De meeste klantenkaarten-apps verdienen niet de schoonheidsprijs, maar Plux is anders. De app, waarin je eenvoudig klantenpassen kunt toevoegen, is naast functioneel namelijk ook prima vormgegeven. In Plux zitten onder meer klantenkaarten van ketens als Paradigit, AH, de Bijenkorf, Nespresso, IKEA en Gamma, maar het is ook mogelijk om klantenkaarten van andere winkels toe te voegen. Handig aan Plux is dat in het overzicht van je passen de klantenkaart van de dichtstbijzijnde winkel altijd bovenaan staat. Binnenkort wordt de app geüpdatet met een shopping-component, waarin grote Nederlandse retailers elkaars producten en acties gaan promoten.
Aanbiedingen, producten zoeken en reserveren
Om met Plux te beginnen kun je registeren via Facebook of je email-adres. Daarna tik je simpelweg op het plusje om een pas toe te voegen. Vervolgens scan je de streepjescode of typ je het pasnummer in en kies je de bijbehorende winkel. Als een pas van een winkel is die niet in de lijst voorkomt, kun je deze handmatig invoeren. Al met al werkt de app prima: passen toevoegen gaat soepel en sorteren op kilometers is ook handig. Volgens Martijn van Peer, webshopmanager van Paradigit, is het shopping-onderdeel dat binnenkort zal verschijnen ontwikkeld vanuit de gedachte dat retailers elkaar meer kunnen helpen. Mensen kopen helaas niet iedere week een nieuwe laptop, maar supermarkten hebben wel dagelijks terugkerende klanten, aldus Van Peer tegen Emerce. Via Plux worden supermarktbezoekers dus op de nieuwste laptop-aanbiedingen bij Paradigit of koopjes bij de Bijenkorf gewezen, maar ook andersom.
Daarnaast belooft Plux dat gebruikers via het shopping-onderdeel persoonlijke voordelen zullen ontvangen en door folders kunnen bladeren. Interessanter is dat de aangesloten winkels het bovendien mogelijk hebben gemaakt dat mensen in de app straks kunnen zien of een winkel open is, of het product dat ze zoeken op voorraad is en via Plux een product in een winkel kunnen reserveren. Waar het promoten van aanbiedingen vooral in het voordeel van de retailers kan werken, zijn functies als deze ook daadwerkelijk handig voor klanten.
Nogal wat concurrentie
Eerdere initiatieven om klantpasjes in één app te bewaren zijn Pasjes van Zilveren Kruis Achmea, Wall-e en natuurlijk Apple’s eigen Passbook, waaraan je via diensten als Cards in Passbook, PassMaker en Cardless klanten- en spaarkaarten kunt toevoegen. Een ander alternatief is de app van Cardmobili, een digitale portefeuilledienst die in 2010 de Vodafone Mobile Clicks won.
Het onlangs besproken PasNL is ook erg handig, en werkt met kaarten van AH, Praxis, Gamma, ESSO, Bodyshop, DA, Kruidvat, Makro en meer. De interface van PasNL is helaas alleen behoorlijk lelijk: vergeleken daarbij is het frisse Plux een verademing. Zowel in Plux als in PasNL kun je ook offline bij jouw ingevoerde klantenkaarten. Dat is handig, want het bereik in winkels en supermarkten is lang niet altijd even goed. We wachten de update met het shopping-onderdeel in Plux natuurlijk nog even af, maar door die extra functie en de prima interface zou Plux zomaar eens een populaire klantenkaart-app kunnen worden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 20 reacties