The Mac Observer denkt een spannend iPhone-gerucht te hebben opgepikt. Nadat Apple details bekendmaakte over turn-by-turn navigatie op de iPhone speculeerde Ted Landau al dat TomTom en Garmin binnenkort wel van de partij zullen zijn. Nu zijn er concretere aanwijzingen over TomTom.
Idd, ik zou een prijs te rechtvaardigen vinden die er vanuit gaat dat ze geen hardware kosten maken.
En dit ook op een eerlijke manier laten meewegen.
80 euro voor TomTom op de iPhone zou ik veel te veel vinden.
Daar je een basis TomTom voor 121euro kunt kopen en ik de hardware, zeker omdat ze het niet tegen kostprijs verkopen, op meer waarde dan 40 euro schat.
KALLT
Ik hoop wel dat ze de interface enigszins mooier (iPhoneachtiger) maken. Dat lijkt zo jaren negentig. 😀
Absrnd
de prijs zal net onder de normale TomTom prijs liggen anders prijzen ze zichzelf uit de markt, of zal meer beperkingen hebben dan een volwaardige TomTom
Marechal Dietger
Zolang ze maar niet afkomen met online maps ben ik blij. Anders moet ik nog zo’n dom abbonoment nemen op 3g 🙁 da belgie ma eens rap hun prijzen gaat aanpassen !
Oggie
precies dietger.
Die online maps zouden het meteen verpesten, het is juist handig in het buitenland.
Robin
Origineel geplaatst door Absrnd de prijs zal net onder de normale TomTom prijs liggen anders prijzen ze zichzelf uit de markt, of zal meer beperkingen hebben dan een volwaardige TomTom
Dat vroeg ik me ook af, want TomTom software op de iPhone betekent natuurlijk dat er minder echte TomTom’s (hardware + software ) worden verkocht. We zullen het wel zien.
Martijn
Apple heeft ook gezegd dat de turn-by-turn navigatie bouwers hun eigen maps moesten gebruiken, dus niet een koppeling met google maps.
Ik weet daarom 99% zeker dat ze met hun eigen kaart komen. Anders kan je hem in de praktijk alleen in Nederland gebruiken want als je 15 minuten in het buitenland gaar rijden ben je volgens mij al platzak.
Peter
Origineel geplaatst door Absrnd de prijs zal net onder de normale TomTom prijs liggen anders prijzen ze zichzelf uit de markt, of zal meer beperkingen hebben dan een volwaardige TomTom
Ik denk dat dat wel meevalt…
Want om TT voor iPhone te kunnen draaien moet iemand een iPhone hebben, en door de commerciele keuzes die Apple heeft gemaakt, heeft dat best nog wel wat voeten in de aarde…. met name de beschikbare abonnementen en noodgedwongen bijbehorende provider.
Mensen zullen niet “en-masse” overstappen op een iPhone, OMDAT er nu TT verkrijgbaar zal zijn….
Ik denk dus, dat ze die prijs als compleet afzonderlijk produkt in de markt moeten kunnen zetten….
Kevin
Ik vraag me wel af hoeveel GB van mijn iphonegeheugen zo’n applicatie gaat gebruiken. Als al de kaarten voorgeladen zijn dan staat mijn iPhone al vol 🙁
Iemand een idee?
Jeffrey
Ik denk dat de prijs toch wel rond de € 80,- zal liggen, voor West-Europa kaarten dan.
De prijs van een standaard Tom Tom Europa ligt nu rond de € 150,-.
Met een voordeel van € 70,- voor alleen de software wil ik deze best aanschaffen. Is toch een voordeel van 50% als je de hardware al hebt.
Wouter
@ peter, mee eens,
Daarbij heeft een tom tom aanzienlijk betere batterijduur dan een iPhone en is volgens mij de gps-chip ook beter geschikt om mee te navigeren.
Daarbij zal het fijn/nodig zijn dat de software op de achtergrond kan draaien, zodat als je gebeld wordt je niet je afslag voorbij rijdt, het blijft immers een telefoon 🙂
Pwain
Ik kijk meer uit naar de andere fabrikanten dan TT. TT maakt zelfs blunders bij hun eigen devices. Updates leveren soms bugs op waarbij maanden gewacht moet worden voor een fix. De laatste bug (stotterend spraak met tts) duurde drie maand vooraleer ze er iets aan deden.
Ook de interface loopt achter op al de rest.
Neen ik denk dat we heel wat onbekende spelers in de navigatie gaan zien die
tot hetzelfde in staat zijn maar dan nog iets beter.
Wouter
@Pwain: zou mooi zijn, hoe meer verschillende programma’s, hoe beter. Alleen tom tom heeft natuurlijk wel het voordeel dat zij al over een goede database met wegeninfo beschikken (ivm overname tele-atlas).
Persoonlijk wacht ik nog op een simpel navigatieprogramma voor motorrijders, waarbij je je iPhone met het scherm op zwart in je binnenzak houdt en de route via je je headset volgt, zo wordt je iPhone niet vies/nat en gaat de batterij optimaal lang mee.
Dejive
Ik kijk wel uit naar TT en zou er ook zo 80 euro voor neerleggen..heb nooit problemen gehad met TT, doet het uitstekend..
ddr
wees realistisch:
ik heb al diverse keren tijdens autoritten google en xgps aangehad
als ik zie hoevaak die moeite hebben met bepalen van de lokatie, verwacht ik niet dat TT op iPhone een zware concurrent van TT wordt.
de lokatiebepaling van iPhone is nu eenmaal afhankelijk van telefoonnetwerken en kennelijk is dat minder goed dan GPS
ik kan me wel voorstellen dat de opvolger van iPhone3G een iPhoneGPS wordt, met echte GPS-ontvanger. Dat zou een serieuze kanshebber worden voor handheld navigatie.
op de G1 en 3G lijkt me de online HD-traffic een zeer nuttige aanvulling (die tot voor kort ook via mobileSafari te raadplegen was, maar nu ineens alleen maar Londen laat zien)
just900
…Misschien moeten ze met het ontwikkelen eens een HTC telefoontje erbij pakken. Ik had hiervoor een HTC P3300 met TomTom software. Helemaal super. Werkt als een volwaardig TomTom apparaat, ook als je plots gebeld wordt. Compleet europa is ongeveer 1 GB, en gewoon offline te gebruiken. Dus zo moeilijk kan het toch niet zijn….Maar ja, hoe goed en leuk het ook allemaal is, ze blijven eigenwijs bij Apple….
Criske
ddr, de iPhone 3G heeft reeds een ingebouwde gps-module.
Dejive
Origineel geplaatst door ddr wees realistisch:ik heb al diverse keren tijdens autoritten google en xgps aangehadals ik zie hoevaak die moeite hebben met bepalen van de lokatie, verwacht ik niet dat TT op iPhone een zware concurrent van TT wordt.de lokatiebepaling van iPhone is nu eenmaal afhankelijk van telefoonnetwerken en kennelijk is dat minder goed dan GPSik kan me wel voorstellen dat de opvolger van iPhone3G een iPhoneGPS wordt, met echte GPS-ontvanger. Dat zou een serieuze kanshebber worden voor handheld navigatie.op de G1 en 3G lijkt me de online HD-traffic een zeer nuttige aanvulling (die tot voor kort ook via mobileSafari te raadplegen was, maar nu ineens alleen maar Londen laat zien)
TomTom gebruikt, clipping waarbij de locatie op de meest waarschijnlijke weg wordt gelegd dus ik zie wat dat betreft geen problemen. Dingen als warmte werende voorruiten zijn natuurlijk wel een issue aangezien je geen externe antenne / receiver kunt gebruiken.
Origineel geplaatst door Wouter @Pwain:Persoonlijk wacht ik nog op een simpel navigatieprogramma voor motorrijders, waarbij je je iPhone met het scherm op zwart in je binnenzak houdt en de route via je je headset volgt, zo wordt je iPhone niet vies/nat en gaat de batterij optimaal lang mee.
Helaas moet je dan wel je GPS aan hebben staan. Dus je batterij zal dan alsnog snel leeg zijn. Hoe simpel je programma ook zal zijn.
Delightone
Ik zit helemaal niet zo op dat tomtom te wachten.
Doe mij maar gauw een applicatie van Sygic Mcguider.
Vindt ik op de 1 of andere manier toch veel fijner ziet er net iets mooier.
En werkt perfect hebt het op een nokia n96 draaien app openen binnen 5 sec sat’s gevonden met interne gps.
en gebruiks interface is ook super easy heerlijk proggie
Peter
Origineel geplaatst door ddr de lokatiebepaling van iPhone is nu eenmaal afhankelijk van telefoonnetwerken en kennelijk is dat minder goed dan GPS
Volgens mij is dat niet waar en is er een volwaardige GPS aan boord…
Dat van die telefoonsignalen is volgens mij juist ter ondersteuning en om sneller een eerste globale locatiepositie te kunnen doen….
clipping lijkt me onvoldoende in die gevallen waarbij ik het mis zag gaan: kilometers naast de werkelijke plek, of kilometers lang onvoldoende positieinformatie. allemaal gewoon in nederland, terwijl mijn ingebouwde navigator geen centje pijn heeft
ik ben nog niet overtuigd dat TT iets gaat aanbieden voor meer dan zeg 12€
Zal inderdaad zo zijn, maar je kunt hem evt. opladen in je auto toch..Dan heb je daar geen last van.
Ach, ieder moet natuurlijk voor zich bepalen waar hij/zij het fijnst mee werkt en welke men wil gebruiken, persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met Tomtom, de echte niet..en op mijn nokia n73 ook nooit problemen gehad..werkte super, hou het zeker in de gaten.
Paul
Er zijn toch al meer werkende nav.systemen getoond die werken op de iPhone zoals iGo.
Origineel geplaatst door Robin Origineel geplaatst door Absrndde prijs zal net onder de normale TomTom prijs liggen anders prijzen ze zichzelf uit de markt, of zal meer beperkingen hebben dan een volwaardige TomTomDat vroeg ik me ook af, want TomTom software op de iPhone betekent natuurlijk dat er minder echte TomTom’s (hardware + software ) worden verkocht. We zullen het wel zien.
hoe zo dan?
tom top software is toch ook gewoon op de Palm en Winobile telefoonts te koop.
dat parasiteert toch ook hun verkoop van hun eigen hardware niet?
ze zullen hun eigen hardware moeten aanpassen zodat die eenmeerwaarde heeft tenopzichte van een iphone of ander apparaat.
Vahid
Dit en video-recording zijn daadwerkelijk nog het enige wat ik mis op de iPhone.
Rebos
“, want beide bedrijven zijn marktleider op het gebied van navigatie.”
2 marktleiders? leest een beetje vreemd. Trouwens, waar 2 honden vechten om een bot….. Sygic McGuider 2009 zou toch al werkend te zien zijn geweest?
