Push.co: ontvang pushberichten van websites op iPhone
Voorheen moest je als applicatie zelf pushberichten inbouwen en had je als website geen mogelijkheid om pushberichten te versturen, maar die tijden liggen nu achter ons. Push.co is een nieuwe iPhone-app gemaakt door The Next Web waarmee je je kan aanmelden voor pushberichten van allerlei websites. Voorlopig is het aanbod beperkt tot websites die zichzelf in de (besloten) betafase voor Push.co hebben aangemeld, maar omdat aanmelden voor webontwikkelaars eenvoudig en gratis is, kan het aanbod wel eens snel groeien.
Techsites en ander nieuws
Als je op dit moment de Push.co-applicatie installeert, word je nog niet overdonderd door het website-aanbod waar je op de hoogte gesteld van kan worden. The Next Web voert (uiteraard) de hoofdmoot van de applicatie, waarbij je je verder kan abonneren op verschillende artikelcategorieën. Je kan je aanmelden voor pushberichten van iCulture, The Verge, Techcrunch, Wired, Gizmodo en Mashable. Maar het is niet alleen de categorie technologie die de klok slaat. BBC, 9GAG en lollige Vine-video’s geven alvast weg dat Push.co zich kan strekken tot allerlei categorieën artikelen en websites – het lijkt alleen een kwestie van tijd.
Gratis voor webontwikkelaars
De bal ligt bij de ontwikkelaars. Voor site-eigenaars is het via de website van Push.co mogelijk een push-abonnement aan te bieden, waarna je aldaar handmatig berichten kan pushen naar geabonneerde gebruikers. Er zijn echter ook geautomatiseerde onderdelen. Push.co’s API en een plug-in voor het WordPress-blogplatform maken het ook mogelijk dat elk nieuw bericht op een website vanzelf wordt gepusht in de app. Ontwikkelaar die wat dieper graven hebben ook de optie verschillende berichtenstromen los te laten op verschillende soorten content. Bij iCulture zou je je bijvoorbeeld kunnen abonneren op breaking nieuws, Apple-nieuws, apps of games – en naar die mogelijkheden kijken we ook. De pushservice aanmaken en activeren als ontwikkelaar is gratis. Het vereist alleen de naam van de website, omschrijving, een logo en een banner invoeren. Overigens worden ontwikkelaars aangemoedigd de pushberichten-optie in Push.co ook nadrukkelijk buiten Push.co aan te kondigen. Op de eigen website, bijvoorbeeld.
Aanmelden voor pushberichten
Je aanmelden voor websites is een fluitje van een cent in de Push.co iOS-app. Je hebt de beschikking over een catalogus met uitgelichte websites en er is een overzicht met alle websites op rij. Op beide pagina’s zie je de websitenamen aan de grote logo’s, maar je moet de websites kennen om te weten wat je eraan hebt. Een mainstream-presentatie is met het huidige arsenaal websites nog niet aanwezig en daar lijkt het ook nog wat vroeg voor. Je hebt immers geen zoekfunctie en geen categorisering nodig als er helemaal nog geen websites zijn op gebied van sport, weer, reizen, concerttickets, aanbiedingen, comics of wat dan ook.
Van de websites die zich hebben aangemeld voor Push.co worden nieuwe berichten razendsnel gepusht. Als je het pushbericht opent wordt de bijbehorende artikelpagina geladen in de Push.co-app en kan je meteen beginnen met lezen. Met de knoppen bovenin beeld ga je terug naar de artikellijst van alle gepushte berichten. In het schuifmenu links beheer je abonnementen en schakel je tussen alle berichten, favoriete berichten en verwijderde berichten. Je kan de pushberichten in de app snel delen op Twitter en Facebook, wat een goede optie is in combinatie met de hoge snelheid waarop de app ze aanlevert.
Besparen op apps en sitebezoek
Waar Push.co de deuren voor ontwikkelaars wagenwijd open zet, wordt voor jou als lezer nog wel een drempel opgeworpen. Je legt momenteel 1,79 euro neer voor een applicatie met slechts een handvol websites – al zitten daar nu al gerenommeerde namen op techgebied tussen, inclusief degene die je nu leest. Maar de potentie van Push.co is groot. Het baant de weg vrij voor minder apps op je telefoon en minder websites om de hele dag door handmatig te verversen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties