PasNL is een app die alle losse klantenpasjes in je portemonnee wil vervangen. In de app kun je de pas die je wilt toevoegen selecteren, de barcode scannen en daarna de juiste gegevens invoeren. Nu kun je voortaan bij het afrekenen je iPhone laten zien, om op die manier de barcode van een pasje te laten scannen. Veel klantenkaarten – zoals die van de ANWB, Makro, Gamma, en Albert Heijn – zijn al in de app opgenomen, maar het is ook mogelijk om andere passen aan de app toe te voegen.
Om een eigen pas aan de app toe te voegen tik je op het beginscherm op ‘Pas staat niet in de lijst’. Daarna voeg je de naam in, fotografeer je de voorkant van de pas en scan je de streepjescode. Vanaf dat moment staat de nieuwe pas in je lijst. Als gebruiker moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat sommige winkels nog geen barcodes vanaf smartphoneschermen scannen, omdat de gebruikte scanapparatuur daar nog niet geschikt voor is. Het is te hopen dat hier snel verandering in komt. Je kunt ook passen zonder barcodes invoeren, door een foto van de pas te maken en gegevens zoals klantnummer in te vullen. Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat de winkel in kwestie ook met gegevens uit de voeten kan en bijvoorbeeld geen swipe-systeem met een magneetstrip hanteert.
PasNL staat al enige tijd in de App Store, maar heeft inmiddels een paar belangrijke bugfixes ondergaan en wordt na recente updates steeds interessanter. Zo kunnen winkels en bedrijven de app voortaan gebruiken om klanten automatisch aanbiedingen, coupons en berichten te sturen. Volgens de ontwikkelaars hoeft de pashouder hiervoor alleen een bericht aan te maken, dat vervolgens aan alle aangesloten pashouders wordt verstuurd. In de toekomst willen de ontwikkelaars het bovendien mogelijk maken om deze aanbiedingen te personaliseren. Daarvoor staan onder andere locatiebepalingen en een spaarsysteem in de app op stapel. Zo kunnen aangesloten bedrijven op een gerichte manier adverteren met acties.
PasNL verdient niet de schoonheidsprijs, maar werken met de app is erg eenvoudig. Ingevoerde pasjes komen bij het tabblad “lijst” te staan, passen toevoegen doe je door op het plusje te tikken. In diezelfde lijst kun je op het sterretje van een pasje tikken om deze favoriet te maken. Die pas komt dan bovenaan te staan. Het is helaas nog niet mogelijk om anderszins de volgorde van jouw lijst met passen te veranderen. Bij meerdere favorieten worden deze op alfabetische volgorde bovenaan gezet. Met een veegbeweging naar rechts kun je een pas uit je lijst verwijderen. Al met al is de app simpel en handig in het gebruik, en kan een heleboel gedoe met pasjes voorkomen. Dus, winkels, de bal is aan jullie.
Eerdere initiatieven om klantpasjes te bewaren in één app zijn Pasjes van Zilveren Kruis Achmea, Wall-e en natuurlijk Apple’s eigen Passbook, waaraan je via diensten als Cards in Passbook, PassMaker en Cardless klanten- en spaarkaarten kunt toevoegen. Dit werkt met kaarten van AH, Praxis, Gamma, ESSO, Bodyshop, DA, Kruidvat, Makro en meer. Een ander alternatief is de app van Cardmobili, een digitale portefeuilledienst die in 2010 de Vodafone Mobile Clicks won.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties