Hou je van Doodje Jump of Scoops, dan is het de moeite waard om eens naar het nieuwe spelletje Hippo High Drive te kijken. Het is de eerste grote titel van Imangi Studios sinds ze Harbor Master uitbrachten. De twee oprichters van Imangi Studios waren afgelopen week in Nederland en vertelden op de conferentie iCE Amsterdam hoe je met een klein team en een klein budget toch leuke spelletjes kunt maken. Hippo High Dive is een mooi voorbeeld daarvan. De cartoonstijl van de game zal veel mensen aanspreken, maar ook het (simpele) spelidee: er valt een nijlpaard naar beneden en jij moet zorgen dat hij door verschillende hoepels gaat. Op de grond aangekomen moet je zorgen dat het nijlpaard precies in het zwembad valt.
Het idee voor Hippo High Dive ontstond tijdens een iPhone-gamesessie op de 360iDev-conferentie in Denver. Sinds eind september is het duo van Imangi Studios bezig geweest met de uitwerking van het spelidee. Je stuurt het nijlpaard door de brandende hoepels met de accelerometer: door de iPhone te kantelen zorg je dat hij steeds op de juiste plek terechtkomt. Elke 10 foot (3 meter) is er een brandende hoepel. Je hebt drie levens, die je kunt verspelen door een hoepel te missen.
Een bijkomend probleem is dat je de randen van de brandende hoepels niet mag raken, want daarbij loop je brandwonden op (en raak je een half leven kwijt). Om het nog lastiger te maken hebben de hoepels een verschillend formaat. Hoe hoger het level, hoe langer de afstand en hoe meer brandende hoepels je onderweg tegenkomt. Gelukkig is er ook hulp: onderin beeld geeft een rood pijltje aan waar de volgende hoepel zich bevindt. En bovendien zijn er onderweg bonussen waarmee je extra levens kunt verdienen. Pas wanneer je succesvol een level hebt afgerond, mag je door naar de volgende levels.
De online scores kun je net als in Harbor Master uploaden en met je vrienden delen via Twitter. Er vallen punten te behalen met het aantal hoepels dat je hebt overwonnen, het aantal foutloze skydives, het totale aantal skydives en dergelijke. Bij Harbor Master heeft ontwikkelaar Imangi Studios de game gaandeweg uitgebreid met piraten en monsters. Het is te hopen dat ze dat bij Hippo High Dive ook gaan doen, zodat mensen die de game gekocht hebben steeds iets nieuws erin kunnen ontdekken.
Conclusie
Net als Doodle Jump is de game Hippo High Dive behoorlijk verslavend. Het is makkelijk om even te spelen en daarna weer weg te leggen. Je kunt meteen gaan spelen, zonder eerst een instructie te lezen. Het grote verschil met Doodle Jump is dat elk level eindig is: het gaat erom zo diep mogelijk te vallen, maar je weet ook dat er voor het nijlpaard aan het einde van elk level altijd het zwembad is, zodat je daadwerkelijk een level kunt afronden. Hippo High Drive is daarmee een positiever ingestoken game dan Doodle Jump, waarbij een spelsessie eindigt op het moment dat je faalt. Het circusthema is mooi gedaan, waarbij je nog wel als kritiek zou kunnen hebben dat de handgetekende cartoons vast een béétje zijn afgekeken van populaire games als Parachute Panic en het al eerder genoemde Doodle Jump. Maar misschien is dat ook wel de kracht voor Imangi Studios: kijken wat er al bedacht is en dat verwerken tot iets compleet nieuws. Met Harbor Master deden ze dat al eerder: het was geïnspireerd op Flight Control, maar er kwamen zoveel updates en verbeteringen uit dat de kopie uiteindelijk beter werd dan het origineel.
De App Store staat vol met goedkope casual games en soms zitten daar echt goede tussen, waarvan je weet dat er voor die €0,79 heel veel plezier mee gaat hebben. Dat was bij Harbor Master en 33rd Division het geval, bij Pocket God en Doodle Jump en nu ook bij Hippo High Dive: gewoon een leuke game waar je een paar weken veel lol aan gaat beleven en die je na verloop van tijd weer inruilt voor de volgende hitgame. De €0,79 die Hippo High Dive kost, is niet teveel geld.
Info: Hippo High Dive
- Ontwikkelaar: Imangi Studios
- Applicatie: Hippo High Dive
- Te koop via: App Store
- Prijs: €0,79
- Geteste versie: 1.0
- Bestandsgrootte: 6,2MB
- Cijfer: 8,5
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties