Met de introductie van iPhone OS 3.0 heeft Apple wederom een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan haar online dienstenaanbod MobileMe. De nieuwe Find My iPhone-functie alleen al is, zeker in combinatie met het gerelateerde Remote Wipe, voor iPhone-eigenaren vaak reden genoeg om de 79 euro per jaar neer te tellen die Apple voor het gecombineerde dienstenpakket vraagt.
Er zitten echter wat haken en ogen aan deze functies. Hieronder bekijken we waarom ze nauwelijks bruikbaar zijn in het buitenland, en vragen we ons af waarom we Find My iPhone niet kunnen gebruiken in combinatie met Remote Wipe. We doen enkele suggesties waarmee Apple de dienst op deze vlakken zou kunnen verbeteren.
Find my iPhone
Met Find My iPhone is het mogelijk om, ingelogd op je persoonlijke MobileMe-pagina en dus benaderbaar vanaf elke computer met een internetverbinding, de actuele locatie van je iPhone te zien op een kaart. Hiertoe maakt de iPhone gebruik van het CoreLocation-framework, dat afhankelijk van de beschikbaarheid van een signaal je locatie kan bepalen aan de hand van telefoonmasten, bekende Wi-Fi hotspots of de GPS-positie. Een verzoek om te zien waar de zoekgeraakte iPhone zich bevindt wordt vanaf de MobileMe-website doorgestuurd naar de iPhone middels de Apple push-servers. Dat zijn dezelfde servers die pushberichten versturen van iPhone apps met deze functionaliteit. De iPhone stuurt vervolgens de locatie van het toestel terug naar MobileMe, die deze daarna zichtbaar maakt op de kaart.
Meestal is deze informatie genoeg om de verloren iPhone weer terug te vinden. Is dat niet het geval, dan biedt MobileMe de mogelijkheid om een bericht naar het toestel te sturen, waarin bijvoorbeeld kan worden aangegeven dat de eerlijke vinder het apparaat terug kan bezorgen. Deze boodschap is dan direct op het lockscreen zichtbaar. MobileMe voorziet zelfs in de mogelijkheid om op de iPhone gedurende enkele minuten een geluidssignaal te laten horen (dat zelfs hoorbaar is als de iPhone in “silent”-mode staat), zodat de kans dat de iPhone gevonden wordt nog groter is.
Remote Wipe
Hoe mooi deze functie in theorie ook werkt, relevanter zal het voor veel (zakelijke) gebruikers zijn dat op diezelfde MobileMe-website ook een opdracht gestuurd kan worden om alles op de iPhone te wissen. Wanneer een dergelijk commando wordt gegeven gaat de iPhone enkele ogenblikken “op zwart”, en wordt vervolgens teruggezet naar de fabrieksinstellingen. De gebruiker krijgt een bevestigingsmail wanneer de actie succesvol is verlopen. De iets minder eerlijke vinder kan zich nu misschien wel een iPhone rijker rekenen, maar de rechtmatige eigenaar verkeert in elk geval in de geruststelling dat zijn contactgegevens, e-mails, SMS-berichten, foto’s en andere persoonlijke gegevens niet langer door een vreemde kunnen worden geraadpleegd.
Een dergelijke Remote Wipe-functie was voorheen voorbehouden aan enkele zakelijke toestellen (waaronder sommige Blackberry’s) in combinatie met bedrijfsservers zoals Microsoft Exchange. Met Find My iPhone en Remote Wipe is deze functionaliteit, geheel in Apple-stijl, op een gebruiksvriendelijke manier beschikbaar gemaakt voor consumenten.
De beperkingen in het buitenland
Er kleven echter wel een aantal nadelen aan de implementatie die Apple heeft gekozen voor deze functies. Om te beginnen moet er een actieve internet-verbinding zijn om ze te laten werken. Dit komt voort uit het feit dat het push-kanaal met de Apple-servers wordt gebruikt om ze te activeren. Dat betekent dat in alle gevallen wanneer er geen intenetverbinding aanwezig is, ze niet zullen werken. Nu is het aantal gevallen waarin je in Nederland geen 3G of op zijn minst een GPRS-verbinding voorhanden hebt gelukkig klein (maar niet uitgesloten). Het probleem wordt nijpender wanneer we ons met de iPhone in het buitenland bevinden. Elke verstandige iPhone-bezitter heeft de optie voor “Data Roaming” immers uitstaan, en dat is ook de standaard fabrieksinstelling. De iPhone genereert zoveel internetverkeer dat dit op een vreemd netwerk (zoals in het buitenland) de enige optie is om torenhoge rekeningen te kunnen voorkomen.
Wanneer we dus in het buitenland de iPhone verliezen en deze met Find My iPhone willen opsporen, zal dat niet werken, tenzij het toestel zich op dat moment toevallig op een bekend Wi-Fi netwerk bevindt. En juist op vakantie is de urgentie om de iPhone terug te vinden hoog (want: groter risico op hoge kosten door ongeoorloofd gebruik, grotere afhankelijkheid van een telefoon om in contact te kunnen treden met anderen en de onmogelijkheid om bij vaste leverancier of IT-beheerder om een vervangend toestel te vragen).
Ontbreken van Internetverbinding ondervangen
Wanneer er een bericht gestuurd wordt naar het toestel dat op dat moment geen Internetverbinding heeft, zal het bericht dus ook niet getoond worden. Het is wel zo dat het bericht alsnog getoond wordt op het moment dat de vinder in een later stadium een internetverbinding tot stand brengt. Hetzij door roaming weer aan te zetten, hetzij door verbinding te maken met een Wi-Fi netwerk. De kans dat het toestel gevonden wordt is echter kleiner, doordat de auditieve waarschuwing niet ontvangen is en dus niet gespeeld kan worden.
Apple zou dit probleem kunnen ondervangen door, al dan niet in samenspraak met de telecom-operators, een versleuteld verzoek te versturen per SMS. SMS is namelijk de enige vorm van “data-verkeer” die altijd voorhanden is zolang de iPhone met het telefoonnetwerk is verbonden. Wederom via SMS kan de iPhone dan de locatie terugsturen naar MobileMe, zodat deze op de gebruikelijke manier kan worden weergegeven op de kaart. Een verzoek om het apparaat terug te bezorgen kan eventueel op dezelfde manier naar het toestel worden verzonden.
Remote Wipe en Find My iPhone combineren
Maar een zo mogelijk grotere beperking is de wijze waarop Apple heeft gekozen om de Remote Wipe-functie te laten werken. Zoals gezegd is Remote Wipe voor sommige gebruikers (waaronder ikzelf) nog belangrijker dan het terugkrijgen van het toestel. Velen van hen zullen dus in eerste instantie een Remote Wipe commando willen sturen zodra zij merken dat zij hun toestel zijn verloren.
Op dit moment laat Apple de gebruiker echter kiezen: ófwel je stuurt een bericht met het verzoek om de iPhone te retourneren, ófwel je wist het apparaat in zijn geheel. Het is dus niet mogelijk om éérst het toestel te wissen, om vervolgens nog eens een beroep te willen doen op het karma van de eerlijke vinder. Het enige wat een gewiste iPhone laat zien op het beeldscherm is de boodschap om het met iTunes te verbinden om het apparaat te configureren.
Ik weet dat het softwarematig lastiger moet zijn om een toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen om er daarna alsnog een boodschap op te tonen (helemaal wanneer de iPhone encrypted was), al was het maar omdat op dat moment nog geen Wi-Fi- of 3G-verbindingen zijn geconfigureerd. Maar onmogelijk is het niet. Wederom in samenspraak met de telecom-provider zou er een speciaal SMS-bericht kunnen worden verstuurd naar het toestel, dat zich immers wel kan aanmelden op een GSM-netwerk. Dit SMS-bericht zou dan, bij wijze van uitzondering, getoond moeten kunnen worden op het “Verbindt met iTunes”-scherm. Zo kan er na een Remote Wipe alsnog een boodschap worden verstuurd.
Conclusie
Apple heeft niet altijd de beste ervaringen gehad met aan het aanbieden van diensten waarvoor ze afhankelijk is van de grillen van een telefoonoperator. MMS en data tethering springen hierbij als eerste in gedachten. Dit gegeven, gecombineerd met het aanzienlijk complexer maken van de infrastructuur die nodig is om de functies te laten werken, maakt dat de kans klein is dat hier op korte termijn iets aan zal veranderen. En dat is jammer, want juist op de momenten dat je het hardste zou willen dat je van Find My iPhone en Remote Wipe gebruik zou kunnen maken, is de kans groot dat dat niet zal lukken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 46 reacties