Programmeer-app Codea krijgt nieuw design en slimme bewerker
Afgelopen jaar hebben we een paar keer over Codea geschreven. Deze app maakt het mogelijk om een game volledig op de iPad te ontwerpen en programmeren. In 2012 verscheen voor het eerst een game die met behulp van Codea alleen op de iPad is gemaakt. De app heeft vandaag een gigantische update gekregen, die onder andere een nieuwe iOS 7-interface en 64-bits-ondersteuning toevoegt.
Een vernieuwd assetsysteem zorgt er in Codea voor dat je makkelijker zelfgemaakt muziek en geluidseffecten aan een game kunt toevoegen. De grote 2.0-update voegt daarnaast geluidspakketten toe die je vrij kunt gebruiken, zodat je alvast het één en ander kunt gebruiken zonder zelf iets op te nemen.
Codea maakt nog steeds gebruik van de Lua-programmeertaal. Deze taal is in het verleden door veel grote game-ontwikkelaars gebruikt om spellen zoals Angry Birds, SimCity 4 en World of Warcraft te ontwikkelen. Het codevenster is in Codea 2 volledig vernieuwd en bevat daarom onder andere een slimme bewerkingsfunctie. Hierdoor worden een aantal simpele fouten in je code automatisch door Codea gedetecteerd. Het is daarnaast makkelijker gemaakt om bepaalde stukken code te vervangen met een alternatief.
Hoewel Codea een indrukwekkende app is, durven we hem niet zomaar aan iedereen aan te raden. Het gebruik van de Lua-programmeertaal zorgt ervoor dat enige programmeerkennis vereist is voordat je een eigen game in elkaar zet. Heb je dit eenmaal onder de knie, dan biedt Codea wel zeer uitgebreide hulpmiddelen om je eigen game in elkaar te zetten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties