Flitsmeister in de auto.

Review: Flitsmeister 6.0 met nieuw design brengt flitsers nog beter in kaart

Flitsmeister heeft haar app helemaal vernieuwd. De populaire app voor file- en flitsmeldingen heeft een geheel nieuw design gekregen. Wij probeerden de nieuwste versie al enkele dagen uit om te kijken of het nieuwe uiterlijk een stap in de goede richting is.

Flitsmeister in de auto.
Als je vaak in de auto zit en er graag de vaart in houdt, is Flitsmeister (link) al jarenlang een app die je moet hebben. De app heeft inmiddels de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers bereikt en bestaat al heel wat jaar. De nieuwste zesde versie van Flitsmeister brengt een heel nieuw design, zodat de app nog prettiger te gebruiken is tijdens een autorit. Wij probeerden de vernieuwde app al enige tijd uit en zijn positief verrast door het nieuwe design van deze populaire verkeersapp.

Flitsmeister met nieuw design

Het design van Flitsmeister is de laatste jaren nagenoeg hetzelfde gebleven. Er kwamen wel een hoop nieuwe functies bij, zoals ondersteuning voor Europese flitspalen of het makkelijker melden van fliters, ongelukken en andere wegobstakels, maar qua uiterlijk is er weinig veranderd. De komst van versie 6 van Flitsmeister komt daardoor als geroepen, omdat de app praktisch geheel opnieuw ontworpen is. Hoewel er weinig mis was met het vorige design van Flitsmeister, kan het natuurlijk altijd beter. De app is vooral een stuk overzichtelijker door beter kleurgebruik, grotere knoppen en een strakkere indeling. Vooral onderweg is dat een flinke verbetering, juist op de momenten dat je Flitsmeister intensief gebruikt.

Flitsmeister met een donkere weergave en een stoplicht-melding.

Flitsmeister is het best te gebruiken in een autohouder voor je iPhone, zodat je alle meldingen vanaf het scherm kunt aflezen. Belangrijk daarin is dat alles goed en duidelijk weergegeven wordt en dat de knoppen voor eventuele bediening groot vormgegeven zijn. Dat is precies wat de makers van Flitsmeister met deze update aangepakt hebben. Het dashboard, het belangrijkste deel van de app, is nu veel strakker vormgegeven met minder tekst en minder knoppen. Bovendien is de tekst die er is een stuk groter, zodat deze ook vanaf enige afstand beter te lezen is. Bovenin vind je nu drie knoppen waarmee je snel een route kunt starten naar je huis- of werkadres, al kun je ook zelf naar een route zoeken.

Onderin het scherm vind je vervolgens de weg waar je dit moment op rijdt en je huidige snelheid, aangevuld met een eventuele maximumsnelheid. Ook deze gegevens zijn lekker groot en duidelijk weergegeven, zodat je precies weet of je te hard rijdt of dat je je nog goed aan de snelheid houdt. Flitsers worden bovendien veel duidelijker in beeld gebracht. Waarschuwingen voor flitsers en incidenten verschijnen nu beeldvullend op het scherm, in plaats van als een afbeelding over de huidige interface heen. Dit maakt een flitslocatie een stuk beter zichtbaar, zodat je tijdens het rijden meteen weet dat je op moet passen.

Het afsluiten van de app werkt in de nieuwe versie net even anders. Net als voorheen wordt Flitsmeister automatisch gestopt, maar je kunt op nieuwere iPhones ook de bewegingssensor gebruiken. Deze controleert of je nog onderweg bent. Ziet de bewegingssensor dat je met je toestel uit de auto stapt, dan wordt Flitsmeister meteen automatisch stopgezet. Dit werkt sneller dan op de oude manier, al is die dus ook nog steeds beschikbaar. Deze functie werkt het beste als je iPhone in een autohouder wordt geplaatst. Doordat gebruik wordt gemaakt van de aparte bewegingssensor, werkt dit alleen bij de iPhone 5s of nieuwer. Bij oudere iPhones ontbreekt de benodigde Mx-co-processsor.

Nieuw is dat de app nu ook automatisch gestart kan worden. Je kunt Flitsmeister zo instellen, dat deze op de achtergrond in een spaarstand draait. Hiervoor wordt ook gebruikgemaakt van de bewegingssensor, zodat de app kan zien als je in de auto stapt en onderweg bent. Flitsmeister raadt voor deze functie het gebruik van een autohouder aan, zodat de app je bewegingen beter kan controleren. Het automatisch starten van Flitsmeister is nog wel in beta, waardoor deze mogelijk niet bij elke situatie goed werkt. In onze test verbruikte Flitsmeister bovendien wat extra accuduur, wat niet voor iedereen wenselijk is.

Flitsmeister met een route naar huis.

Nieuwe indeling Flitsmeister biedt overzicht

De app ziet er met versie 6.0 niet alleen anders uit, maar heeft ook een volledig nieuwe indeling. Om de hoeveelheid knoppen terug te dringen, zijn de pagina’s voor flitsers en files samengevoegd onder één knop, linksonder in de menubalk. Je kunt hier bovendien filteren op flitsers, files, ongevallen en andere ongemakken onderweg. Dit gaat eenvoudig met een veegbeweging, zodat je tijdens het rijden niet per se op knopjes hoeft te tikken. Ook hier geldt dat de tekst een stuk groter is dan voorheen. Waar je bij de vorige versie nog vijf flitsers op één scherm kon bekijken, zie je bij de nieuwe versie nog maar drie flitslocaties. Dit heeft zowel een voordeel als een nadeel. Het voordeel is dat de tekst groter is en daardoor makkelijker af te lezen is in de auto, maar het nadeel is dat je meer moet scrollen om alle flitslocaties te zien.

Bekijk ook
Interview: “Flitsmeister 6.0 sluit veel meer aan bij de behoefte van de automobilist”

Interview: “Flitsmeister 6.0 sluit veel meer aan bij de behoefte van de automobilist”

Flitsmeister is helemaal vernieuwd met een nieuw uiterlijk, zodat de app beter te gebruiken is in de auto. iCulture sprak met één van de makers over het nieuwe design, maar ook over nieuwe functies, CarPlay-ondersteuning en meer.

De informatie van een individuele flitslocatie is ook overzichtelijker geworden. Alle info, zoals precieze locatie en het aantal bevestigingen van gebruikers, is gestructureerder gesorteerd. Bovendien is er handige info aan toegevoegd: je kunt nu zien hoe lang geleden de locatie door een Flitsmeister-gebruiker voor het laatste bevestigd is. Dit geeft goed aan hoe groot de kans is dat de flitser er nog staat. In de vorige versie was deze info niet aanwezig. Wel kon je daar zien vanaf welk platform (iOS of Android) de flitser gemeld was, maar dat is tijdens het reizen eigenlijk overbodige informatie. Tot slot kun je ook makkelijker aangeven of de flitser er nog staat en gaat het delen via WhatsApp, Twitter, Facebook en andere diensten nu gewoon via het standaard iOS-delen-menu.

Flitsmeister met flitsers op een kaart.

Rechtsonder in het menu in de nieuwe versie van Flitsmeister vind je een kaart met daarop files en flitslocaties bij jou in de buurt. Met icoontjes kun je zien wat voor een ongemakken er allemaal in de buurt zijn, zoals files en flitsers. Door erop te tikken krijg je meer informatie te zien, vanwaar je een flitspaal bijvoorbeeld ook meteen op stil kunt zetten. In het geval dat het om een file gaat, zie je wat de actuele reistijd vanaf je huidige locatie is, ten opzichte van de normale reistijd.

De vorige versie van Flitsmeister was nog voorzien van een extra pagina met autonieuws. In de nieuwe versie is deze pagina en alle bijbehorende nieuwsberichten komen te vervallen. Wat ons betreft een goede keuze, want je gebruikt Flitsmeister toch voornamelijk om tijdens het rijden op de hoogte gehouden te worden van flitsers en files, in plaats van het meest recente autonieuws van Autoblog of algemeen nieuws van BNR.

Flitsmeister met flitsers en files op een kaart.

Flitsmeister PRO: minder functies voor hetzelfde geld

De vorige versie van Flitsmeister kon je uitbreiden met een PRO-account, waardoor je je eigen reis- en topstatistieken en flitshistorie kon bekijken, evenals populaire flitslocaties. Dit PRO-account kostte €8,99 per jaar en is in de nieuwe versie nog steeds aanwezig, maar wel in een gewijzigde vorm. Met een PRO-account, dat nog steeds €8,99 per jaar kost, verwijder je nu alleen nog maar de advertenties. Hoewel het bedrag dus hetzelfde gebleven is, krijg je er als PRO-gebruiker geen extra functies meer bij. Flitshistorie en populaire flitslocaties zijn nu voor iedereen toegankelijk, terwijl je voor je eigen statistieken een gratis Flitsmeister-account aan moet maken met je eigen e-mailadres. Je wordt hier bovendien gevraagd om een naam, geslacht en geboortedatum door te geven. Volgens Flitsmeister zijn de persoonlijke gegevens alleen bedoeld om de app in de toekomst slimmer te maken, en zullen deze gegevens niet worden gedeeld met derde partijen.

Bekijk ook
Interview: “Flitsmeister 6.0 sluit veel meer aan bij de behoefte van de automobilist”

Interview: “Flitsmeister 6.0 sluit veel meer aan bij de behoefte van de automobilist”

Flitsmeister is helemaal vernieuwd met een nieuw uiterlijk, zodat de app beter te gebruiken is in de auto. iCulture sprak met één van de makers over het nieuwe design, maar ook over nieuwe functies, CarPlay-ondersteuning en meer.

Zo’n gratis Flitsmeister-account is bovendien vereist om PRO-gebruiker te worden en advertenties af te kopen. Het is jammer dat betalende gebruikers, die de app jarenlang gesteund hebben, niet meer extra beloond worden. In feite is elke gebruiker nu gelijk, mits je een gratis Flitsmeister-account aanmaakt. Het bedrag van €8,99 lijkt ons bovendien wat hoog voor enkel het verwijderen van advertenties.

Melding van Flitsmeister en widget.

Als laatste vernieuwing is het instellingen-scherm wat aangepast en heeft de nachtmodus een andere kleur gekregen. In plaats van donkergrijs is nu gekozen voor donkerblauw, vergelijkbaar met de officiële Twitter-app. De nieuwe kleur is prettiger voor de ogen, helemaal tijdens nachtelijke autoritjes. De Apple Watch-app van Flitsmeister is verder ongewijzigd gebleven. Deze gebruik je nog steeds voornamelijk om de iPhone-app op te starten en om notificaties te bekijken.

Score

9

Flitsmeister

Flitsmeister

Voordelen +

  • Flink verbeterd design biedt meer overzicht
  • Duidelijke meldingen voor onderweg
  • PRO-functies nu voor iedereen gratis
  • Automatisch stoppen en starten bij parkeren/rijden

Nadelen -

  • PRO-abonnement te prijzig voor geboden optie

Conclusie Flitsmeister 6.0

Flitsmeister 6.0 heeft het design op de schop gegooid en dat pakt positief uit. De app is dankzij de nieuwe indeling een stuk overzichtelijker dan voorheen, zodat je tijdens het rijden precies weet welke flitsers en andere ongemakken je tegenkomt. Tekst en knoppen zijn een stuk groter, zodat je makkelijk door de app kunt navigeren als deze bijvoorbeeld in een autohouder staat. Het verdwijnen van de nieuws-sectie (las iemand dat?) en het samenvoegen van flitsers en files zorgt ervoor dat de focus meer ligt op de meldingen die in de app in beeld komen. Ook het aanbrengen van een wijzigingen bij een flitser gaat nu eenvoudiger en de individuele informatie wordt overzichtelijker in beeld gebracht. Fijn is ook de functie om de app automatisch te starten en af te sluiten met de bewegingssensor, omdat dit sneller werkt dan voorheen.

Het is aan de ene kant jammer dat PRO-gebruikers (naast een advertentievrije app) geen extra functies meer krijgen, omdat deze nu voor iedereen gratis te gebruiken zijn. Alleen de rijstatistieken vereisen een gratis Flitsmeister-account, waar je wel allerlei persoonsgegevens in moet voeren zoals geslacht en geboortedatum. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat iedereen zo de weg op kan met een complete verkeersapp, zonder dat hier een jaarlijks abonnement tegenover staat.

Reacties: 41 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.