Apple’s eigen Game Center is afgelopen weekeinde op momenten bezweken dankzij de grote populariteit van het woordspel Letterpress. Het eerste spel dat haar hele online infrastructuur heeft opgehangen aan Game Center had grote moeite met het laden van spellen en het opslaan van woorden die je maakte. Niet zo verrassend, vindt Dominik Wagner die aan de bordspellen Carcassonne en Lost Cities voor de iPhone werkte: “Game Center heeft grote problemen.”
Wagner zet de problemen uit in twee verschillende berichten op zijn blog. In de ene zet hij de ontwerpkeuzes die ontwikkelaar Monkeydom maakte voor het online bordspel Lost Cities tegenover die van Letterpress, in een andere stipt hij het algemene probleem aan. De oorzaak is volgens Wagner helder:
Game Center moet een infrastructuur zijn om spellen te verrijken met diensten als online matchmaking en spelers met elkaar verbinden. Het idee is geweldig, de infrastructuur absoluut noodzakelijk, maar de uitwerking is zo slecht dat bijna alle ontwikkelaars die ik ken, vrezen om het te gebruiken. Er is één fundamentele reden waarom dat zo is.
Apple heeft geen interne klanten voor Game Center. Een tijd geleden hadden ze een pokerspelletje voor de iPhone, maar dat verdween vóór ondersteuning van Retina-beelden en Game Center. Het betekent dat ontwikkelaars nu de feedback moeten leveren voor Game Center, en dat kan pas als ze besluiten ermee in zee te gaan. We moeten zelf de problemen analyseren en beschrijven in bug reports, en dat biedt ook niet altijd een directe oplossing omdat problemen mogelijk pas worden aangepakt in een volgende versie van iOS en niet eerder.
Problemen waar Game Center-spellen onder andere mee te maken hebben, zijn volgens Wagner:
Iemand bij Apple heeft besloten dat pushmeldingen altijd moeten verschijnen, maar iemand is ook nalatig geweest om de uitnodiging altijd te laten terugkomen in het spel. Dit geeft de akelige situatie dat spelers een melding krijgen voor een spelletje, maar het spel de melding nog niet ziet – en dat het seconden of minuten duurt voordat het potje er wel staat. Hetzelfde geldt voor badges op het app-pictogram. Dat kan er al staan voordat er een nieuw potje doorkomt.
Als je een spel start of als je de app opnieuw inkomt, moet Game Center opnieuw autoriseren dat jij als speler, je aanmeldt. Dat kan kort duren, het kan lang duren. Pas nadat je bent geautoriseerd, krijg je informatie door over Game Center en de staat van je spellen. Dat zorgt voor een zichtbare vertraging. Soms voer je een handeling uit in een spel en moet je daarna opnieuw beginnen omdat Game Center dan pas is aangemeld. Apple moet af van de autorisatiemethode. Je Game Center is verbonden aan je toestel dus moet meteen werken. En er moet een verbinding komen met het pushbericht, zodat je meteen naar dat potje toe kan gaan.
De ontwikkelaar stelt meer problemen aan de kaak in zijn vergelijk tussen de Game Center-aanpak van Letterpress en zijn Lost Cities, games die we op iPhoneclub.nl overigens beiden tot Game van de Week uitriepen. Lost Cities kreeg vorige week nog een update met een bugfix voor een (Game Center-)probleem waarbij de badge van de app bleef aangeven dat er een potje openstond, terwijl dat niet het geval was.
Er valt desondanks ook wat positiefs te zeggen over Game Center. Apple is zodanig bij macht en financiën, dat Letterpress en Game Center inmiddels weer stabiel lijken te werken. Die snelheid van het aanpakken van serverproblemen, is ondenkbaar bij kleine ontwikkelaars, zoals die van Wordfeud of Draw Something.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ja zeker waar. Soms wacht ik gewoon 2 minuten om gamecenter te laten autoriseren. Anders werkt mijn spel niet of loopt het zo traag dat ik ook niets kan. Best vervelend dus.
Helemaal mee eens!
Als ontwikkelaar zelf zijn er nog zo een hoop dingen naast het authorizen die ik noemen kan die vervelend zijn.
Waaronder de 1000 punten max score, deze zou met updates mogelijk moeten kunnen scalen (net als xbox bv doet met DLC), zodat je met nieuwe content niet aan je max al zit, en dus geen nieuwe achievements meer kan unlocken.
Ook met leaderboards heb je maar 25 max leaderboards die je kan gebruiken, zelfde verhaal, als je game meer levels heeft, ben je meteen verplicht andere oplossing te gebruiken (OpenFeint oid), of de helft van je game niet met leaderboards te laten werken.
Daarnaast zijn de sandbox servers om het als developer te testen ook zo ontzettend traag, nog erger dan de normale servers, hier kan het gewoon gebeuren dat je 5-10 minuten later een achievement ergens pas zichtbaar unlocked. Authorizen zelfde verhaal.
Zou fijn zijn als ze hier wat aan doen gaan, tijd zal het leren!
Game Center is gewoon geflopte rotzooi die je apparaten trager maakt. Op een eerste generatie iPad is het een regelrechte hel.
Ik moet nu zeggen dat ik er dit weekend last heb gehad, bij carmageddon, angry birds en carcasonne dat ik achievements dubbel moet behalen
MobileMe-achtige servermeuk.
(Inplaats van een oplossing voor een probleem wat niet bestaat hebben we nu een probleem waar de oplossing niet voor bestaat)
Dat je je iedere keer moeten laten autoriseren, is inderdaad irritant. En ik gebruik Game Center ook niet echt, behalve voor het behalen van achievements. Dit kan echter ook gewoon in-game, zonder Game Center, zolang de ontwikkelaar dat zelf maar mogelijk maakt. 😛
Het zou fijn zijn als Game Center ook savegames opslaat. Als je een game weer eens er opnieuw opzet, je weer verder kan met waar je gebleven bent.
@Evert: Infinity Blade 2 heeft dat de savegame op icloud opgeslagen wordt. Het is nog dat andere game studio’s het niet implementeren.
@Evert: Met CSR Racing werkt dat al. Nieuwe Iphone gehaald en had de app opnieuw geïnstalleerd hier op. Kreeg een melding dat ik via GameCenter verder kon gaan waar ik was gebleven & dit werkte ook.
Er is ook een bug dat iphone/ipod gebruikers geen ipad gebruikers kunnen uitnodigen… Niet handig voor letterpress en al die andere cross platform games :/