Billy voor al je abonnementen.

Review: Bobby zet al jouw lidmaatschappen en vaste uitgaven op een rijtje

Heb je moeite met het bijhouden van alle kosten van verschillende lidmaatschappen en vaste uitgaven? De nieuwe app Billy zet alles voor je op een rijtje en stuurt je een melding zodra er betaald moet worden.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Billy voor al je lidmaatschappen en betaaldiensten.
Heb je moeite met het inzichtelijk maken van je vaste lasten, bijvoorbeeld lidmaatschappen op allerlei diensten? Netflix, Apple Music, Spotify, de sportschool, je zorgverzekering, je telefoonrekening: er zijn tal van kostenposten die op vaste tijdstippen afgeschreven worden, maar die je in de administratie nog wel eens over het hoofd kan zien. Bobby (voorheen Billy) moet het een stuk makkelijker maken om dit soort vaste lasten inzichtelijk te maken. De app van het Nederlandse Yummygum is helemaal gratis te gebruiken met in-app aankopen en toont een compleet overzicht van al je lidmaatschappen en bijkomende kosten.


Update zomer 2016: Deze app heette bij de verschijning Billy, maar is sindsdien van naam veranderd naar Bobby.

Bekijk ook

Geld en euros

Beheer je persoonlijke financiën met deze apps voor iPhone, Mac en meer

Als je je regelmatig afvraagt waar je geld is gebleven, dan biedt de App Store een hoop handige apps voor je financiële zaken. Plan betalingen in, maak een budget en raadpleeg je uitgaven op meerdere apparaten. Met deze personal finance-apps krijg je weer grip op je geldzaken!

Bobby zet lidmaatschappen op een rijtje

In Bobby voer je zelf eenmalig al je lidmaatschappen en abonnementen in, waarna je vervolgens in een enkele app een eenvoudig maar handig overzicht ziet van alle aanbieders en bijkomende kosten. De app heeft een ruime database aan producten en diensten, zoals kranten, muziekdiensten, opslagdiensten en andere soortgelijke diensten. Met de handige zoekfunctie kies je snel uit de beschikbare diensten, maar als een bepaalde aanbieder niet aanwezig is voeg je zelf eenvoudig een aangepast item toe.

Bij het invoeren van een lidmaatschap kun je kiezen uit de belangrijkste onderdelen, zoals het te betalen bedrag, de eerste afschrijfdatum en de frequentie van de betaling. Je kunt ook een einde van de lidmaatschapsperiode opgeven, als er een vooraf bepaalde einddatum is. Elk opgeslagen item wordt weergegeven met het desbetreffende logo van de dienst, gecombineerd met de kleur van de huisstijl die bij het bedrijf hoort. Ben je bijvoorbeeld Vodafone-klant, dan wordt dit item in het rood in je overzicht weergegeven. Door dit gebruik van de kleuren zie je mooi welke diensten je allemaal gebruikt. Het bijbehorende logootje maakt het helemaal af.

Toch is het wel jammer dat je niet meer kan zien dan alleen een overzicht. Bobby laat bijvoorbeeld niet zien hoeveel geld je al uitgegeven hebt aan een bepaalde dienst, terwijl dit heel eenvoudig weergegeven zou kunnen worden. Ook kun je geen andere valuta’s invoeren dan eurobedragen, terwijl dit voor buitenlandse diensten wel handig zou zijn (eventueel met ingebouwde wisselkoersberekening). Ook kun je zakelijke diensten niet los plaatsen van diensten voor persoonlijk gebruik. En opgepast voor Belgische lezers: het invoeren van bedragen werkt niet goed als de regio-instelling op België staat, waardoor de app hier nog niet geschikt voor is.

Al jouw abonnementen in Billy. Abonnementenoverzicht in Billy.

Melding voor afschrijving van terugkerende kosten

Als het vaak gebeurt dat er te weinig geld op je betaalrekening staat waardoor automatische incasso’s van bedrijven niet geïnd kunnen worden, dan heeft Bobby voor jou een handige functie. Voor elk item kun je een melding ontvangen op een zelfgekozen moment, bijvoorbeeld één of enkele dagen voor het moment van afschrijven. Hierdoor heb je ruim de tijd om ervoor te zorgen dat er voldoende geld op je rekening staat.

Bobby is een gloednieuwe app, waardoor de app qua functionaliteiten nog wat beperkt is. Momenteel kun je in de app niet veel meer dan lidmaatschappen toevoegen en een inzicht krijgen van wat je maandelijks zoal kwijt bent. De ontwikkelaar heeft ons laten weten dat Bobby vanuit dit punt nog veel verder ontwikkeld wordt. Zo zijn er plannen om het toevoegen van abonnementen een stuk eenvoudiger te maken, door bijvoorbeeld je inbox te laten scannen op allerlei betaaldiensten. Maar een stuk interessanter zijn de plannen voor een widget in het Berichtencentrum en een Apple Watch-app, waardoor je snel kan zien wat de eerstvolgende rekening is. Voor nu is Bobby bovendien gericht op individuele gebruikers, maar in toekomstige versies zou het ook mogelijk moeten zijn om Billy te gebruiken met collega’s of huisgenoten.

Je iCloud-lidmaatschap in Billy. Aangepast lidmaatschap toevoegen in Billy.

Het verdienmodel van Bobby is duidelijk. De app is gratis te downloaden, maar is beperkt tot het instellen van vier abonnementen. Voor een in-app aankoop van €0,99 kun je een onbeperkt aantal abonnementen toevoegen, zodat je al je vaste lasten op een rijtje krijgt. Voor het gebruik van Bobby is geen login of registratie vereist, maar er worden wel gegevens verzameld om de app verder te verbeteren. Gebruikers hoeven zich volgens de ontwikkelaar dan ook geen zorgen te maken dat er gegevens doorverkocht worden of zomaar op straat liggen.

Conclusie Bobby review

Bobby is een handige en overzichtelijke app om al je lidmaatschappen en vaste lasten op een rijtje te krijgen. Je voegt eenvoudig een aanbieder toe, waarna je verder eigenlijk geen omkijken hebt naar de app. Dankzij meldingen blijf je op de hoogte van toekomstige afschrijvingen. De app is op dit moment nog wel wat standaard met beperkte functies, maar de potentie is aanwezig. De ontwikkelaar belooft dat de app in de toekomst verder uitgebreid wordt, waardoor Bobby een complete app kan worden waarin je al jouw betaaldiensten en terugkerende lasten kunt bekijken. Deze verdere uitbreiding is wel noodzakelijk om van Billy een leuke en succesvolle app te maken.

Pluspunten

  • Mooi en simpel overzicht van je betaaldiensten
  • Pushberichten instellen voor afschrijving abonnementskosten

Minpunten

  • Functies op dit moment nog wat te beperkt

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 30 maart: Informatie toegevoegd over gebruik van de app bij Belgische regio-instellingen.

Reacties: 18 reacties

  1. Op twee verschillende iPhones (5 en 6s) een ergerlijke bug in het invoervak voor eurobedragen. Kan maar één cijfer invoeren. Ongelofelijk. Hoe kan iemand dit zo programmeren?

  2. @Vincent: Ik kan dit niet reproduceren, hier werkt het invoeren van eurobedragen gewoon zoals het moet (zoals ook in de screenshots te zien is).

  3. @Vincent: Oops, dit moet een foutje zijn, uiteraard moet je meer dan één decimaal kunnen invullen! Zou je misschien een opname of screenshot van de bug kunnen sturen naar info@billyapp.co? Dan zorgen we dat dit zo snel mogelijk gefixt is!

  4. Origineel geplaatst door Vincent
    Op twee verschillende iPhones (5 en 6s) een ergerlijke bug in het invoervak voor eurobedragen. Kan maar één cijfer invoeren. Ongelofelijk. Hoe kan iemand dit zo programmeren?

    Hoe kun je een review publiceren zonder dit opgemerkt te hebben . . . . .

  5. Hier het zelfde probleem met het invoeren van de bedragen kan geen komma gebruiken en of het ingevoerde bedrag wissen

  6. @Jean-Paul Horn: mijn regio staat op België

  7. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    @achi: Wij kunnen het hier op de redactie (drie verschillende iPhones) niet reproduceren, maar hebben de ontwikkelaar ingelicht.

    Heb het net even getest als ik mijn regio verander naar Nederland dan werkt het het blijkt dat als het op België staat het € teken achter de cijfers staat en bij Nederland ervoor

  8. Hier op iPhone 6 geen problemen met ingeven bedragen achter de komma.

  9. Er worden wel gegevens verzameld en gebruikt om de app te verbeteren, maar deze zullen niet worden doorverkocht en/of op straat komen te liggen.

    Waarom moeten jullie nog gegevens verzamelen? Beetje raar wat jullie mijn gegevens willen geen gebruiken om de app te verbeteren. Dit zijn nu apps waarvan ik denk, had liever de data gewoon op mijn telefoon gehouden en niet bij derden. Gaat ze toch niets aan waar ik allemaal abonnementen heb lopen.

    Best jammer dat deze gegevens dus naar Billy gaan en niet op mijn telefoon blijft. Als dat het geval was geweest dan was het een perfecte app!!

  10. @Vincent: Ik heb hier ook problemen mee, ik kan slechts 1 cijfer ingeven. (Regio staat op België)

  11. Origineel geplaatst door Marc
    Er worden wel gegevens verzameld en gebruikt om de app te verbeteren, maar deze zullen niet worden doorverkocht en/of op straat komen te liggen.
    Waarom moeten jullie nog gegevens verzamelen? Beetje raar wat jullie mijn gegevens willen geen gebruiken om de app te verbeteren. Dit zijn nu apps waarvan ik denk, had liever de data gewoon op mijn telefoon gehouden en niet bij derden. Gaat ze toch niets aan waar ik allemaal abonnementen heb lopen.

    Best jammer dat deze gegevens dus naar Billy gaan en niet op mijn telefoon blijft. Als dat het geval was geweest dan was het een perfecte app!!

    Dat bij een app met vooraf gedefinieerde velden de ingevulde data verzameld wordt ter verbetering van de app, klinkt sowieso niet echt logisch. Vooral als het doel en functie van de app vrij eenduidig en simpel is.

  12. @Jean-Paul Horn: Mijn regio staat op Nederland (invoertaal Duits)

    @Billy: Er valt weinig aan een screenshot te zien: zodra ik één cijfer invoer verschijnt het EUR teken en kan er niets meer bij worden ingevoerd. Dat is het. Ik heb de app nu op twee toestellen gehad. Op iPhone 6s zojuist opnieuw geïnstalleerd. Dezelfde bug weer.

  13. @Marc: @Gabor: Thanks voor je reactie, we hopen dat Billy bevalt!
    Wat betreft de gegevens, we slaan uiteraard geen persoonlijke gegevens op. Alles wat je invoert en toevoegt blijft op jouw telefoon. We weten dan ook niet wat voor abonnementen je hebt of wat je voor prijs invult.

    Het enige wat wij meten is of een gebruiker een abonnement toevoegt, wijzigt, verwijdert en welke schermen een gebruiker ziet. Deze gegevens kunnen wij gebruiken om het design van de app te verbeteren en te kijken of er punten zijn waarop gebruikers afhaken, of onduidelijk zijn.

    Hoop dat dit je opmerking / onduidelijkheden beantwoord!

    @Vincent: @OOlivier: @achi: Bug is bekend en inmiddels opgelost! Een update is onderweg! Thanks voor het melden 🙂

  14. App zojuist even geprobeerd werkt top. Alleen persoonlijk jammer van het icontje. Het is totaal niet relevant maar stoort me onwijs als ik naar me springboard kijk..

  15. Zie zelf het nut hier niet van in.
    Pak een pen en briefje en je zet alles veel sneller op papier dan in deze App.

    Je ziet geen financiëel totaal overzicht of de mogenlijkheid om aan te geven dat iets al betaald is en wat er nog af gaat.

    Beetje zinloos zo in mijn ogen.
    En al helemaal voor die €0,99 die je altijd nodig hebt omdat je altijd over die 4 abbo’s gaat.

  16. @Freaky: ieder natuurlijk zijn/haar persoonlijke voorkeuren. Ik hou dit soort gegevens tot nu toe bij via Evernote, maar vooral het scannen van mail of bankrekening zou mij doen nadenken om deze app te gebruiken.
    En wat betreft de vier abonnementen; ik denk dat de ontwikkelaars de gratis versie vooral als trial beschouwen. Niets mis mee toch? 🙂