Het onlangs onthulde iPhone-spel Republique belooft een hoop: niet alleen ziet de game er ontzettend fraai uit, maar hij wordt ook gemaakt door Ryan Payton. Een ontwikkelaar die eerder nog aan het roer stond van Metal Gear Solid 4 als producent, een zeer populaire game voor de Playstation 3. Ook werkte hij kort als creative director aan Halo 4 voor de Xbox 360. In Republique ben je een iPhone-bezitter, die apparaten in de spelwereld hackt om een meisje te helpen een dictatoriale staat te ontvluchten.
Door de iPhone van de speler een voorwerp in de daadwerkelijke spelwereld te maken, probeert Republique je het idee te geven echte plekken te beïnvloeden. Het spel bestaat dan ook vooral uit verschillende hackmiddelen, waarmee je bijvoorbeeld hoofdpersonage Hope’s vlucht volgt door bijvoorbeeld verschillende beveiligingscamera’s te kraken. Je beïnvloedt de spelwereld dan ook indirect. Hope heeft een eigen wil, maar luistert naar jouw instructies.
Omdat de game vaste camerahoeken gebruikt, heeft de ontwikkelaar extra veel rekenkracht kunnen steken in de personages van het spel. Hierdoor ziet Hope er bijvoorbeeld ontzettend gedetailleerd uit. In de podcast Weekend Confirmed stelde Payton dat hij bij 3D-modellen evenveel botten probeert te gebruiken als in Metal Gear Solid 4.
Republique is op het moment nog een project op Kickstarter. Om de ontwikkeling van het spel succesvol af te ronden, hoopt ontwikkelstudio Camouflaj 500.000 dollar in te zamelen. Door minimaal 10 dollar te doneren, ben je verzekerd van een promocode voor het spel wanneer deze in de App Store verschijnt. Je moet er alleen nog wel eventjes op wachten: het Kickstarter-project is over 30 dagen voorbij, maar bij donaties wordt beloofd dat de game in juni 2013 beschikbaar zal zijn. Deze datum kan echter ook expres zeer laat zijn, om geen valse hoop te geven
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
oh oh oh wat kunnen spellen er toch mooi uitzien op een iPhone/iPad.
Maar oh zo jammer is het dat sommige spellen eigenlijk niet lekker spelen.
Zo’n touchscreen maakt het dan allemaal net ff minder om de echte gave games te spelen.
Blijft voor mij het grootste struikelblok.
Fifa ofzo kan gewoon volwaardig zijn als op een DS of PS Vita, maar die rottige touchscreen verpest het voor mij.
Rome Total War ofzo zou trouwens wel super zijn met een touchscreen.
Ik vind dit wel gaaf, is toch weer een stap richting serieuze mobile-gaming. iPhone blijft beperkt vanwege besturing, kan dus alleen hopen dat er misschien een compacte snap-on controller komt in de toekomst, hopelijk eentje die een standaard zet zodat er niet veel kans is op gedoe met of een spel het nou wel of niet ondersteund. Apple, doe er wat mee, zou ik zeggen!
Hebbe hebbe hebbe,,
Dit zijn de games waar ik naar uit kijk. Echt super gaaf. Doet me ook denken aan ‘Hackers 2’ op de commodore 64 maar dan veel mooier
Ziet er echt goed uit, ik twijfel nog of ik er 10$ voor over zou hebben.
Een interactieve game als deze is best interessant helemaal als je iphone een onderdeel wordt. Ben behoorlijk benieuwd geworden ..