
Rails NL (voorheen Railway NL): nieuwe Nederlandse treinapp voor iPhone is mooi en razendsnel
Een treinapp voor Nederland, die er beter uitziet dan wat er momenteel te krijgen is. Zou dat mogelijk zijn? Wij denken van wel. De veelbejubelde applicatie Trein ziet er leuk uit, maar om een reis te plannen moet je toch behoorlijk wat schermtaps maken. Het duo Eric Hammink en Hans Pinckaers vond dat het plannen van OV-informatie handiger, sneller en mooier kon. Zij maakten de app Railway NL (tegenwoordig Rails NL), die binnenkort in de App Store verkrijgbaar is.
Railway NL is al ingediend bij Apple en wacht nu op goedkeuring. Op de afbeelding hiernaast zie je het opstartscherm van Railway NL, met icoontjes van alle aanwezige treintypen. Alle spooraanbieders van Nederland zijn verwerkt in deze app. Interface-ontwerper Eric Hammink (bekend van onder andere Infomaps Metro) bedacht een manier om het aantal handelingen te beperken, zodat je sneller de informatie in beeld hebt. Bij veel OV-apps moet je meerdere schermen doorlopen om bij de eindinformatie te komen. De makers van Railway NL keerden het proces om en namen het eindinformatiescherm als uitgangspunt, waarop je alleen de twee ontbrekende velden hoeft in te vullen. Alles past op één scherm en er was ook nog ruimte voor een mooie illustratie.
Om te voorkomen dat je verdrinkt in de grote hoeveelheid opties toont de app alleen de vertrektijden van de eerstvolgende drie treinen. Je ziet ook meteen op welk perron je moet zijn. De app kan iedere geplande reis bewaren en snel de route omwisselen als je de terugreis wilt weten. Bij elke opvraging krijg je vertrekspoor, overstapspoor, overstaptijd, treintype, vertragings- en storingsmeldingen te zien. Het plannen van een reis vergt maar twee stappen: je kiest een begin- en eindstation en de informatie staat meteen in beeld, op één scherm. Terwijl je bij andere apps op een Plan-knop moet klikken en wachten totdat het resultatenscherm in beeld komt, heb je bij Railway NL meteen na het kiezen van het aankomststation de info in beeld. Het werkt erg snel en zelfs als je tijdens het overstappen even snel wilt raadplegen op welk perron je moet zijn, sta je niet langer dan nodig is met je iPhone te ‘frummelen’.
Bij het plannen van een reis krijg je meteen een pop-up wanneer er werkzaamheden op het spoor zijn. Is de trein te laat, dan wordt de vertrektijd in het rood getoond. Een rood klokje aan de linkerkant wijst ook op vertraging. Er is geen terugknop. Wil je een nieuwe reis plannen, dan tik je gewoon op het veld (vertrek of aankomst) dat je wilt wijzigen. Voor de terugreis is er een makkelijke omwisselknop aanwezig. Railway NL maakt voor het inlezen van gegevens gebruik van de NS-API en doet niet aan ‘scraping’, zoals sommige andere treinapps.
Rechtsboven in de app is een icoon van een boekje zichtbaar. Die brengt je naar het spoorboekje, of eigenlijk: een overzicht van de eerder geplande reizen. Zo kun je een reis die je regelmatig maakt (bijvoorbeeld Amsterdam-Rotterdam) nóg sneller opnieuw plannen. Met twee schermtaps heb je in 3 seconden al een reisadvies in beeld. Sneller kan echt niet.
- Railway NL is gericht op treinreizen, maar kan soms ook busreizen tonen.
- De lijst met vertrekstations, gesorteerd op nabijheid of alfabet.
- Oeps, werk aan het spoor.
- Railway NL kan ook internationale reizen plannen, maar dit werkt nog niet goed.
Vergelijking met Trein, NS Reisplanner en 9292OV
Om de proef op de som te nemen heb ik het aantal schermtaps en de hoeveelheid tijd die je nodig hebt vergeleken bij de apps Railway NL, Trein, NS Reisplanner en 9292OV. Ik heb een reis gepland van Amsterdam Centraal naar Baflo.
Railway NL (€0,79):
- Tap op het veld ‘Vertrekstation’
- Tap op ‘Amsterdam-Centraal’
- Tap op het veld ‘Aankomststation’
- Tap op ‘Baflo’
- Resultaten verschijnen meteen in beeld
- Totaal: 4 schermtaps, 17 seconden
NS Reisplanner Xtra (gratis):
- Tap op ‘Reisplanner’
- Tap op het veld ‘Van’
- Tap op ‘Amsterdam-Centraal’ (in de buurt)
- Tap op het veld ‘Naar’
- Tap op zoekveld ‘Zoek’, intikken ‘Baflo’
- Tap op zoekresultaat ‘Baflo’
- Tap op de knop ‘Plan’
- De resultaten verschijnen in beeld
- Totaal: 7 schermtaps, 34 seconden
9292OV Pro (gratis):
- Tap op het veld ‘Van’
- Tap op ‘Treinstation’
- Tap op ‘Amsterdam-Centraal’
- Tap op het veld ‘Naar’
- Tap op ‘Treinstation’
- Tap op ‘Baflo’
- Tap op ‘Plan’
- De resultaten verschijnen in beeld
- Totaal: 7 schermtaps, 42 seconden
Trein (€0,79):
- Tap op het tabblad ‘Planner’
- Tap op de knop ‘Plan’
- Tap op het veld ‘Vertrekstation’
- Tap op ‘Amsterdam-Centraal’ (in de buurt)
- Tap op het veld ‘Aankomststation’
- Tap op de knop ‘Alle stations’
- Tap op ‘Baflo’
- Tap op ‘Plan’
- De resultaten verschijnen in beeld
- Totaal: 8 schermtaps, 46 seconden
Duidelijk is wel, dat je met Railway NL veel minder schermtaps hoeft te doen en sneller de informatie in beeld hebt. Alleen al het feit dat je bij de andere apps nog op een Plan-knop moet drukken is eigenlijk overbodig: je hebt je vertrek- en aankomststation al opgegeven, dus de app zou al meteen de informatie kunnen ophalen.
Daar staat tegenover dat Railway NL momenteel wel wat minder opties heeft dan de andere drie apps. Je kunt bijvoorbeeld nog niet plannen op tijd en datum, maar krijgt alleen de eerstvolgende drie vertrekopties te zien. Die functie zal in versie 2.1 zijn ingebouwd, beloven de ontwikkelaars. Ook zal er een nieuw ontworpen spoorkaart aanwezig zijn en wordt de applicatie meertalig. Hoe die spoorkaart er ongeveer uit gaat zien, is af te leiden uit de eerder verschenen app Infomaps RailWay NL, van dezelfde ontwikkelaar. De RailWay NL-app breidt de functionaliteit verder uit met het snel en slim plannen van treinreizen.
Conclusie
Het is opmerkelijk dat zo weinig appmakers de in 2008 verschenen app Trein hebben geprobeerd te overtreffen. Railway NL is daar wat mij betreft in geslaagd: de app is veel sneller in gebruik, vereist minder schermtaps en ziet er ook nog veel beter uit. Dit is een app van het kaliber Tweetbot: een extreem doordachte gebruikersinterface, geen handleiding nodig, snel informatie in beeld en een bloedmooi uiterlijk. Er ontbreekt nog wel een functie, namelijk het plannen op tijd en datum, maar de ontwikkelaar heeft beloofd dat dit in de eerstvolgende update wordt toegevoegd.
Info: Railway NL
- Ontwikkelaar: Eric Hammink en Hans Pinckaers
- Applicatie: Railway_NL
- Te koop via: binnenkort in de App Store
- Prijs: €0,79
- Geteste versie: 2.0
- Bestandsgrootte: onbekend
- Cijfer: 9
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Op de website staat prijs: 0,79 cent, rechts onder op de website dus de prijs is niet onbekend
Ingevuld achter ‘Prijs’.
Toch vind ik 9292OV beter. Misschien langzamer, maar wel van deur tot deur. En daar gaat het mij volgens om.
Ah, het Tweetbot kaliber. Ik houd ervan.
Nu nog zo’n app voor de bussen! Die van Connexxion is ronduit verschrikkelijk, tijden kloppen niet en crasht vrijwel altijd met opstarten. Zelfs de app verwijderen, iPhone opnieuw opstarten en de app weer opnieuw installeren heeft geen nut.
Hoe komen jullie tot het cijfer 9?
En wie heeft dit getest?
Krijgt ipc dit voor dat het verschijnt om ste testen?
Is’t ook mogelijk bij 2.1 de reis in de agenda te plaatsen?
@Mrfred: Het cijfer 9 is gebaseerd op een onderlinge vergelijking tussen de andere genoemde OV-apps. We hebben van de ontwikkelaar inderdaad een preview van deze app ontvangen, zoals je ook aan de titel kunt zien. Dat doen we vaker. De app is getest door mijzelf.
Lichtelijke offtopic, maar als ik zo naar die schermafbeeldingen kijk heb ik absoluut niet het idee dat het om een app gaat van het kaliber Tweetbot, maar dat is misschien persoonlijk. Bij Tweetbot speelt niet alleen de UI een rol, maar ook de geluiden en animaties e.d.
Daarnaast gaat het hier (ook de test met aantal tabs bijvoorbeeld) vooral om reizen met een eenmalig karakter. Ik reis dagelijks met de trein en met de app Trein (€ 0,79) heb ik exact 3 tabs nodig (Planner > Reis aantikken > en dan de knop ‘Plan Heen-/ Terugreis’. In mijn persoonlijke situatie zou deze app dus geen verbetering zijn.
Ik had het idee dat dit gewoon een update was van Infomaps Railways NL, vandaar ook 2.0 ?
Ik weet niet of ik het nou zo mooi vind, die illustraties. T wordt een beetje druk zo. Ik vind de cleane lay-out van de NSapp juist fijn. Daarentegen, de interface lijkt wel handig inderdaad. Misschien toch maar uitproberen als ie uitkomt.
Misschien leuk een overzicht te maken van alle reisapps en de voor-/nadelen?
9292 bijvoorbeeld verslaat al deze apps omdat het simpelweg niet beperkt is tot de NS. Google Maps evenzo (alhoewel dat gedeeltelijk beperkt is tot Amsterdam).
Hoe kan hier nou zo lichtvoetig overheen gestapt worden?
Dat is toch een superbelangrijke functie?
Van alle keren dat ik zo’n soort app nodig heb is dat verreweg de meeste keren omdat ik iets alvast wil plannen voor over een tijdje (kom op feest en wil kijken hoe laat de laatste trein terug gaat bijvoorbeeld). Dan heb je dus niks aan deze app. Tot er ook (misschien? wanneer?) een update komt.
Niks boven Trein, dit blijft een bazen app!
De reisplanner gebruik ik als frequente treinreiziger zelden, maar de actuele vertrektijden en storingen dagelijks. De app Trein start op met de actuele vertrektijden van alle stations waar ik vaak kom, ideaal wat mij betreft.
Hoe zit het met deze functies in deze nieuwe app?
De denkfout hier is dat mensen een treinapp voor veel meer gebruiken dan alleen plannen. Zo reis ik elke dag naar Rdam Alexander, met overstap op Rdam cs. Bij de Trein App heb je in 1 klik een lijstje met de eerste 10 treinen, incl eventuele vertraging en spoorwijziging. Als dagelijkse treinreiziger is die info belangrijker dan in hoeveel seconde ik een zelfzame nieuwe reis kan plannen…
@Dave: Eens. Hoe vaak maak je nou een ‘nieuwe’ treinreis. Dan kan die keer extra klikken ook wel. De meeste treinreizigers zijn forenzen en hebben meer aan de actuele/snelle vertrekinfo die dagelijks te gebruiken is dan aan een makkelijke planner; die gebruiken ze maar enkele keren per jaar.
Dave en Alex hebben het tenminste begrepen.
Voor de dagelijkse forens is dit een onbruikbare app, die 9 vind ik daarom onbegrijpelijk omdat de belangrijkste functie voor de echte treinreiziger mist, en dat zijn toch echt de actuele vertrektijden per station.
Erik al eerder goed met je samengewerkt en dit ziet er ook heel veelbelovend uit! Succes.
Mee eens, actuele informatie over vertrektijden, vertragingen en sporen is veel belangrijker dan plannen.
Alleen de eerstvolgende drie treinen gaat echt niet werken op een station als Amsterdam CS. De goede trein is dan te vaak buiten beeld.
Hmm, ik zie nu dat je wel heel makkelijk kan filteren op voor jou belangrijke treinen/reizen. Misschien is het toch wel wat.
Vraag me dan ook echt af voor wie en voor welk probleem deze app gemaakt is.
Voor de dagelijkse forens missen alle functies die je dagelijks gebruikt (en dat is dus niet het plannen), de sporadische reiziger zal waarschijnlijk daarvoor geen app installeren, die zal gewoon voor de gratis NS website gaan.
Dit doet me denken aan de review van de iphone 4s. De essentiele aspecten worden gebagataliseerd. Nu ook weer. Het missen van actuele tijden is zoooooo slecht, waardoor het onbruikbaar is en toch een 9. Lijkt wel als men een auto koopt zonder bezinetank en toch zegt: het is een zo geweldig auto.
Sorry voor de kritische noot, maar het is niet een objectieve review
Ziet er veel belovend uit!
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje zwaar overtrokken dat deze app zoveel beter zou gaan dan de andere apps, het draait toch niet alleen om snelheid, hoeveelheid taps?! Ik zit niet elke minuut van de dag te plannen ofzo hoor…
Dat je niet kan plannen op datum en tijd is inderdaad een heel groot gebrek!! Als je tijdens de heenreis alvast de terugreis wil inplannen is dat toch best handig?
De vergelijking met 9292ov is ook vreemd, de Railway plant alleen een treinstation tot treinstation en 9292ov plant met trein-bus-tram-loopafstand. Lijkt me nogal appels met peren vergelijken!
In ieder geval wel bedankt voor de review, want dan weet ik tenminste dat ik blijf bij 9292ov (deur tot deur) en NS app.
Beetje reclame voor de Railway makers misschien? Ach moet kunnen 😉
@Arnold: Had ook gemerkt dat de review van de iPhone 4s niet helemaal objectief was en inderdaad een aantal hele essentiele aspecten bagataliseren, maar dan heeft het nog een doel, hoe meer iphonegebruikers, hoe meer publiek voor iphoneclub. In dit geval begrijp ik de aanprijzing van deze app totaal niet van iphoneclub, lijkt me sterk dat dit gesponserd is, of toch wel…
Zo mag er wel een Belgische versie komen!
9292ov hoort volgens mij in deze preview niet thuis: plant van deur-tot-deur en niet alleen het treingedeelte van je reis.
En is daarmee superieur aan al de genoemde App’s …
Wat natuurlijk ook onzin is om dezelfde redenen ala hiervoor: plannen is lang niet de belangrijkste functie voor de forens. En voor vertrektijden is OV9292 erg onhandig.
Alleen als je een reis wilt planen met bus en trein (wat sporadisch voorkomt) kom je niet om OV9292 heen, ondanks de erg slechte interface.
Voor de rest zijn Trein en NS Reisplanner Extra toch echt veel handiger in gebruik.
De meeste forensen wonen niet op een treinstation en reizen naar hun werk op een ander treinstation hoor …
Maar ook voor de bus naar het station heeft de gemiddelde forens niet echt een planner nodig, als je dagelijks reist ken je de bustijden wel.
Ik kan alleen oordelen op basis van deze recensie. Maar wat ik lees heb ik niets aan deze app.
Hoe jullie tot een 9 komen is ook mij een raadsel.
En nu al een 9 geven omdat in de toekomst het plannen ver vooruit mogelijk gaat worden dat is natuurlijk appels met peren gaan vergelijken.
en dan ook nog durven vergelijken met tweetbot…..tsss tsss
Beste redactie,
Een recensie is altijd nuttig om te lezen. Ik begrijp ook wel als jullie iets van een ontwikkelaar ontvangen niet meteen tot de grond willen afkraken. Maar enkele kritische noten is wel een voorwaarde voor een objectieve recensie. Als je deze recensie leest, ongeacht de negatieve reacties die hier staan, komt het nogal dubieus over, laat staan het eindcijfer. Er worden allerlei verbeteringen genoemd die nog niet aanwezig zijn maar wellicht eraan komen, wat voor cijfer krijgt de app tegen die tijd dan, een 11+???
@jaspervb: Mij ook een raadsel hoe deze app een 9 krijgt.
“een extreem doordachte gebruikersinterface, geen handleiding nodig, snel informatie in beeld en een bloedmooi uiterlijk.”
Overdrijven is ook een kunst, ben ik de enige die het beginscherm oerlelijk vind?
In het artikel vertel ik dat je in 3 seconden eerder ingevoerde reizen kunt herplannen. Juist bij reizen die je vaak maakt, kun je snel opnieuw plannen dus “onbruikbare app” is wat sterk uitgedrukt.
Kenmerk van een review is dat het niet objectief is, maar dat je als reviewer je mening geeft over een bepaalde app. Een mening is altijd subjectief, waarbij je wel eerlijk probeert te vergelijken. Ik ben toevallig erg enthousiast over deze app, zonder dat daar sponsoring tegenover staat (uiteraard). Ik ben ook niet hevig opgewonden, omdat ik de app vooraf heb mogen proberen. Dat gebeurt wel vaker bij iPhoneclub, dat doet me niets.
Ik geef toe dat ik positief ben over deze app, maar dat is hoe ik erover denk. Als jullie het daar niet mee eens zijn, mag dat natuurlijk (ook al is die mening nog niet gebaseerd op echte gebruikservaringen). Maar dat ik met een enthousiaste review zoveel mogelijk volk wil trekken, begrijp ik niet. Hoe werkt dat?
@Gonny van der Zwaag: Over kort de bocht gesproken: “extreem doordachte gebruikersinterface, bloedmooi uiterlijk”. Nee, dat zijn termen die gepast zijn in een objectieve review.
Ik vond iphoneclub echt top, maar als ik dit soort eenzijdige reviews lees met dat soort termen begin ik serieus te twijfelen aan het karakter van iphoneclub tegenwoordig.
Misschien kan je beter proberen uit te leggen op basis waarvan je een 9 geeft, zo te lezen begrijpt niemand hier dat (afgezien van de ontwikkelaars)?
Voor de belgen onder ons is er ook een nieuwe app die zeer knap werkt!
Railtime
Je zegt het zelf al, wil er geen zinloze discussie van maken, maar eerlijk vergelijken houdt volgens mij niet in dat je de sterke punten onwijs benadrukt (lees zelf maar na wat voor termen je gebruikt hebt) en de zwakke punten batagaliseert. Dat heet reclame?
Denk dat het prettiger leest om zowel de sterke als de zwakke punten evenredig te belichten, laat het eindoordeel maar aan de lezers over. Als je zo’n stuk neerzet, dan kon je wrs de talloze kritiek verwachten hier, jezelf verdedigen hoeft dan ook niet lijkt mij.
Ik mis hier toch even een videootje over hoe het nou precies werkt….
Mooi dat er concurrentie komt voor Trein, alleen lijkt deze recensie wel heel positief. En dat komt omdat deze uitgaat van een verkeerd uitgangspunt. Voor de dagelijks reizende forens is een snelle planner immers helemaal niet zo belangrijk. Ik rijd dagelijks meestal dezelfde route, veel belangrijker is dus dat je in 1 oogopslag een lijst van alle vertrekkende treinen ziet, inclusief eventuele vertraging en gewijzigd spoor. In dat opzicht is Trein mi onovertroffen. Dat t plannen paar klikjes langer duurt, is geen probleem.
Ik mis nog steeds een trein app waarbij je een traject kan invullen waarop je dagelijks rijdt en dat je dan push meldingen krijgt van alle storingen op dat traject. Dan weet ik wanneer ik ’s ochtends in bed kan blijven liggen als de treinen niet rijden. Bij huidige apps kan je alleen meldingen krijgen als je eerst een reis plant, maar ik heb niet zo’n zin om elke keer weer een reis te plannen. Of heb ik ergens een app gemist?
Geen bus, tram of metro. Daardoor dus een onhandige en overbodige app.
Blij dat er nog ontwikkelaars zijn die durven na te denken over een user-interface. Deze app ziet er heel doordacht uit, en super dat ze zoveel aandacht geven aan het aantal keer klikken. Precies de reden waarom ik bijvoorbeeld ook Calvetica of Tempus gebruik als calendar app: het is echt ongelovelijk dat Apple je zoveel keer laat tappen voor het plannen van een afspraak.
Hopelijk weten de Railway-app ontwikkelaars snel met een update te komen, zodat ook alle mopperaars hierboven kunnen genieten van een goede interface.
Met de geupdate versie van de NS Reisplanner Extra kan dat tegenwoordig. Plan een reis, klik op ‘Bewaar’, en kies voor ‘Herhaal…’ en selecteer de dagen dat je het herhalen wilt.
Dan kan je de seintjes nog instellen en dergelijke..
De kracht van “Trein” is actuele treintijden op locatie en dat is het na deze app nog steeds.
Ik vind het een beetje een rare manier van vergelijken met die taps, als je het station 1 keer hebt gezocht in Trein kun je met veel minder tabs je reis plannen. Tevens kun je planningen opslaan en later verversen en weet je binnen 2 tabs wat je reistijden zijn.
Toegegeven het ziet er mooi uit die Railway NL app,. maar er mist gewoon teveel funtionaliteit, tevens is het raar om een versie 2.0 uit te brengen als je een nieuwe app uitbrengt.
Ik hou het lekker bij trein, ik ken trein ik snap trein en ik houd van trein.
Ik vind het er goed uit zien en wil het een kans geven. Echter pas als ik kan plannen en favoriete stations kan toevoegen zoals in Trein. Dan zie ik welke treinen er gaan vertrekken. Simpel kun je ook uitgebreider maken.
Verder: mopper niet zo op iPC. Wees blij dat ze dit doen, anders had iedereen heel fijn alleen buitenlandse reviews kunnen lezen. Bedankt Gonny voor weer een review!
@RJ: Ja precies! Dit is voor mij ook het belangrijkste..
Ik reis elke dag over Utrecht Centraal, dan zijn de eerste 3 vertrekkende treinen echt totaal niet interessant..