Opruimen van afbeeldingen zorgt voor problemen in NU HD (1.2.3)

De laatste versie van de NU HD-applicatie (1.2.3) ruimt opgeslagen afbeeldingen na gebruik niet efficiënt op, waardoor artikelen vervolgens niet geladen worden en het opstarten van de applicatie erg lang kan duren. Een update is inmiddels bij Apple ingediend.

NU HDSinds de laatste update van NU HD (1.2.3) klagen veel gebruikers, onder meer via de commentaarfunctie in de App Store, dat artikelen niet meer willen laden. Ontwikkelaar Peperzaken heeft het probleem onderzocht en publiceerde vandaag een blogpost met daarin meer informatie over de oorzaak van het probleem. Een update die het probleem zou moeten verhelpen is inmiddels bij Apple ingediend. In de blogpost wordt ook een tweetal work-arounds genoemd die gebruikers in de tussentijd kunnen proberen.


De NU HD-applicatie maakt gebruik van een groot aantal afbeeldingen. Deze afbeeldingen worden tijdelijk opgeslagen (gecached) en na gebruik weer verwijderd. Dit is waar het misgaat. Het opruimen van de afbeeldingen wordt gedaan door een script. Maar in de laatste versie van de app gebeurt dat niet op een efficiënte wijze, legt Dirk-Jan Huizing namens Peperzaken uit:

Waar we onvoldoende rekening mee hebben gehouden is de variatie in tijd die het script nodig heeft om alle ‘overbodige’ afbeeldingen op te ruimen. Er is inmiddels een update aangeboden bij de AppStore waarin we per batch afbeeldingen opruimen totdat het archief schoon is.

Hij verwacht dat de update binnen een week in de App Store zal verschijnen. In de tussentijd kun je als gebruiker twee dingen doen. Je kunt allereerst de applicatie verwijderen en opnieuw installeren. Dit zorgt ervoor dat de cache automatisch wordt leeggemaakt. Een andere optie is om even te wachten bij het opstarten van de applicatie. Dat is namelijk wanneer het ‘opruim-script’ zijn werk doet. Het probleem treft volgens Huizingh iedere gebruiker, maar niet iedereen hoeft er last van te hebben. Het opruimen kan variëren van zo’n tien seconden tot meer dan vijf minuten en is afhankelijk van hoe vaak je de applicatie gebruikt.

Zodra de update beschikbaar is, zullen wij daarvan op iPadclub melding maken.

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.