Ontwikkelaar Pocket God legt uit hoe je een populaire game maakt

Het is altijd lastig om de magische formule te ontdekken voor een succesvolle iPhone-applicatie. Het gaat er niet om hoeveel mensen je in dienst hebt, maar hoe slim je het aanpakt. De makers van Pocket God hebben zo'n succesnummer in handen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

pocket godHet is altijd lastig om de magische formule te ontdekken voor een succesvolle iPhone-applicatie. Het gaat er niet om hoeveel mensen je in dienst hebt, maar hoe slim je het aanpakt: naast een creatief idee moet je ook de juiste promotie aanwenden om je iPhone-applicatie op het netvlies van de gebruikers te brengen. De makers van Pocket God hebben zo’n succesnummer in handen, terwijl het door een team van maar twee personen is gemaakt. Deze cartoon-achtige game is al meer dan 1.2 miljoen keer gedownload.


In een interview geven de bedenkers Dave Castelnuevo en Allan Dye aan hoe ze het hebben aangepakt, waardoor ze op gunstige dagen wel $18.000 per dag verdienen. Door wekelijks updates uit te brengen houden ze de game interessant en blijven de iPhone-bezitters de game kopen. De 38-jarige Castelnuevo werkte 60 tot 80 uren per week aan de applicatie World Golf Tour en bedacht dat hij zichzelf een uitdaging zou kunnen stellen: hoeveel kun je in 10 uur programmeren bereiken. Tijdens een lunch met de eveneens 38-jarige Dye kwamen ze op het idee van een game. Op basis van een spelletje dat ze eerder voor Cisco hadden gemaakt (waarbij je nullen en enen moest rondslepen over het scherm) ontstond het idee voor Pocket God.

pocket godDe twee kozen voor een eiland waarop je kleine mannetjes met je vinger kon rondslepen. De poppetjes moesten er simpel uitzien, zodat de ontwikkeling weinig tijd kostte. Ze moesten er ook grappig uitzien, zodat ze op t-shirts en petjes gedrukt konden worden. Toch hadden ze toen nog niet idee dat ze een bestseller te pakken hadden en besloten om wat zieke humor erin te gooien. Op 9 januari stond de game in de App Store. Niet alle reviewers waren gecharmeerd, maar het bleek dat gebruikers bleven hangen als de ontwikkelaars snel reageerden op verzoeken. Er ontstond een blog, zodat fans konden volgen hoe de game zich ontwikkelde. Dankzij mond-op-mond-reclame mond-tot-mond reclame werd Pocket God steeds bekender. Wekelijkse updates zorgden ervoor dat de game interessant bleef. Pas een maand na de release bleek Pocket God het opeens te gaan maken: het schoot omhoog naar nummer 2 in de ranglijsten en kwam begin maart op nummer 1. Die positie hield Pocket God bijna een maand vast. Castelnuovo verdient nu tweemaal zoveel als hij deed toen hij consultant was, maar ondanks de flinke bedragen die Apple overmaakt heeft hij nog nooit iemand van Apple ontmoet. Hij gebruikt de analysesite Heartbeatapp.com om de verkoopcijfers in de gaten te houden en kijkt daarnaast op 148Apps.com voor performance-cijfers. Zo’n 10 procent van de spelers heeft niet voor de game betaald, weet Castelnuovo en dat is uitzonderlijk laag.

pocket god

Via: VentureBeat

Informatie

Laatst bijgewerkt
29 oktober 2009 om 23:46
Categorie
Games

Reacties: 19 reacties

  1. De 38-jarige Castelnuevo werkte 60 tot 80 dagen per week

    Ik heb maar 7 dagen in mijn week zitten, dus dat is echt wel flink hard werken. Dan vind ik $18.000 per dag ook wel een redelijk tarief eigenlijk.

  2. Ik heb nog nooit zo’n flop op mijn iPhone gehad.

    Heb t gekocht en na de OS 3.0 installatie werkt t niet meer (foutcode 2006)

    Dus zo goed is het echt niet.

  3. ik vindt het een super leuk spel 😀

    @ bij de derde boom linksaf
    misschien moet je even kijken of er updates zijn ?

  4. Mond-op-mondreclame???

  5. Origineel geplaatst door Daan
    Mond-op-mondreclame???

    Ja weet je niet wat dat is? Dat is dat ik jou vertel dat je hem moet gaan spelen want hij is zo leuk. Jij vind het leuk en verteld al jou vrienden het. Oftewel gratis reclame (mond-op-mond-reclame)

  6. @Bij de derde boom linksaf: Bij mij werkt het perfect na de 3.0 update.
    Waarschijnlijk heb jij dus iets fout gedaan.
    En het is zeker geen flop, bijna elke week (hangt van Apple af) krijgen we gratis een nieuwe update met een leuke toevoeging om weer even een kwartiertje ofzo mee zoet te zijn.
    Dit vind ik voor een app van 0,79 cent toch wel ontzettend goed!

  7. Origineel geplaatst door ronald
    De 38-jarige Castelnuevo werkte 60 tot 80 dagen per weekIk heb maar 7 dagen in mijn week zitten, dus dat is echt wel flink hard werken. Dan vind ik $18.000 per dag ook wel een redelijk tarief eigenlijk.

    $18.000 per dag is géén redelijk tarief, hoe hard je ook werkt. Hij verdiend in 2 dagen, waar de gemiddelde Amerikaan (die vaak veel harder moeten werken) per jaar verdiend.
    On-Topic:
    Erg mooi dat een ontwikkelaar zo veel moeite doet om gebruikers aan zich te binden.

  8. 18.000 dollar…. Als ik zoveel geld had verdiend had ik de App gratis gemaakt……… Zoals bij Zoekmarktplaats.

  9. Origineel geplaatst door Majestic
    Origineel geplaatst door DaanMond-op-mondreclame???Ja weet je niet wat dat is? Dat is dat ik jou vertel dat je hem moet gaan spelen want hij is zo leuk. Jij vind het leuk en verteld al jou vrienden het. Oftewel gratis reclame (mond-op-mond-reclame)

    Het heet dus mond-tot-mond reclame. Mond op mond reclame is misschien iets wat Gonny in haar vrije tijd doet maar dat is dus niet de juiste uitspraak.

  10. @Majestic
    Nee, dat is mond-TOT-mond reclame.

  11. Wat is juist: mond-tot-mondreclame of mond-op-mondreclame?

    Mond-tot-mondreclame is juist; het is reclame die van mond tot mond gaat. Het gaat er dus om dat mensen met anderen praten over hun tevredenheid over een product, een dienst, een winkel, enz.

    In mond-op-mondreclame wordt mond-tot-mondreclame verward met mond-op-mondbeademing. In mond-op-mondbeademing drukt het voorzetsel op uit dat de hulpverlener zijn mond op die van het slachtoffer houdt, zodat hij het slachtoffer kan beademen. Ook mond-op-neusbeademing is mogelijk.

    Overigens komt mond-op-mondreclame zo vaak voor dat het woordenboek van Koenen het al zo’n tien jaar vermeldt als variant van mond-tot-mondreclame. Wie kritiek wil vermijden, kan echter nog steeds het best voor mond-tot-mondreclame kiezen.

    Maar goed… daar ging het toch niet over…

    POCKET GOD RULES !!!!

  12. Dus als ik het goed heb verdiende hij als consultant 9000 per dag, aangezien hij nu 2x zoveel verdient. Doen ze goed!

  13. Origineel geplaatst door TheStijg
    18.000 dollar…. Als ik zoveel geld had verdiend had ik de App gratis gemaakt……… Zoals bij Zoekmarktplaats.

    Gelul… waarom zou je je eigen go(u)dmijntje gratis weg gaan geven… zolang je er geld mee kan verdienen moeten ze gewoon geld blijven vragen.. zo werkt dat nu eenmaal.

    Je krijgt bij de AH hun bestverkopend product ook niet voor niks omdat ze er al genoeg aan verdiend hebben…

  14. @Wobbel:

    Een ieder weet precies wat er met mond-op-mond _reclame_ bedoeld wordt in deze context!
    Maar goed je hebt ook wel een punt 🙂
    Volgens mij komt het omdat mond _op_ mond meer gangbaar is en als je mond-tot-mond snel uitspreekt je eerder mond-op-mond hoort wat mensen dan weer over nemen..
    Maar goed daar ging het hier idd niet over 🙂

  15. Zo is dat…

    Laten we nu maar snel een pygmee in de vulkaan schieten, ‘m aan de haai voeren of iets anders gruwelijks. Hahahaha

  16. Fijn, zijn we het daar ook weer over eens.

    Ik vind het slim zoals die gasten het hebben aangepakt met de game: elke week iets nieuws, zodat je steeds iets nieuws te ontdekken hebt. Daar kunnen andere succesgames nog een puntje aan zuigen (*checkt ondertussen even het woordenboek om geen mensen voor het hoofd te stoten met verhaspelde uitdrukkingen*). Als je 18.000 dollar per dag verdient mag je wel wat meer liefde in een game steken (he, Flight Control?).

  17. Ik vind het spel saai 🙂 je hebt al snel alles al gedaan en is de lol er af en die update’s stellen niet veel voor
    Toch heb ik vrienden die altijd naar het spel vragen als ik ze zie
    die zijn er helemaal gek van

    mij trekt het niet maar ze hebben het zeer goed gedaan als je leest wat ze verdienen

  18. Ik heb ook sinds kort Pocket God maar eens gekocht na veel lovende reacties. En ik moet zeggen dat ik het best aardig vind. Gewoon leuk om tijdens het wachten eventjes te doen. Maar het kan je geen uren bezig houden 😉

  19. Ik vind het een leuk spelletje. Wie wil er nu niet even voor God spelen? Het basis idee is niet anders dan vele andere games waarin je even de held bent of alle macht hebt. De formule vind ik goed gevonden. Het is iets tussen een animatie en een simulatiegame in. En de updates houden het verrassend. Ik vind het top.