Hoe dan ook, mij hoor je niet klagen als er eindelijk eens een beschikbaar komt. Tot nu toe is dat het enige wat ik nog mis op de iPhone. softwarematig denk ik dat, Benelux-based gesproken, een vp van 49,- wel voldoende moet zijn. immers kunnen er geen SD kaartjes in je iPhone gepropt worden.
DutchVince
Origineel geplaatst door Kevin Ik vraag me wel af hoeveel GB van mijn iphonegeheugen zo’n applicatie gaat gebruiken. Als al de kaarten voorgeladen zijn dan staat mijn iPhone al vol
Iemand een idee?
Op mijn dedicated TT neemt de kaart van Europa ongeveer 1Gb in beslag, dus dat zal op de iPhone niet veel anders zijn.
peter
@Peter:
Klopt. Assisted GPS wordt dus voor de eerste snelle ruwe fix geholpen door de triangulatie van verbonden gsm masten. Daarna, na een paar seconden als een GPS signaal goed is opgepikt, verbetert de gps positie steeds beter. Als er geen Assistentie was, moest je simpelweg langer wachten totdat je uberhaupt een fix kreeg.
iPhone heeft dus echt zelf een volwaardige GPS chip. Dat dat nu duidelijk is.
Waarom ik op Tomtom op de iPhone zit te wachten:
– Graag een device minder (ja, heb al een TT)
– MapShare (daarom dus TT en niet een willekeurige andere app)
– HD traffic (idem)
Erwin
Inderdaad, een device minder, ik gebruik al jaren mijn N80 om te bellen en TomTom op te draaien.
Een Ipod touch heb ik voor het overige gemak, een iphone vond ik destijds te veel geld voor wat je er voor kreeg.
Maar nu OS3 uitkomt en waarschijnlijk ook een nieuwe Iphone, ga ik er hoe dan ook een halen.
En of Sygic of TT er dan op staat vind ik niet belangrijk, als ik maar op 1 apparaat alles kan wat ik wil kunnen.
En dat moment is bijna! 😀
Pascal
Origineel geplaatst door Peter Origineel geplaatst door Absrndde prijs zal net onder de normale TomTom prijs liggen anders prijzen ze zichzelf uit de markt, of zal meer beperkingen hebben dan een volwaardige TomTomIk denk dat dat wel meevalt…Want om TT voor iPhone te kunnen draaien moet iemand een iPhone hebben, en door de commerciele keuzes die Apple heeft gemaakt, heeft dat best nog wel wat voeten in de aarde…. met name de beschikbare abonnementen en noodgedwongen bijbehorende provider.Mensen zullen niet “en-masse†overstappen op een iPhone, OMDAT er nu TT verkrijgbaar zal zijn….Ik denk dus, dat ze die prijs als compleet afzonderlijk produkt in de markt moeten kunnen zetten….
Ik denk ‘t dus niet! De aanschaf van een Iphone staat natuurlijk volledig los van de aankoop van een losse TomTom. Alsof Iemand die een Iphone heeft niet genegen zou zijn om een TomTom-apparaat te kopen…
Chak
@peter:
Maar de GPS chip werkt helemaal niet zonder telefoonsignalen. Probeer eens flight mode aan te zetten. Ik hoop dat ze dit probleem gaan oplossen in OS 3.0.
ijee
Origineel geplaatst door Dejive @ijee: Zal inderdaad zo zijn, maar je kunt hem evt. opladen in je auto toch..Dan heb je daar geen last van.
Klopt, maar als je nou gewoon mijn hele bericht had gelezen en ook die van Wouter waarop ik reageerde. Dan zie je dat we het hier niet over het gebruik in de auto hebben.
Klopt, had beetje over de reactie van Wouter heengelezen 😉
Dan wordt het al iets lastiger inderdaad..
Bert
Iedereen die zegt dat er minder TomToms verkocht zullen worden vinden vooral zichzelf erg belangrijk.
Stel de TomTom app voor de iPhone kost 40 euro..
Je wilt een TomTom (soms een aanbieding voor 120 euro).. Hoeveel kost een èchte (8GB is voor cheapass losers) iPhone?..
Dankjewel..
Wessel
TomTom zal wel (mee) moeten met de iPhone of ze moeten zelf met hardware komen waar je ook mee kunt bellen, gamen, sufen, emailen etc. Dat zie ik niet snel gebeuren. Maken ze geen navigatiesoftware voor de iPhone dan is hun concurrentie extra blij want die doen het zeker. Ik wil echt niet nog meer apparaten, ik wil juist minder; minder apparaten, stekkers en adapters.
Jerie
@peter: AGPS request kan ook werken dmv Skyhook Wireless, de laatste lokatie, of een vooraf ingestelde lokatie.
@Wessel: Waarom meekunnen? TT maakt al dedicated hardware alsmede TT software voor S60 en WM. Het is zaak om in zo’n geval een goede functionaliteit voor een goede prijs aan te bieden terwijl de hardware TT voordelen bieden die ook met een prijskaartje komen. Een voordeel dat ik kan bedenken is dat de TT screen groter is dan die van een smartphone (ja, inclusief een iPhone). Ook heeft-ie BlueTooth. En SD kaartjes passen er in. Maar een ander voordeel dat nogal ‘ns over het hoofd wordt gezien is het gebrek aan een GSM chip. Voor de wet geeft dat voordelen: hoeft namelijk niet getest te worden bij e.g. FCC, en valt ook voor de wet ook niet onder ‘mobiele telefoons’. Je kunt op een TT in theorie diverse software draaien maar vrijwel niemand doet dat. Zie bijvoorbeeld http://www.opentom.org
Wessel
@Jerie: ik vind die TomTom dingen ook helemaal niet mooi. Veel te dik, nee ik vind het niks, ik zie me daarmee niet rondlopen om te bellen… Geef mij nou maar gewoon een iPhone, die heeft gewoon alles. Kaarten download ik wel via internet of van CD via de computer naar de iPhone. Ik zie geen probleem hoor.
Ik wil gewoon 1 apparaat, zelfs al kan een apart apparaat wellicht iets meer, dan nog krijg ik het van al die aparte kabels en adaptors al benauwt, weg met die handel!
vdb
Aan alle neuters die beweren dat de iPhone 3G geen GPS heeft of on nauwkeurig is STOP!
– Zorg dat ge de laatste FW hebt
– doe een factory reset
– zorg voor een fix “OP” uw dashboard (er niet achter, antenne is iets zwakker dan dedicated GPS receiver)
Als je dat doet gaat ie als een speer (verschillende vrienden van mij hadden dezelfde issue’s als hierboven) maar de tips hebben dit opgelost … ik haal mn Mio of TomTom niet meer uit handschoenkastje … tract nauwkeurig (wil wel de maps offline voor in het buitenland, roaming weet ge ….)
Ik durf zelfs te beweren dat de iPhone een betere navigatie gaat kunnen doen met TomTom of andere leverancier, en wel hierom … in steden met hoge gebouwen of lange tunnels gaan ze de accelerometer kunnen gebruiken … zodat ge niet meer “stilvalt” in een tunnel …
Jerie
@Wessel: Well, zo te horen kan de iPhone niet alles. Want dan kunnen we deze website opheffen, en kunnen we ook wel stoppen met TomTom op de iPhone willen. 🙂
Je kunt e.e.a. meer op een SD kaart kwijt. Het voordeel is dat je de kaarten kunt downloaden en op SD kunt plempen, en ook er uit kunt halen (zelfs delen met andere apparaten). Wanneer je de kaarten al hebt in SVG formaat dan hoef je deze niet meer te downloaden, en kun je eenvoudig scalen. Ideaal in het buitenland, en veel efficienter dan steeds plaatjes van Google Maps downloaden. Je hebt gewoonweg altijd de kaarten bij de hand. Dat is een groot voordeel tov online diensten als Google Maps ed. Het is maar de vraag of Google gratis gebruik van Google Maps voor navigatie beschikbaar wil stellen. Meestal is daar een licentie voor nodig.
Adapters en kabels ontkom je vaak niet aan. Die heb je in ieder geval nodig voor opladen. Bovendien ook verloopstekkers als je naar bepaalde landen gaat. Het is in dat geval de iPhone die geen goede BlueTooth ondersteuning heeft, en de iPhone die een non-standaard USB connector heeft.
Ook heeft dedicated TT een aantal professionele toepassingen die de software TT niet kan. Bijvoorbeeld RDS, HD traffic en IQ routing. Sommige TTs hebben zelfs een hardware toetsenbord. Op TT hardware zal e.e.a uiterst stabiel draaien omdat het op elkaar is afgestemt; dwz dat zaken als CPU en RAM ideaal zijn berekent. Bij convergence devices is dat nogal ‘ns een probleem. Aangezien TT de defacto standaard is, is het ook niet zo moeilijk om POI aan de praat te krijgen op zo’n ding. Sommige TTs bevatten ook accelerometer/gyroscoop.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben ook groot fan van convergence devices maar helaas betekent het feit dat een device iets kan niet dat de device ook voor die specifieke toepassing gebruikt kan worden voor missie kritieke toepassingen. Het is heel leuk om Google Maps te gebruiken maar als je dan in Berlijn bent zonder internet-verbinding dan heb je er nog steeds geen donder aan. Een dedicated map op SD is dan veel prettiger.
huibregt
Origineel geplaatst door Chak @peter:
Maar de GPS chip werkt helemaal niet zonder telefoonsignalen. Probeer eens flight mode aan te zetten.
Dat zegt toch niets over het nodig hebben van telefoonsignalen? Wellicht wordt in de vliegtuigmodus ook de GPS-chip uit gezet.
Peter
Origineel geplaatst door Chak @peter:
Maar de GPS chip werkt helemaal niet zonder telefoonsignalen. Probeer eens flight mode aan te zetten. Ik hoop dat ze dit probleem gaan oplossen in OS 3.0.
In Flight mode wordt alles uitgezet wat ook maar enigszins kan uitzenden EN is speciaal bedoeld voor situaties waarin dit gewenst is. veelal zul je in dergelijke situaties ook niets aan GPS hebben…
Uit de handleiding :
“De vliegtuigmodus inschakelen: tik op ‘Instellingen’ en schakel de vliegtuigmodus in.
Wanneer de vliegtuigmodus is ingeschakeld, wordt in de statusbalk boven in het
scherm weergegeven. De iPhone zendt geen telefoon-, radio-, Wi-Fi- of Bluetoothsignalen
uit en GPS-ontvangst wordt uitgeschakeld, waardoor veel voorzieningen van
de iPhone niet beschikbaar zijn.”
TomTom geen telefoon?
Ze hebben anders alles in huis: een groot deel van de TTs belt iedere 2 minuten naar ‘huis’, om statistiek door te geven waarmee HDtraffic wordt gemaakt. Het zou technisch niet zo’ grote stap zijn om TTTelefoons te maken, marketingtechnisch is het misschien ook wel handig
Jerie
“In Flight mode wordt alles uitgezet wat ook maar enigszins kan uitzenden”
Een GPS chip wordt gebruikt om data te ontvangen. Een FM chip idem. Vandaar GPS receiver danwel FM receiver. Een FM transmitter heeft veel meer vermogen nodig!
Tijdens de vlucht kun je deze overigens prima aanzetten. Enkel tijdens stijgen en landen niet. Vaak is het zo dat je officieel gezien alle electrische apparatuur volledig uit moet zetten. Welnu, om dat te voorkomen zet je je toestel in no-flight mode.
GPS zou tijdens de vlucht moeten werken want ik ken iemand die het gebruikt tijdens vluchten. Bij lange afstanden danwel hoge snelheden heb je aan A-GPS niets want je almanac data is dan out of date. Tijdens de vlucht kun je deze ook niet via een data connectie verversen, maar wel handmatig via GPS kunnen ontvangen.
Je knipt de quote VOOR de “EN”….
en
Lees het stukje uit de handleiding…. daar staat dat het UIT gaat.
Niels
dat zou leuk zijn. hopelijk wel met die nieuwe interface.
rofish
Origineel geplaatst door Eelke Waarom ik op Tomtom op de iPhone zit te wachten:
– Graag een device minder (ja, heb al een TT)
– MapShare (daarom dus TT en niet een willekeurige andere app)
– HD traffic (idem)
Als TT voor iPhone een volwaardig alternatief wordt voor een TT device, sluit ik me hier van harte bij aan. Een device minder en de iPhone nadert perfectie. Ben zeker bereid daar een goede prijs voor te betalen (zeg € 50).
East
Met In-App Purchase lijkt het mij goed mogelijk dat kaarten van landen los worden verkocht.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat ze map-updates gaan verkopen.
Dejive
Zucht..helaas nog steeds niks van Tomtom…
voor de iphone3g uitkwam hadden ze verhalen dat ze al een versie klaar en werkend hadden voor de iphone3G, maar toen kon en mocht het niet op de Iphone, nu mag het allemaal en hoor je niks van Tomtom..
Snap niet dat ze in elk geval naar buiten brengen of ze wel of niet van plan zijn om 1 te maken, dan kunnen mensen zich daar op instellen
Nou ik hoop dat die echt snel uit komt…..
Dag Vincent!
Ik wil er best voor betalen. Moet wel de prijs redelijk zijn.
Daar hoeven ze zich niet zo druk over te maken 😛
Simpel als het minder kost als de gelijkaardige software op een echte tomtom is het goed!
Voor een goed werkende tomtom wil ik gerust betalen.
@Simon:
Idd, ik zou een prijs te rechtvaardigen vinden die er vanuit gaat dat ze geen hardware kosten maken.
En dit ook op een eerlijke manier laten meewegen.
80 euro voor TomTom op de iPhone zou ik veel te veel vinden.
Daar je een basis TomTom voor 121euro kunt kopen en ik de hardware, zeker omdat ze het niet tegen kostprijs verkopen, op meer waarde dan 40 euro schat.
Ik hoop wel dat ze de interface enigszins mooier (iPhoneachtiger) maken. Dat lijkt zo jaren negentig. 😀
de prijs zal net onder de normale TomTom prijs liggen anders prijzen ze zichzelf uit de markt, of zal meer beperkingen hebben dan een volwaardige TomTom
Zolang ze maar niet afkomen met online maps ben ik blij. Anders moet ik nog zo’n dom abbonoment nemen op 3g 🙁 da belgie ma eens rap hun prijzen gaat aanpassen !
precies dietger.
Die online maps zouden het meteen verpesten, het is juist handig in het buitenland.
Dat vroeg ik me ook af, want TomTom software op de iPhone betekent natuurlijk dat er minder echte TomTom’s (hardware + software ) worden verkocht. We zullen het wel zien.
Apple heeft ook gezegd dat de turn-by-turn navigatie bouwers hun eigen maps moesten gebruiken, dus niet een koppeling met google maps.
Ik weet daarom 99% zeker dat ze met hun eigen kaart komen. Anders kan je hem in de praktijk alleen in Nederland gebruiken want als je 15 minuten in het buitenland gaar rijden ben je volgens mij al platzak.
Ik denk dat dat wel meevalt…
Want om TT voor iPhone te kunnen draaien moet iemand een iPhone hebben, en door de commerciele keuzes die Apple heeft gemaakt, heeft dat best nog wel wat voeten in de aarde…. met name de beschikbare abonnementen en noodgedwongen bijbehorende provider.
Mensen zullen niet “en-masse” overstappen op een iPhone, OMDAT er nu TT verkrijgbaar zal zijn….
Ik denk dus, dat ze die prijs als compleet afzonderlijk produkt in de markt moeten kunnen zetten….
Ik vraag me wel af hoeveel GB van mijn iphonegeheugen zo’n applicatie gaat gebruiken. Als al de kaarten voorgeladen zijn dan staat mijn iPhone al vol 🙁
Iemand een idee?
Ik denk dat de prijs toch wel rond de € 80,- zal liggen, voor West-Europa kaarten dan.
De prijs van een standaard Tom Tom Europa ligt nu rond de € 150,-.
Met een voordeel van € 70,- voor alleen de software wil ik deze best aanschaffen. Is toch een voordeel van 50% als je de hardware al hebt.
@ peter, mee eens,
Daarbij heeft een tom tom aanzienlijk betere batterijduur dan een iPhone en is volgens mij de gps-chip ook beter geschikt om mee te navigeren.
Daarbij zal het fijn/nodig zijn dat de software op de achtergrond kan draaien, zodat als je gebeld wordt je niet je afslag voorbij rijdt, het blijft immers een telefoon 🙂
Ik kijk meer uit naar de andere fabrikanten dan TT. TT maakt zelfs blunders bij hun eigen devices. Updates leveren soms bugs op waarbij maanden gewacht moet worden voor een fix. De laatste bug (stotterend spraak met tts) duurde drie maand vooraleer ze er iets aan deden.
Ook de interface loopt achter op al de rest.
Neen ik denk dat we heel wat onbekende spelers in de navigatie gaan zien die
tot hetzelfde in staat zijn maar dan nog iets beter.
@Pwain: zou mooi zijn, hoe meer verschillende programma’s, hoe beter. Alleen tom tom heeft natuurlijk wel het voordeel dat zij al over een goede database met wegeninfo beschikken (ivm overname tele-atlas).
Persoonlijk wacht ik nog op een simpel navigatieprogramma voor motorrijders, waarbij je je iPhone met het scherm op zwart in je binnenzak houdt en de route via je je headset volgt, zo wordt je iPhone niet vies/nat en gaat de batterij optimaal lang mee.
Ik kijk wel uit naar TT en zou er ook zo 80 euro voor neerleggen..heb nooit problemen gehad met TT, doet het uitstekend..
wees realistisch:
ik heb al diverse keren tijdens autoritten google en xgps aangehad
als ik zie hoevaak die moeite hebben met bepalen van de lokatie, verwacht ik niet dat TT op iPhone een zware concurrent van TT wordt.
de lokatiebepaling van iPhone is nu eenmaal afhankelijk van telefoonnetwerken en kennelijk is dat minder goed dan GPS
ik kan me wel voorstellen dat de opvolger van iPhone3G een iPhoneGPS wordt, met echte GPS-ontvanger. Dat zou een serieuze kanshebber worden voor handheld navigatie.
op de G1 en 3G lijkt me de online HD-traffic een zeer nuttige aanvulling (die tot voor kort ook via mobileSafari te raadplegen was, maar nu ineens alleen maar Londen laat zien)
…Misschien moeten ze met het ontwikkelen eens een HTC telefoontje erbij pakken. Ik had hiervoor een HTC P3300 met TomTom software. Helemaal super. Werkt als een volwaardig TomTom apparaat, ook als je plots gebeld wordt. Compleet europa is ongeveer 1 GB, en gewoon offline te gebruiken. Dus zo moeilijk kan het toch niet zijn….Maar ja, hoe goed en leuk het ook allemaal is, ze blijven eigenwijs bij Apple….
ddr, de iPhone 3G heeft reeds een ingebouwde gps-module.
TomTom gebruikt, clipping waarbij de locatie op de meest waarschijnlijke weg wordt gelegd dus ik zie wat dat betreft geen problemen. Dingen als warmte werende voorruiten zijn natuurlijk wel een issue aangezien je geen externe antenne / receiver kunt gebruiken.
@Wouter:
Helaas moet je dan wel je GPS aan hebben staan. Dus je batterij zal dan alsnog snel leeg zijn. Hoe simpel je programma ook zal zijn.
Ik zit helemaal niet zo op dat tomtom te wachten.
Doe mij maar gauw een applicatie van Sygic Mcguider.
Vindt ik op de 1 of andere manier toch veel fijner ziet er net iets mooier.
En werkt perfect hebt het op een nokia n96 draaien app openen binnen 5 sec sat’s gevonden met interne gps.
en gebruiks interface is ook super easy heerlijk proggie
Volgens mij is dat niet waar en is er een volwaardige GPS aan boord…
Dat van die telefoonsignalen is volgens mij juist ter ondersteuning en om sneller een eerste globale locatiepositie te kunnen doen….
Of heb ik het niet begrepen !?!?
@Dejive:
clipping lijkt me onvoldoende in die gevallen waarbij ik het mis zag gaan: kilometers naast de werkelijke plek, of kilometers lang onvoldoende positieinformatie. allemaal gewoon in nederland, terwijl mijn ingebouwde navigator geen centje pijn heeft
ik ben nog niet overtuigd dat TT iets gaat aanbieden voor meer dan zeg 12€
zal wel een aardig prijskaartje aan hangen
@ijee:
Zal inderdaad zo zijn, maar je kunt hem evt. opladen in je auto toch..Dan heb je daar geen last van.
Ach, ieder moet natuurlijk voor zich bepalen waar hij/zij het fijnst mee werkt en welke men wil gebruiken, persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met Tomtom, de echte niet..en op mijn nokia n73 ook nooit problemen gehad..werkte super, hou het zeker in de gaten.
Er zijn toch al meer werkende nav.systemen getoond die werken op de iPhone zoals iGo.
hoe zo dan?
tom top software is toch ook gewoon op de Palm en Winobile telefoonts te koop.
dat parasiteert toch ook hun verkoop van hun eigen hardware niet?
ze zullen hun eigen hardware moeten aanpassen zodat die eenmeerwaarde heeft tenopzichte van een iphone of ander apparaat.
Dit en video-recording zijn daadwerkelijk nog het enige wat ik mis op de iPhone.
“, want beide bedrijven zijn marktleider op het gebied van navigatie.”
2 marktleiders? leest een beetje vreemd. Trouwens, waar 2 honden vechten om een bot….. Sygic McGuider 2009 zou toch al werkend te zien zijn geweest?
Hoe dan ook, mij hoor je niet klagen als er eindelijk eens een beschikbaar komt. Tot nu toe is dat het enige wat ik nog mis op de iPhone. softwarematig denk ik dat, Benelux-based gesproken, een vp van 49,- wel voldoende moet zijn. immers kunnen er geen SD kaartjes in je iPhone gepropt worden.
Op mijn dedicated TT neemt de kaart van Europa ongeveer 1Gb in beslag, dus dat zal op de iPhone niet veel anders zijn.
@Peter:
Klopt. Assisted GPS wordt dus voor de eerste snelle ruwe fix geholpen door de triangulatie van verbonden gsm masten. Daarna, na een paar seconden als een GPS signaal goed is opgepikt, verbetert de gps positie steeds beter. Als er geen Assistentie was, moest je simpelweg langer wachten totdat je uberhaupt een fix kreeg.
iPhone heeft dus echt zelf een volwaardige GPS chip. Dat dat nu duidelijk is.
Waarom ik op Tomtom op de iPhone zit te wachten:
– Graag een device minder (ja, heb al een TT)
– MapShare (daarom dus TT en niet een willekeurige andere app)
– HD traffic (idem)
Inderdaad, een device minder, ik gebruik al jaren mijn N80 om te bellen en TomTom op te draaien.
Een Ipod touch heb ik voor het overige gemak, een iphone vond ik destijds te veel geld voor wat je er voor kreeg.
Maar nu OS3 uitkomt en waarschijnlijk ook een nieuwe Iphone, ga ik er hoe dan ook een halen.
En of Sygic of TT er dan op staat vind ik niet belangrijk, als ik maar op 1 apparaat alles kan wat ik wil kunnen.
En dat moment is bijna! 😀
Ik denk ‘t dus niet! De aanschaf van een Iphone staat natuurlijk volledig los van de aankoop van een losse TomTom. Alsof Iemand die een Iphone heeft niet genegen zou zijn om een TomTom-apparaat te kopen…
@peter:
Maar de GPS chip werkt helemaal niet zonder telefoonsignalen. Probeer eens flight mode aan te zetten. Ik hoop dat ze dit probleem gaan oplossen in OS 3.0.
Klopt, maar als je nou gewoon mijn hele bericht had gelezen en ook die van Wouter waarop ik reageerde. Dan zie je dat we het hier niet over het gebruik in de auto hebben.
@ijee:
Klopt, had beetje over de reactie van Wouter heengelezen 😉
Dan wordt het al iets lastiger inderdaad..
Iedereen die zegt dat er minder TomToms verkocht zullen worden vinden vooral zichzelf erg belangrijk.
Stel de TomTom app voor de iPhone kost 40 euro..
Je wilt een TomTom (soms een aanbieding voor 120 euro).. Hoeveel kost een èchte (8GB is voor cheapass losers) iPhone?..
Dankjewel..
TomTom zal wel (mee) moeten met de iPhone of ze moeten zelf met hardware komen waar je ook mee kunt bellen, gamen, sufen, emailen etc. Dat zie ik niet snel gebeuren. Maken ze geen navigatiesoftware voor de iPhone dan is hun concurrentie extra blij want die doen het zeker. Ik wil echt niet nog meer apparaten, ik wil juist minder; minder apparaten, stekkers en adapters.
@peter: AGPS request kan ook werken dmv Skyhook Wireless, de laatste lokatie, of een vooraf ingestelde lokatie.
@Wessel: Waarom meekunnen? TT maakt al dedicated hardware alsmede TT software voor S60 en WM. Het is zaak om in zo’n geval een goede functionaliteit voor een goede prijs aan te bieden terwijl de hardware TT voordelen bieden die ook met een prijskaartje komen. Een voordeel dat ik kan bedenken is dat de TT screen groter is dan die van een smartphone (ja, inclusief een iPhone). Ook heeft-ie BlueTooth. En SD kaartjes passen er in. Maar een ander voordeel dat nogal ‘ns over het hoofd wordt gezien is het gebrek aan een GSM chip. Voor de wet geeft dat voordelen: hoeft namelijk niet getest te worden bij e.g. FCC, en valt ook voor de wet ook niet onder ‘mobiele telefoons’. Je kunt op een TT in theorie diverse software draaien maar vrijwel niemand doet dat. Zie bijvoorbeeld http://www.opentom.org
@Jerie: ik vind die TomTom dingen ook helemaal niet mooi. Veel te dik, nee ik vind het niks, ik zie me daarmee niet rondlopen om te bellen… Geef mij nou maar gewoon een iPhone, die heeft gewoon alles. Kaarten download ik wel via internet of van CD via de computer naar de iPhone. Ik zie geen probleem hoor.
Ik wil gewoon 1 apparaat, zelfs al kan een apart apparaat wellicht iets meer, dan nog krijg ik het van al die aparte kabels en adaptors al benauwt, weg met die handel!
Aan alle neuters die beweren dat de iPhone 3G geen GPS heeft of on nauwkeurig is STOP!
– Zorg dat ge de laatste FW hebt
– doe een factory reset
– zorg voor een fix “OP” uw dashboard (er niet achter, antenne is iets zwakker dan dedicated GPS receiver)
Als je dat doet gaat ie als een speer (verschillende vrienden van mij hadden dezelfde issue’s als hierboven) maar de tips hebben dit opgelost … ik haal mn Mio of TomTom niet meer uit handschoenkastje … tract nauwkeurig (wil wel de maps offline voor in het buitenland, roaming weet ge ….)
Ik durf zelfs te beweren dat de iPhone een betere navigatie gaat kunnen doen met TomTom of andere leverancier, en wel hierom … in steden met hoge gebouwen of lange tunnels gaan ze de accelerometer kunnen gebruiken … zodat ge niet meer “stilvalt” in een tunnel …
@Wessel: Well, zo te horen kan de iPhone niet alles. Want dan kunnen we deze website opheffen, en kunnen we ook wel stoppen met TomTom op de iPhone willen. 🙂
Je kunt e.e.a. meer op een SD kaart kwijt. Het voordeel is dat je de kaarten kunt downloaden en op SD kunt plempen, en ook er uit kunt halen (zelfs delen met andere apparaten). Wanneer je de kaarten al hebt in SVG formaat dan hoef je deze niet meer te downloaden, en kun je eenvoudig scalen. Ideaal in het buitenland, en veel efficienter dan steeds plaatjes van Google Maps downloaden. Je hebt gewoonweg altijd de kaarten bij de hand. Dat is een groot voordeel tov online diensten als Google Maps ed. Het is maar de vraag of Google gratis gebruik van Google Maps voor navigatie beschikbaar wil stellen. Meestal is daar een licentie voor nodig.
Adapters en kabels ontkom je vaak niet aan. Die heb je in ieder geval nodig voor opladen. Bovendien ook verloopstekkers als je naar bepaalde landen gaat. Het is in dat geval de iPhone die geen goede BlueTooth ondersteuning heeft, en de iPhone die een non-standaard USB connector heeft.
Ook heeft dedicated TT een aantal professionele toepassingen die de software TT niet kan. Bijvoorbeeld RDS, HD traffic en IQ routing. Sommige TTs hebben zelfs een hardware toetsenbord. Op TT hardware zal e.e.a uiterst stabiel draaien omdat het op elkaar is afgestemt; dwz dat zaken als CPU en RAM ideaal zijn berekent. Bij convergence devices is dat nogal ‘ns een probleem. Aangezien TT de defacto standaard is, is het ook niet zo moeilijk om POI aan de praat te krijgen op zo’n ding. Sommige TTs bevatten ook accelerometer/gyroscoop.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben ook groot fan van convergence devices maar helaas betekent het feit dat een device iets kan niet dat de device ook voor die specifieke toepassing gebruikt kan worden voor missie kritieke toepassingen. Het is heel leuk om Google Maps te gebruiken maar als je dan in Berlijn bent zonder internet-verbinding dan heb je er nog steeds geen donder aan. Een dedicated map op SD is dan veel prettiger.
Dat zegt toch niets over het nodig hebben van telefoonsignalen? Wellicht wordt in de vliegtuigmodus ook de GPS-chip uit gezet.
In Flight mode wordt alles uitgezet wat ook maar enigszins kan uitzenden EN is speciaal bedoeld voor situaties waarin dit gewenst is. veelal zul je in dergelijke situaties ook niets aan GPS hebben…
Uit de handleiding :
“De vliegtuigmodus inschakelen: tik op ‘Instellingen’ en schakel de vliegtuigmodus in.
Wanneer de vliegtuigmodus is ingeschakeld, wordt in de statusbalk boven in het
scherm weergegeven. De iPhone zendt geen telefoon-, radio-, Wi-Fi- of Bluetoothsignalen
uit en GPS-ontvangst wordt uitgeschakeld, waardoor veel voorzieningen van
de iPhone niet beschikbaar zijn.”
Sorry, maar wat is dat precies ??
TomTom geen telefoon?
Ze hebben anders alles in huis: een groot deel van de TTs belt iedere 2 minuten naar ‘huis’, om statistiek door te geven waarmee HDtraffic wordt gemaakt. Het zou technisch niet zo’ grote stap zijn om TTTelefoons te maken, marketingtechnisch is het misschien ook wel handig
“In Flight mode wordt alles uitgezet wat ook maar enigszins kan uitzenden”
Een GPS chip wordt gebruikt om data te ontvangen. Een FM chip idem. Vandaar GPS receiver danwel FM receiver. Een FM transmitter heeft veel meer vermogen nodig!
Tijdens de vlucht kun je deze overigens prima aanzetten. Enkel tijdens stijgen en landen niet. Vaak is het zo dat je officieel gezien alle electrische apparatuur volledig uit moet zetten. Welnu, om dat te voorkomen zet je je toestel in no-flight mode.
GPS zou tijdens de vlucht moeten werken want ik ken iemand die het gebruikt tijdens vluchten. Bij lange afstanden danwel hoge snelheden heb je aan A-GPS niets want je almanac data is dan out of date. Tijdens de vlucht kun je deze ook niet via een data connectie verversen, maar wel handmatig via GPS kunnen ontvangen.
Je knipt de quote VOOR de “EN”….
en
Lees het stukje uit de handleiding…. daar staat dat het UIT gaat.
dat zou leuk zijn. hopelijk wel met die nieuwe interface.
Als TT voor iPhone een volwaardig alternatief wordt voor een TT device, sluit ik me hier van harte bij aan. Een device minder en de iPhone nadert perfectie. Ben zeker bereid daar een goede prijs voor te betalen (zeg € 50).
Met In-App Purchase lijkt het mij goed mogelijk dat kaarten van landen los worden verkocht.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat ze map-updates gaan verkopen.
Zucht..helaas nog steeds niks van Tomtom…
voor de iphone3g uitkwam hadden ze verhalen dat ze al een versie klaar en werkend hadden voor de iphone3G, maar toen kon en mocht het niet op de Iphone, nu mag het allemaal en hoor je niks van Tomtom..
Snap niet dat ze in elk geval naar buiten brengen of ze wel of niet van plan zijn om 1 te maken, dan kunnen mensen zich daar op instellen