Een van de meest verslavende en populaire spelletjes van vorig jaar heeft een opvolger gekregen op de iPhone. Pocket Planes luidt de naam van het vervolg van Tiny Tower, een vaak nagemaakt spelletje waarin je personen in een flat laat wonen en werken. De opvolger gaat wat dieper. In Pocket Planes zet je een vliegtuigmaatschappij op in Europa (of een ander werelddeel) en neem je passagiers en bestellingen mee in kleine vliegtuigen. Hoe meer geld je verdient, hoe meer vliegtuigen en vliegvelden je kan kopen.
Pocket Planes is wat meer een echt spel dan Tiny Tower, waarin je eigenlijk niet echt iets fout kon doen om de geldkraan volledig dicht te draaien. Bij de nieuwe game van NimbleBit komt wel wat meer kijken. Je kijkt op de verschillende luchthavens welke vliegtuigen er klaar staan om een vracht of passagiers mee te nemen. Het gaat dan in het begin echt maar om 1 of 2 personen of pakketten per toestel. Om de zoveel minuten komen er nieuwe personen en pakketten binnen op de luchthavens die je kan meenemen naar een bestemming op de kaart. Als het vliegtuig vol zit, kan je vertrekken. Op een kaart geef je de bestemming aan, en daar begint het nadenken.
Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat doe je door zoveel mogelijk items/ personen naar hun bestemming te brengen. Hoe efficiënter je dat doet, hoe meer geld je aan de vlucht overhoudt. Om het allemaal wat ingewikkelder te maken, zijn er verschillende typen vliegtuigen en vliegvelden met verschillende eigenschappen. Lichte vliegtuigen zijn goedkoper, maar hebben minder bereik en capaciteit dus moeten over meer bestemmingen vliegen om bij het eindpunt te komen. Je moet jezelf afvragen: als ik zo een vrachtvliegtuig voor twee pakketten in Münich laat landen, welke vracht moet ik dan nu meenemen? Naarmate je verder komt in het spel, spaar je nieuwe vliegtuigonderdelen en koop je nieuwe vliegvelden. Het wordt er niet overzichtelijker op.
Om je te helpen de vliegtuigen te onderscheiden, mag je ze een andere naam geven en in andere kleuren spuiten. In tegenstelling tot Tiny Tower, kost dat geen in-game geld. Die ‘bux’ betaal je wel als je een vliegtuig snel op locatie wilt laten landen, of als je de piloot in een knotsgek kostuum wil heisen. Je legt het ook neer als je vliegtuigen of vliegtuigonderdelen wil kopen. Gelukkig krijg je ze er ook weer bij. Als je een ervaringslevel omhoog gaat bijvoorbeeld, of door de bux aan te tikken als ze voorbij vliegen in beeld.
Het is na onze testsessie moeilijk te zeggen hoe diep Pocket Planes gaat, maar het is absoluut meer een managementspel dan dat Tiny Tower was. Dat kan een gedeelte spelers afschrikken, maar gezien het (ontbrekende) prijskaartje aan het spel, kunnen we iedereen alleen maar aanmoedigen om het eens te proberen.
Downloaden: Pocket Planes (gratis, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties