Review: Het Parool op de iPhone, duidelijk Amsterdams nieuws?
Dagblad Het Parool bracht eerder al de applicatie Smakelijk Amsterdam uit. Nu is er ook een nieuwsapplicatie, waarmee je laatste nieuwsberichten van de site kunt lezen. Vergeleken met de pas vernieuwde De Telegraaf 2.0 op de iPhone heeft deze nieuwe applicatie wel een stuk minder (interactie)mogelijkheden. Maar misschien maakt Het Parool het goed met artikelen van betere kwaliteit, al is dat nou net een punt waar ik in deze review niet op ga letten. Allereerst een waarschuwing als je deze applicatie gaat installeren: je moet geen hekel aan Johannes van Dam hebben. Het portret van deze restaurantkenner duikt namelijk op werkelijk elk scherm op, in de vorm van een geanimeerde banner, die van onderaf het scherm binnen komt zeilen.
De banner maakt reclame voor Smakelijk Amsterdam, de (betaalde) applicatie van Het Parool waarmee je restaurantrecensies kunt lezen op de iPhone. Nu zijn het nog ‘eigen’ advertenties, maar de bedoeling is waarschijnlijk om die gaandeweg te vervangen door advertenties van derden. Het eerste wat ik heb gedaan is het aanpassen van de knoppenbalk onderin het scherm, net zoals dat bij de meeste andere nieuwsapplicaties mogelijk is. Bij Het Parool is standaard een knop aanwezig voor ‘Smakelijk’, wat de indruk wekt dat de restaurantrecensies ook in deze app aanwezig zijn. Maar dat blijkt niet het geval: het is (alweer) een reclamebanner voor Smakelijk Amsterdam, maar deze keer iets groter uitgevoerd. Dit is trouwens ook het enige scherm waarop de kleine reclamebanner niet zichtbaar is.
Het Parool op de iPhone heeft geen instellingen, behalve het al genoemde wijzigen van de zwarte knoppen onderin het scherm. Met een knop rechtsboven op het scherm kun je de artikelen verversen. Shake-to-update, waar NU als eerste nieuwsapp mee is begonnen, zit er ook niet in. De applicatie heeft de alom bekende indeling voor een nieuwsapplicatie gekregen: kleine foto’s met daarnaast de titel en de eerste regel van het nieuwsbericht. Met pijlknoppen kun je steeds doorbladeren naar het volgende artikel. Het is niet mogelijk om de berichten in landscape te lezen.
Bij alle categorieschermen verschijnt de banner voor Smakelijk Amsterdam in beeld en blijft daar ook staan. Bij gewone nieuwsartikelen komt de banner geanimeerd het scherm inschuiven, soms zelfs voordat het artikel zelf is geladen. Na een paar seconden schuift de banner weer weg, naar de uiteindelijke positie onderaan het nieuwsartikel (en dus alleen nog zichtbaar als je het artikel tot het einde doorleest). Effectief is het wel, want ik heb bij sommige artikelen meer over het idee achter de banner zitten nadenken, dan dat ik met mijn volle verstand het artikel heb zitten lezen.
Ik zei aan het begin al: Het Parool moet het misschien meer van de kwaliteit van de artikelen hebben, dan De Telegraaf. Nuttige rubrieken daarvoor zijn Cultuur, Film en de column van Holman. De algemene rubrieken met binnenlands/buitenlands nieuws, sport en misdaad worden voornamelijk gevuld met ANP-berichten en die kon je ook al in de applicatie van NU lezen. Zelfs het Amsterdamse nieuws (‘Tapijten vol drugs op Schiphol’, ‘UvA bij beste vijftig universiteiten’ en ‘Amsterdamse hr-centrale draait weer’) is voor een groot deel afkomstig van het ANP. Ik vind dat Het Parool juist het eigen nieuws en de eigen rubrieken wat meer op de voorgrond had moeten zetten, zodat je minder het idee krijgt dat je een uitgeklede versie van NU zit te bekijken. Als je dan zo graag Het Parool wil lezen, kan je net zo goed Kranten (gratis) installeren, dan heb je achter één programmaicoontje tenminste meer nieuwsbronnen.
Conclusie
Dit is de eerste iPhone-applicatie van Het Parool, waardoor het niet eerlijk is om te vergelijken met iPhone-applicaties die al veel langer op de markt zijn. Toch ben ik van mening dat de pioniers (NU, Telegraaf, Volkskrant) het er destijds beter af hebben gebracht dan Het Parool, die de meest basic nieuwsapplicatie heeft laten maken die je maar kunt bedenken. Alle gebruikelijke onderdelen zitten erin: een lijstje met nieuwtjes, knoppen om naar het volgende item door te bladeren, een zwarte knoppenbalk onderin die je naar wens kunt aanpassen, maar meer ook niet.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat er reclame in zo’n gratis applicatie voorkomt, maar de voortdurend in beeld schuivende banner van Smakelijk Amsterdam (bij elk bericht!) is echt teveel van het goede. Een niet-schuivende banner tussen de lijst met nieuwsitems of ergens halverwege de nieuwsberichten had ik prima gevonden, maar dit is te druk en té aanwezig. Mensen die een hekel aan Johannes van Dam hebben kunnen de applicatie beter helemaal niet installeren, want het portret van de goede man verschijnt bij elke schermhandeling in beeld. Het splashscreen wekt met de slogan: ‘Het Parool, Duidelijk Amsterdams’ de indruk dat de applicatie het typisch Amsterdamse nieuws brengt (of de Amsterdamse insteek op het nieuws van elders), maar dan had lokale content, zoals de columns van Theodor Holman of recensies van culturele evenementen wel wat meer voorop mogen staan in de app.
Info: Parool
- Ontwikkelaar: The Saints
- Applicatie: Parool
- Te koop via: App Store
- Prijs: gratis
- Geteste versie: 1.1
- Bestandsgrootte: 0,3MB
- Cijfer: 6
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties