
PostNL introduceert digitale postzegels in iPhone-app
PostNL heeft een bijzondere update gekregen voor de iPhone. De applicatie waarmee je onder andere in de gaten kan houden hoe het met de verzending van je pakketjes staat, bespaart je nu een tocht naar het postkantoor om postzegels te halen. Die heb je nu niet meer nodig door de PostNL-app. Als je brieven tot 20 gram verstuurt, kan je via de iPhone-app een cijfercombinatie aanvragen die je opschrijft op de brief. Die geldt voor de postinstantie dan als geldige vervanging van een postzegel.
Het betalen in PostNL is niet eens moeilijk. In het hoofdmenu van de iPhone-app vind je vanaf de nieuwe versie 2.0 de optie ‘Postzegelcode’. Daarna geef je je mobiele telefoonnummer op en krijg je een code opgestuurd die je invult in de app ter verificatie. Daarna kan je je rekeningnummer invoeren en daarmee machtig je PostNL 75 cent af te schrijven. Voor dat geld krijg je zo’n postzegelcode, die het ritje naar het postkantoor dus voorkomt. Je schrijft hem op de envelop of kaart en vanaf dat moment moet je post gewoon aankomen. Alsof er een normale postzegel op zit dus.
Bij post zwaarder dan 20 gram, heb je nog altijd postzegels of een andersoortige frankering nodig die je nog niet via de applicatie kan regelen. Wel kan je instellen dat PostNL je gegevens onthoudt, zodat je bij een tweede bestelling van een postzegel niet opnieuw een bericht krijgt met verificatiecode en niet opnieuw je rekeningnummer moet invullen.
Downloaden: PostNL (gratis, iPhone, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Erg handig maar het prijsverschil met het postkantoor is wel wat groot (€0,19).
Erg handig hoef je niet een heel vel te kopen, vroeger kon je ze wel per stuk kopen nu haast niet meer.
Belachelijk duur, wat een hufterig bedrijf dag PostNL.
En dan hebben ze ook nog het lef om te melden dat het prijsverschil komt door de administratie- en incassokosten. Alsof het drukken en distribueren van postzegels niets kost.
Fraudebestendig ? Of kan ieder zelf een nummer verzinnen?
Erg handig! Ga ik zeker gebruiken voor die sporadische brief die ik verstuur.
Heb die 19 cent extra graag over voor het gemak niet eerst naar het postkantoor te moeten maar de brief meteen te kunnen versturen.
(en om die 19 cent extra hufterig te noem getuigd wel van een groot klagen om het klagen gehalte. Niets houd je tegen om alsnog naar postkantoor te gaan).
Werkt top, bye bye Postkantoor.
Je kunt natuurlijk ook gewoon via je computer of iphone op postnl.nl een postzegel uitprinten (met adressering etc)
54 cent (5,40 voor 10) is toch 21 cent verschil ?
Leuk zo’n duurdere service. Ze weten toch dat email gratis is he 🙂
Fossiel
Je kunt je briefje gewoon bij elk postagentschap laten frankeren. Ook per enkel stuk.
Als je toch naar de AH of de boekwinkel moet, kun je daar gelijk je brief even laten beplakken. Ik koop echt nooit postzegels meer, maar laat ze altijd ter plekke frankeren.
De app is een handig idee, maar graag wel voor de ‘normale’ prijs dus.
koop altijd rollen, nu extra leuk, verleden jaar 4 rollen met 100 stuks, oke inverstering maar dit jaar werkt de “1” zegel wel duurder en volgend jaar ook. het is een ‘1’ of die nu in 2011 of 2013 gekocht is de zegel blijft het zelfde, je hoeft niet bij te plakken.
De optie is leuk maar om 0,19 euro cent extra te betalen?? Stond er verleden week geen stuk geschreven hoe apps ed klant gericht moeten zijn. moet de post hoofdman toch maar eens lezen, gaat het misschien in de toekomst met zijn bedrijf wat beter. idd fossiele filosofie.
Dan moet je er nog steeds toch echt eerst heen. Handig voor die ene brief per jaar die ik stuur die niet via email of internet kan.
Nee, dan betaal ik veel liever die 21 cent om me die moeite te besparen.
Hoezo hufterig? Niemand dwingt jou toch om zo’n digitale zegel te gebruiken?
@michel: Te snel gereageerd zonder terug te lezen…. Je hebt natuurlijik gelijk!
“Wel kan je instellen dat PostNL je gegevens onthoudt, zodat je bij een tweede bestelling van een postzegel niet opnieuw een bericht krijgt met verificatiecode en niet opnieuw je rekeningnummer moet invullen”.
Ben benieuwd hoe veilig dit is!
Dus voor één keer per jaar gaan mensen een app installeren en moeilijk doen. Ik haal wel een setje. Kan ik jaren vooruit.
Plus: de kans is groot dat ze die code niet eens kunnen verifiëren. Dat mag natuurlijk niemand weten. Je kunt opschrijven wat je wilt. Vandaar dat prijsverschil, daarmee dekken ze fraude in. Hoe slim.
@Niels: Nouja, ik heb de PostNL app sowieso voor het volgen van mijn pakketjes.. Ik installeer dus niet de app alleen voor 1 keer per jaar een brief versturen.
Ik print ze wanneer nodig via digitalepostzegel.nl op de Dymo. Werkt perfect en kost ‘gewoon’ 54 cent per postzegel.
Als het prijsverschil zit in de incasso per postzegel dan snap ik niet dat ze niet gewoon werken met een account waar je geld op stort zoals bij digitalepostzegel.nl.
Je vergeet dan wel de kosten van het gebruik van de Dymo. Elektra en dymostickers. Dat zal misschien geen 21 cent zijn maar bijelkaar zal dat toch meer dan 54 cent zijn