bij hyves zelf XD
De Hyves werkt hier anders vlekkeloos en prima.
70% heeft Whatsapp geïnstalleerd, kan goed zijn maar hoeveel procent daarvan gebruikt het ook daadwerkelijk (regelmatig) of heeft het niet al weer verwijderd?
In principe is email ook een bedreiging voor het SMS-verkeer lijkt me. Het is tijd dat telecomoperators eens hun visie bijstellen aan de huidige en komende technische ontwikkelingen.
SMS is al veel te lang een melkkoe geweest waar ze erg dankbaar ge(mis)bruik van hebben gemaakt.
Door mijn gebruik van Whatsapp en VoiP, krijg ik mijn sms en beltegoeden niet meer op. Nooit meer buiten de bundel en dat scheelt een heleboel duiten.
Kijk eens naar hoeveel mensen een twitter app hebben!!!
Echt een super App, alleen wat echt zwaar irritant is als je een bericht van iemand krijgt en je drukt op “bekijk” gaat ie naar de de laatste persoon waar je een berichtje naar gestuurd hebt. En niet naar diegene die je net ontvangen hebt.
Ik woon nu vijf jaar in Japan, en hier is SMS altijd gratis geweest. Overigens is er hier maar een operator van de drie die SMS ondersteunt. De andere twee gebruiken al sinds de jaren negentig alleen maar email voor berichten. Het kan dus ook anders operators van Nederland.
@Henri:
Dat wijkt vast niet veel af.
Iedereen die ik ken gebruikt het naar volle tevredenheid..sms’en gebeurt dan ook bijna niet meer.
Komen regelmatig weer nieuwe mensen bij in mijn whatsapp lijstje.
Nu weet ik wel dat mijn beleving niet staat voor een ieder zijn beleving en ervaring.
Maar waarom zou je hem verwijderen en niet gebruiken?? Tenzij je totaal niemand anders kent die het ook heeft..
Meeste gebruikte app bij mij in elk geval.
Dat 85% tevreden is met de Facebook app snap ik absoluut niet. Ik gebruik deze ook het vaakst, samen met Whatsapp, maar heb vaak problemen met de Facebook app. Fotos worden niet geladen of als ze geladen worden blijken het de verkeerde fotos te zijn. Veel bugs etc. Meer dan jammer is het niet, want blijf hem heel vaak gebruiken
Niet eens 90% – 100%! Whatsapp is ongeveer de eerste app die ik er bij andere opzet als zei een nieuwe iPhone hebben.
Alleen jammer dat het niet meer werkt op de iPod hier sinds de laatste IOS-update…
Ik ook niet. Ik heb de meeste problemen met Facebook, en niet omdat ik die app nu eenmaal veel gebruik (waardoor het statistisch ook logisch is dat ik er meer problemen mee zou kunnen hebben) want het is telkens een andere bug. Ik snap ook niet dat zo’n grote speler op de markt hier niets aan doet: blijkbaar kan het Facebook geen ene reet schelen, op dit moment (geen concurrentie; onwaarschijnlijk populair)
Claimde KPN niet dat 85% van alle smartphones whatsapp heeft? Of kan ik me dat niet goed herinneren..
Ik? Hij doet wat hij moet doen.
Was WhatsApp niet eens beschuldigd van het doorverkopen van gegevens? Als dat zo is, ga ik hem nu zeker niet gebruiken…
47% van de smarphone bezitters heeft een social media app en 48% heeft de facebook app.
Huh…?
Ik heb Whatsapp er 2 keer opgezet en er ook weer 2 keer vanaf geknikkerd. Maar ik ben dan ook wat ouder en heb geen eindeloze klets via sms’jes. Bij dit soort Apps is er volgens mij een scherpe leeftijdgrens van gebruikers. Al dat slappe geouwehoer, dat deden we live, in de kroeg, met veel bier…
Leuk whatsapp maar helaas werkt het bij mij niet meer sinds gisteren (Iphone) ik heb alles geprobeerd maar krijg het niet meer aan de gang, rebooten, updaten, opnieuw installeren, code opvragen… Hij geeft continu aan verkeerde code terwijl ik van hun de code krijg!!
Ik gebruik alleen ebuddy Xms en liveprofile
@Henri: Inderdaad. En de iPhone abonnement die T-Mobile heeft zijn volgens mij ook de reden dat je hen niet hoort klagen over Whatsapp: ze hebben de sms-jes losgetrokken van de belminuten, iedereen betaald toch wel op zijn minst 150 sms-jes…
Voor Whatsapp maakte ik die al vaak niet op (en vele net mij) en nu al helemaal niet. Maar betalen doen we dus wel.
Slim van T-Mobile.
Vraagje: waarom kan ik whatsapp wel op mijn iphone installeren, maar niet op mijn ipad 3G en ipod touch? Ik ben benieuwd naar het antwoord!