Review: AppReview, een reviewapplicatie voor de App Store
AppReview LLC is een bedrijf, dat beweert duizenden iPhone-applicaties te hebben gekocht en gedownload. Een “team van specialisten” heeft de applicaties bekeken en gereviewd. In totaal heeft dat een lijst van inmiddels ruim 17.000 reviews opgeleverd en dat is indrukwekkend: het betekent dat AppReview ongeveer de helft van de applicaties die op dit moment in de App Store verkrijgbaar zijn, heeft geïnstalleerd. Ze hebben een iPhone-applicatie uitgebracht waarmee je alle reviews ook op de iPhone kunt raadplegen. Op die manier kun je beter bepalen welke applicaties de moeite waard zijn. De iPhone-applicatie van AppReview toont een piramide met drie lagen: Best, Better en Good. In de piramide staan 8961 applicaties, dus daaruit kun je controleren dat nog niet eens de helft van die geteste applicaties de moeite waard is.
AppReview probeert een oplossing te vinden voor een daadwerkelijk bestaand probleem: het feit dat je met 35.000 applicaties in de App Store nauwelijks nog kunt overzien wat nu eigenlijk de moeite waard is. Toch roept de applicatie van AppReview wel wat vragen op: hoe kan AppReview de applicatie gratis aanbieden terwijl ze voor tienduizenden dollars aan applicaties uit de App Store hebben gekocht? Misschien hebben ze de applicaties via promocodes en ad-hoc-versies kunnen bemachtigen, maar dat is organisatorisch nauwelijks te doen. Voor de communicatie met ontwikkelaars mag je dan wel twee fulltime personeelsleden aan het werk zetten. En dan hebben we het nog niet eens over het testen van de applicatie zelf: je bent zeker 30 minuten bezig met het installeren en testen van een applicatie (waarbij je je kunt afvragen of je binnen een halfuur wel een goede indruk van een applicatie krijgt). Vervolgens is zo’n specialist nog een halfuur bezig met het opschrijven van bevindingen en het maken van screenshots. Kortom: 17.000 applicaties betekent zo’n 17.000 uur werk. Je moet een behoorlijk reviewteam hebben zitten om dat voor elkaar te krijgen, zowel qua tijd als qua geld.
Als je een beetje thuis bent in de reviewbusiness, kun je wel nagaan dat er iets niet klopt. Dat team van specialisten bestaat waarschijnlijk uit mensen zoals jij en ik: mensen die het leuk vinden om een applicatie uit te proberen. De reviews in AppReview bestaan dan ook voornamelijk uit beschrijvingen wat de applicatie kan, maar zeggen niet zoveel: “This is a fun app to have for anyone with a taste for cocktails” of “5800+ is a great app because it will allow anyone to be their own bartender”. Leuk om te weten, maar natúurlijk verwacht ik van een cocktailapplicatie dat ik er cocktails mee kan maken. En ik snap zonder de hulp van AppReview ook wel dat zo’n applicatie vooral leuk is voor cocktailliefhebbers, en niet zozeer voor hondenbezitters of wielrenners. De specialisten die AppReview heeft ingeschakeld blijken regelmatig te zijn ‘geleend’ van andere websites. Zo bestaat de bespreking van Night Camera voor meer dan de helft uit een quote die ze van Gizmodo hebben gekopieerd.
AppReview heeft niet de letterlijke applicatieomschrijvingen uit de App Store overgenomen. Dat valt ze te prijzen. Ze hebben van bij alle 17.000 applicaties een eigen omschrijving gemaakt waaruit je een goede indruk krijgt van de mogelijkheden. Op zich heeft de dienst daarmee waarde: je krijgt een redelijk objectieve indruk van wat een applicatie zoal kan, niet gehinderd door de schreeuwerige reclameteksten van de ontwikkelaar zelf. Maar de teksten bevatten teveel beschrijving en te weinig beoordeling. Screenshots of andere informatie waaruit je zou kunnen afleiden dat de reviewers de applicatie daadwerkelijk heeft getest, ontbreken. Je zou zelfs kunnen vermoeden dat AppReview gewoon wat reviews in de App Store heeft bekeken om een indruk te krijgen of een applicatie de moeite waard is. Een probleem dat we eerder op iPhoneclub hebben besproken, namelijk dat waardeoordelen van specialisten per definitie subjectief zijn en daardoor ook maar beperkte waarde hebben, speelt bij AppReview niet: de ‘reviews’ bevatten eigenlijk zelden een waardeoordeel. Als er een oordeel wordt gegeven (meestal vaag, zoals “this is a great app”), dan wordt dat maar zelden onderbouwd met argumenten; niet iets wat tot een verhitte discussie zal voeren.
AppReview verdient geld met affiliatelinks: als je vanuit de website of de iPhone-applicatie besluit om een applicatie te kopen, dan ontvangen ze daarvan een bepaald percentage. Dat is een prima oplossing: je valt de gebruikers nergens mee lastig (minder opdringerig dan advertenties, ze merken er niets van dat er een partner-ID wordt meegestuurd), ze betalen dezelfde prijs die ze anders ook zouden betalen en AppReview verdient een zakcentje bij. Maar geloofwaardigheid en authenticiteit zijn bij dit soort diensten erg belangrijk en op dat punt schiet AppReview wel wat te kort. Hoe weet je als gebruiker of de aanbevolen applicaties echt zo goed zijn? Of heeft AppReview deals met ontwikkelaars gesloten om bepaalde applicaties extra aandacht te geven? De enige aanwijzing daarvoor vind je in de FAQ: “Featured apps are great applications that our advertisers would like you to see.” Wat mij betreft had daar beter “Sponsored message” bij kunnen staan. Deze vermomde advertenties worden getoond wanneer je de iPhone-applicatie start.
AppReview bevat een beperkte offline database. Je hebt een internetverbinding nodig om AppReview volledige te kunnen gebruiken. Als je de applicatie start zonder internetverbinding krijg je ca. 1000 titels in elk van de drie categorieën te zien, maar je kunt niet de reviews en omschrijvingen lezen.
Conclusie
AppReview is een applicatie die op twee punten zinvol is: het geeft een goed leesbare omschrijving wat een applicatie zoal kan en biedt een filter omdat alle onzinnige applicaties en rotzooi achterwege zijn gebleven. Tegelijk heeft de applicatie ook beperkingen: de ‘reviews’ bevatten zelden een oordeel of argumenten waarom een applicatie zo fantastisch is. Bovendien zijn de featured applicaties gesponsord door adverteerders.
Info: AppReview
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 9 reacties