Enkele weken geleden deden we verslag van de iPhone-game die door onze studenten van de opleiding Gamedesign van ROC Friese Poort wordt gemaakt. Daarin vertelden we over het idee om een iPhone-game te ontwikkelen. In dit verslag kun je lezen hoe we Apple iPhone Developers zijn geworden (en de problemen die we daarmee hadden), onze […]
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 21 reacties
jerry
ziet er veelbelovend uit, hoeveel moet het gaan kosten als het uit is?
ik zou er 4 euro voor overhebben:)
Fudge
Dit doet me wel heel erg aan Wall-E denken, niet echt origineel, een afvalplaneet, met een robot die dat moet opruimen…
muq
Erg leuk. Goed dat een studie zo praktisch wordt gemaakt. Ga zo door.
Frido Nahon
@Fudge: De inspiratie voor de game komt inderdaad voor een deel van films zoals Wall-E. Hoewel dit niet ons eerste uitgangspunt was. Tijdens het brainstormen zijn er verschillende thema’s en concepten besproken. Uiteindelijk kwamen we hier op. De stijl en sfeer van deze film spreekt ons erg aan, dus vandaar.
@muq: Bedankt! We proberen inderdaad het zo praktisch mogelijk te houden. Een mooie bijkomstigheid is dat de studenten hierdoor erg gemotiveerd zijn.
@Jasper: Het bepalen van de prijs is denk ik erg moeilijk. Het zal in ieder geval niet veel zijn. Wij zijn een opleiding dus hoeven we er niet van te leven. De bedoeling van deze game is dat we er allemaal van leren. in dat opzicht zijn we al erg geslaagd. Natuurlijk zal het erg gaaf zijn als iets opbrengt al is het maar een paar dollar om de iPhone licentie te betalen 😉 Jasper’s originele reactie is verwijderd i.v.m. verwijzing naar illegale software.
stef
Ziet ererg leuk uit zover hij af is! De concept art is ook erg mooi in elkaar gezet! Ik zit zelf op een programmeer opleiding en ik zou ook wel willen leren hoe je voor de iphone programmeert maar ik heb helaas geen apple computer tot mijn beschikking. Ik denk dat dit voor mij later nog wel gaat komen. Iig erg leuk spel hoor!
Dat is wel duidelijk ja … Sinds wanneer schrijven we “woorden” bij het programmeren? En sinds wanneer is “XCode” (het is eigenlijk “Xcode”) een programmeertaal? Xcode is enkel een IDE, Objective-C is de taal die meestal op de iPhone gebruikt wordt. Maar C en C++ kunnen er ook gebruikt worden.
Om nog maar te zwijgen over:
De programmeercodes die we schreven bewaarden we in scripts.
Nu, foutief jargongebruik terzijde, heb ik zonder vooroordelen naar ‘t filmpje gekeken en is’ t enige waar ik kon denken: “Is het dat?” … Wat je hebt getoond zijn random drop points en random spawn points (dat heb je overigens óók verkeerd gespeld).
Dit moest duidelijk door een student geschreven zijn … maar blijkbaar is het geschreven door de docent van dit vak?
Even naar LinkedIn gegaan en ja hoor, nog meer gigantische taalfouten:
Teaching webdeveloping which involves PHP, MYSQL and Actionscript 3.0 and Gamedeveloping Actionscript 3.0, UnrealED and Unity3D.
hoop dat ze wel met een iets bredere “grijper” komen om de afvalobjecten op te pakken.
Frido Nahon
@Wim Leers: Bedankt dat je de tijd hebt genomen om feedback te geven! Zoals ik eerder had geschreven is dit project bedoelt om te leren.
Het juiste gebruik van vakjargon hoort denk ik daar dan ook bij.
eM.
@Wim Leers: Ik denk niet dat jij echt representief bent voor de gemiddelde bezoeker van iphoneclub. De schrijver van dit artikel heeft dan ook een andere doelgroep voor ogen en snapt waarschijnlijk zelf ook wel dat er geen ‘woorden’ geschreven worden bij het programmeren of dat Xcode zelf geen programmeertaal is. Dat is voor het doel van het artikel ook totaal niet relevant.
Anderzijds ben ik het met je eens dat de grammatica en spelling beter had gekund.
Frido Nahon
@Bashb: Bedankt voor de tip! We zullen daar zeker aan denken!
@eM.: point taken i.v.m. doelgroep. Maar dan nog hadden ofwel de juiste woorden kunnen gebruikt worden, of een iets vagere – maar daarom nog wel juiste – beschrijving gegeven kunnen worden.
Nu maakt deze onderwijsinstelling zichzelf belachelijk bij mogelijke toekomstige studenten die er al wat van kennen. De geloofwaardigheid/professionaliteit van de opleiding is wat mij betreft in ieder geval gekelderd. Ook omdat “random punten” blijkbaar als iets demowaardig beschouwd worden, terwijl dat de trivialiteit zelve is.
@Frido: natuurlijk 🙂 Als het door een student was geschreven had ik ‘t gewoon jammer gevonden, maar ‘t feit dat het is geschreven door een docent, verschuift het eerder naar de grens van “schandalig”.
Het gaat erom dat de studenten zoveel mogelijk leren (dat zal vast wel gebeuren!), maar ook zo juist/exact mogelijk, zodat ze later hun weg makkelijker kunnen vinden. Foutief jargongebruik helpt daarbij niet echt …
@Wim Leers: Schandalig? Nou, dat is wel wat erg overdreven. Als ik jou was zou ik eerder een kruistocht beginnen tegen al die incapabele docenten die niet in staat zijn om hun leerlingen normaal Nederlands te leren schrijven (zie het gemiddelde taalniveau van veel reacties hier en op andere sites). Het gaat om een opleiding Gamedesign, daarin leer je levels, karakters, speelvelden en verhaallijnen maken. Het daadwerkelijk programmeren komt niet echt aan de orde. Voorzover ik het heb begrepen was dit voor de docent ook nieuw. Plus: dit is een ROC (= MBO-niveau, geen universitaire opleiding). Je hoeft niet de definities van allerlei programmeerconcepten uit je hoofd te kennen en alles correct taalkundig onder woorden te brengen, maar je hoeft het alleen te kunnen toepassen.
Marcel Kanon
@Wim Leers: Wim, bedankt voor je feedback, ik denk dat er taal en jargon-technisch misschien nog wel wat rammelt aan het artikel, we zullen hier op letten bij de volgende update. Wat betreft jou kritiek op het onderwijs wat wij geven vindt ik het knap dat je onze complete opleiding kan beoordelen op een artikel van twee a4tjes over het ontwikkelen van een iphone game. Ik zie ook niet de winst voor ons of voor jou om die kritiek hier op deze manier te ventileren. Ik nodig je daarom graag uit om je kritiekpunten verder te bespreken via email. En hier door te praten over de ontwikkelingen van een game door 1e jaars studenten op een MBO opleiding. Mijn email kun je vinden op mijn LinkedIn (waar je ook al uit ge-qoute had)
NoFearWizz
Het ziet er veel belovend uit. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden 😛
Keep up the good work!
Joost
Zijn er mensen die meer weten over huidige status van Unity op iPhone?
Daniel
Ik ben een beetje bang voor de spanning van de game, maar vind het fantastisch hoe jullie dit proberen te doen. Was erg geïnteresseerd na het eerste artikel, goede reclame 😉 Gaan jullie en hebben jullie de tijd om de game af-klaar te krijgen? Ben erg benieuwd wat jullie met de mogelijkheden doen. Succes
tyberium
Rechtstreeks gegapt uit film ‘bateries not included’.
M1ch3l
Gaat de goede kant op! Mooi!
Frido Nahon
@NoFearWizz: Bedankt voor het compliment!
@Daniel: Wij worstelen nog met de juiste sfeer van de game. Tot nu toe hebben we “mysterieuze” muziek gebruikt. Of dit zo blijft moeten we nog zien. Verder hopen we het op tijd af te krijgen. Zo op het oog (en op papier) is de techniek erg simpel. Toch komen we nog vaak voor onverwachte problemen te staan.
@Gonny: Hehe, zeker akkoord wat dat Nederlands in de comments betreft.
@Marcel Kanon: Ik was aan het typen en heb ‘t dus maar hier gepost, mijn excuses daarvoor. Ik heb geen behoefte om hier een e-mail discussie over te voeren though.
Met ‘t posten van die eerste comment ben ik vergeten de zeer positieve indrukken die ik had, met name de sfeer die het kleurgebruik opwekt, dat voelt erg warm en toch mysterieus aan. En de muziek heeft iets mystieks. Erg netjes 🙂
En zoals ik begrepen heb uit de feedback op mijn comment, is dat waar het vooral om draait bij deze opleiding. Super dus 🙂
@Marcel Kanon, @Wim Leers: En met die opmerking wil ik deze discussie graag afsluiten. Vanaf hier graag on-topic verder over de game R.U.S.T. en de ontwikkeling daarvan. Off-topic reacties na deze reactie zullen worden verwijderd.
ziet er veelbelovend uit, hoeveel moet het gaan kosten als het uit is?
ik zou er 4 euro voor overhebben:)
Dit doet me wel heel erg aan Wall-E denken, niet echt origineel, een afvalplaneet, met een robot die dat moet opruimen…
Erg leuk. Goed dat een studie zo praktisch wordt gemaakt. Ga zo door.
@Fudge: De inspiratie voor de game komt inderdaad voor een deel van films zoals Wall-E. Hoewel dit niet ons eerste uitgangspunt was. Tijdens het brainstormen zijn er verschillende thema’s en concepten besproken. Uiteindelijk kwamen we hier op. De stijl en sfeer van deze film spreekt ons erg aan, dus vandaar.
@muq: Bedankt! We proberen inderdaad het zo praktisch mogelijk te houden. Een mooie bijkomstigheid is dat de studenten hierdoor erg gemotiveerd zijn.
@jerry: Bedankt Jerry! Leuk om dat te horen!
@Jasper: Het bepalen van de prijs is denk ik erg moeilijk. Het zal in ieder geval niet veel zijn. Wij zijn een opleiding dus hoeven we er niet van te leven. De bedoeling van deze game is dat we er allemaal van leren. in dat opzicht zijn we al erg geslaagd. Natuurlijk zal het erg gaaf zijn als iets opbrengt al is het maar een paar dollar om de iPhone licentie te betalen 😉
Jasper’s originele reactie is verwijderd i.v.m. verwijzing naar illegale software.
Ziet ererg leuk uit zover hij af is! De concept art is ook erg mooi in elkaar gezet! Ik zit zelf op een programmeer opleiding en ik zou ook wel willen leren hoe je voor de iphone programmeert maar ik heb helaas geen apple computer tot mijn beschikking. Ik denk dat dit voor mij later nog wel gaat komen. Iig erg leuk spel hoor!
Dat is wel duidelijk ja … Sinds wanneer schrijven we “woorden” bij het programmeren? En sinds wanneer is “XCode” (het is eigenlijk “Xcode”) een programmeertaal? Xcode is enkel een IDE, Objective-C is de taal die meestal op de iPhone gebruikt wordt. Maar C en C++ kunnen er ook gebruikt worden.
Om nog maar te zwijgen over:
Nu, foutief jargongebruik terzijde, heb ik zonder vooroordelen naar ‘t filmpje gekeken en is’ t enige waar ik kon denken: “Is het dat?” … Wat je hebt getoond zijn random drop points en random spawn points (dat heb je overigens óók verkeerd gespeld).
Dit moest duidelijk door een student geschreven zijn … maar blijkbaar is het geschreven door de docent van dit vak?
Even naar LinkedIn gegaan en ja hoor, nog meer gigantische taalfouten:
Sorry als dit persoonlijk overkomt, maar van een docent verwacht ik correct taalgebruik en zeker correct jargongebruik. Het moet niet perfect zijn, maar dit is er wel érg ver naast. Ik zou me in ieder geval schamen.
hoop dat ze wel met een iets bredere “grijper” komen om de afvalobjecten op te pakken.
@Wim Leers: Bedankt dat je de tijd hebt genomen om feedback te geven! Zoals ik eerder had geschreven is dit project bedoelt om te leren.
Het juiste gebruik van vakjargon hoort denk ik daar dan ook bij.
@Wim Leers: Ik denk niet dat jij echt representief bent voor de gemiddelde bezoeker van iphoneclub. De schrijver van dit artikel heeft dan ook een andere doelgroep voor ogen en snapt waarschijnlijk zelf ook wel dat er geen ‘woorden’ geschreven worden bij het programmeren of dat Xcode zelf geen programmeertaal is. Dat is voor het doel van het artikel ook totaal niet relevant.
Anderzijds ben ik het met je eens dat de grammatica en spelling beter had gekund.
@Bashb: Bedankt voor de tip! We zullen daar zeker aan denken!
@eM.: point taken i.v.m. doelgroep. Maar dan nog hadden ofwel de juiste woorden kunnen gebruikt worden, of een iets vagere – maar daarom nog wel juiste – beschrijving gegeven kunnen worden.
Nu maakt deze onderwijsinstelling zichzelf belachelijk bij mogelijke toekomstige studenten die er al wat van kennen. De geloofwaardigheid/professionaliteit van de opleiding is wat mij betreft in ieder geval gekelderd. Ook omdat “random punten” blijkbaar als iets demowaardig beschouwd worden, terwijl dat de trivialiteit zelve is.
@Frido: natuurlijk 🙂 Als het door een student was geschreven had ik ‘t gewoon jammer gevonden, maar ‘t feit dat het is geschreven door een docent, verschuift het eerder naar de grens van “schandalig”.
Het gaat erom dat de studenten zoveel mogelijk leren (dat zal vast wel gebeuren!), maar ook zo juist/exact mogelijk, zodat ze later hun weg makkelijker kunnen vinden. Foutief jargongebruik helpt daarbij niet echt …
@Wim Leers: Schandalig? Nou, dat is wel wat erg overdreven. Als ik jou was zou ik eerder een kruistocht beginnen tegen al die incapabele docenten die niet in staat zijn om hun leerlingen normaal Nederlands te leren schrijven (zie het gemiddelde taalniveau van veel reacties hier en op andere sites). Het gaat om een opleiding Gamedesign, daarin leer je levels, karakters, speelvelden en verhaallijnen maken. Het daadwerkelijk programmeren komt niet echt aan de orde. Voorzover ik het heb begrepen was dit voor de docent ook nieuw. Plus: dit is een ROC (= MBO-niveau, geen universitaire opleiding). Je hoeft niet de definities van allerlei programmeerconcepten uit je hoofd te kennen en alles correct taalkundig onder woorden te brengen, maar je hoeft het alleen te kunnen toepassen.
@Wim Leers: Wim, bedankt voor je feedback, ik denk dat er taal en jargon-technisch misschien nog wel wat rammelt aan het artikel, we zullen hier op letten bij de volgende update. Wat betreft jou kritiek op het onderwijs wat wij geven vindt ik het knap dat je onze complete opleiding kan beoordelen op een artikel van twee a4tjes over het ontwikkelen van een iphone game. Ik zie ook niet de winst voor ons of voor jou om die kritiek hier op deze manier te ventileren. Ik nodig je daarom graag uit om je kritiekpunten verder te bespreken via email. En hier door te praten over de ontwikkelingen van een game door 1e jaars studenten op een MBO opleiding. Mijn email kun je vinden op mijn LinkedIn (waar je ook al uit ge-qoute had)
Het ziet er veel belovend uit. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden 😛
Keep up the good work!
Zijn er mensen die meer weten over huidige status van Unity op iPhone?
Ik ben een beetje bang voor de spanning van de game, maar vind het fantastisch hoe jullie dit proberen te doen. Was erg geïnteresseerd na het eerste artikel, goede reclame 😉 Gaan jullie en hebben jullie de tijd om de game af-klaar te krijgen? Ben erg benieuwd wat jullie met de mogelijkheden doen. Succes
Rechtstreeks gegapt uit film ‘bateries not included’.
Gaat de goede kant op! Mooi!
@NoFearWizz: Bedankt voor het compliment!
@Daniel: Wij worstelen nog met de juiste sfeer van de game. Tot nu toe hebben we “mysterieuze” muziek gebruikt. Of dit zo blijft moeten we nog zien. Verder hopen we het op tijd af te krijgen. Zo op het oog (en op papier) is de techniek erg simpel. Toch komen we nog vaak voor onverwachte problemen te staan.
@Gonny: Hehe, zeker akkoord wat dat Nederlands in de comments betreft.
@Marcel Kanon: Ik was aan het typen en heb ‘t dus maar hier gepost, mijn excuses daarvoor. Ik heb geen behoefte om hier een e-mail discussie over te voeren though.
Met ‘t posten van die eerste comment ben ik vergeten de zeer positieve indrukken die ik had, met name de sfeer die het kleurgebruik opwekt, dat voelt erg warm en toch mysterieus aan. En de muziek heeft iets mystieks. Erg netjes 🙂
En zoals ik begrepen heb uit de feedback op mijn comment, is dat waar het vooral om draait bij deze opleiding. Super dus 🙂
@Marcel Kanon, @Wim Leers: En met die opmerking wil ik deze discussie graag afsluiten. Vanaf hier graag on-topic verder over de game R.U.S.T. en de ontwikkeling daarvan. Off-topic reacties na deze reactie zullen worden verwijderd.