Review: Lumines, een gehandicapte flop

Review: Lumines, een gehandicapte flop

Review van Lumines, de bekende game van de PSP. Nu is er een versie voor de iPhone, maar biedt die wel dezelfde gameservaring als in het verleden? Ellen de Lange-Ros testte de game en is niet onder de indruk.
Ellen de Lange-Ros - · Laatst bijgewerkt:

luminesToen vier jaar geleden in Europa de PlayStation Portable werd geïntroduceerd, was Lumines één van de allerleukste games die ik avondenlang heb gespeeld. Het spel bestaat uit een eenvoudige opzet van vallende blokken die je razendsnel moet kantelen en op de goede plaats moet laten vallen, waarbij flitsende snelle muziek op de achtergrond speelt die naadloos paste bij de acties in het spel. Daardoor kreeg je op de PSP tijdens het spelen van Lumines een trance-gevoel dat ontspannend werkte.


Mijn verwachtingen waren hoog gespannen toen Lumines voor de iPhone werd aangekondigd: zou ik m’n oude liefde, dat heerlijke spel, nu altijd onderweg bij me hebben? Ik keek reikhalzend uit naar de release en heb het spel direct op de dag van verschijning gekocht. Toen waren de roze wolken helaas voorbij en landde ik met een harde klap weer in de realiteit: Lumines op de iPhone blijkt helemaal niet leuk te zijn!

lumines 2

Het grootste probleem bij het spel is de bediening. Door tikken op het scherm kun je een blok laten draaien en met een veegje laat je een blok naar beneden vallen. Helaas komt het heel vaak voor dat het spel je bewegingen niet herkend, waardoor een blok niet kantelt, maar al naar beneden valt en precies verkeerd terecht komt. Ook andersom komt voor: je wilt een blok laten vallen, maar het maakt nog even een ongewenste draai en valt daarna pas met de kleuren verkeerd om: frustrerend! De problemen met de bediening lijken bij sommige skins vaker op te treden dan bij andere, maar ze komen zo vaak voor dat de game de magie van de PSP-versie compleet mist.

lumines iphone

Daar komt bij dat het spel op de iPhone vrij lang traag blijft. Op de PSP belandde het spel altijd al vlot in een hogere versnelling en zat je vol adrenaline te gamen. Op de iPhone lijkt deze hogere versnelling veel langer uit te blijven, waardoor het spel in een traag tempo door blijft kabbelen. Dat je dan nu bij de iPhone-versie extra cartoon-achtige skins kunt vrijkopen doet niets af aan de problemen: vanwege de matige besturing is Lumines zwaar gehandiapt, is het geen leuk spel en mist het compleet de magie die we van de reeks op de PSP gewend zijn.

Conclusie

Het is te hopen dat de makers van de game de kritische reviews serieus oppakken en alsnog zorgen voor een alternatieve besturing en meer vaart in het spel. Komt er zo’n update, dan zou het spel zomaar alsnog betoverend kunnen worden, maar tot die tijd geef ik een negatief koopadvies voor Lumines. Er zijn genoeg leukere games te koop anno 2009 en daar kun je de vrije megabytes op je iPhone beter mee vullen.

Info: Lumines

  • Ontwikkelaar: Q Entertainment
  • Applicatie: Lumines
  • Te koop via: App Store
  • Prijs: €2,39
  • Geteste versie: 1.0
  • Bestandsgrootte: 27,1 MB
  • Releasedatum: 23 september
  • Cijfer: 6,0

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 oktober 2009 om 1:50
Onderwerp
Categorie
Games

Reacties: 11 reacties

  1. De review strookt totaal niet met het cijfer. Hoe kan “een gehandicapte flop” een 6 verdienen…?

  2. belachelijk, geen multiplayer……

    dat was de meest vette optie op de psp

    stom is het stomstomstom

  3. Daarmee dat ik in een kleine recentie op de appstore voor een virtuele joystick en knop heb geopteerd. Het zou het verschil kunnen maken van flop naar top.

  4. Alle screenshots bevatten ‘bonus’, daaraan zie je al de overdrevenheid :p !

  5. Toch komt dit mij bekend voor iemand die deze game aan Gonny wou koppelen op de meeting ;p Ik vraag me af of ik gelijk heb hierin XD

    Maar de game ziet er tevens behoorlijk druk uit ben benieuwd hoe hij speelbaar is daarna kijk ik nog wel of ik hem zelf ook wil hebben als hier al over een flop gesproken word. Is dit tevens niet een erg harde bewoording voor een game?

  6. Origineel geplaatst door Danny Bevers
    Toch komt dit mij bekend voor iemand die deze game aan Gonny wou koppelen op de meeting ;p

    Ja, dat was Ellen: de reviewer.

  7. Meteen gekocht toen hij in de appstore verscheen een week of 1.5 geleden. Besturing is idd heel erg slecht. Wat een drama.
    Game was/is op de PSP een echte topper. Dit is niks.

    Jammer had écht gehoopt dat het toppertje zou zijn.

  8. Heb het spel ook gekocht onmiddellijk toen het in de appstore was en was ook enorm negatief over de bediening, maar eerlijk gezegd went het wel en ik moet zeggen dat het zelden is dat er nog iets gebeurd met de blokken zonder ik het zelf wil.
    De beste truc die ik gevonden heb, is om naar boven te swipen om de blokken te laten vallen, precies minder gevoelig om dan per ongeluk een blok te draaien.

    Ik heb er echt plezier mee, maar hoop toch wel stiekem op een controller update.

  9. @Roald: Op de PSP kreeg de game een dikke 9 en dus had ik hoge verwachtingen, die het spel op de iPhone helaas helemaal niet waarmaakt, vandaar de term ‘flop’; het spel was een tegenvaller. Toch vind ik het nog net geen onvoldoende, omdat de game op zich nog wel speelbaar is. Bovendien is hij niet heel duur. Maar hij mist wel de magie waardoor hij niet meer echt leuk is. Hoger dan een 6 heeft hij niet verdiend, maar een echte onvoldoende vond ik net te streng.

    @Danny Bevers: goed gezien! Gonny heeft de PSP-versie net als ik ook stukgespeeld en ik was heel benieuwd of zij ook zo teleurgesteld was in deze versie van de iPhone (het antwoord was, later deze week: “ja”). Vandaar dat ik donderdag met haar over het spel sprak en heel benieuwd was wat zij er van vond. 🙂

  10. @Ellen de Lange-Ros:

    een spel kan toch echt niet tegelijk een flop zijn en toch voldoende. Flop betekent mislukking en niet tegenvaller.

  11. Origineel geplaatst door om
    @Ellen de Lange-Ros:een spel kan toch echt niet tegelijk een flop zijn en toch voldoende. Flop betekent mislukking en niet tegenvaller.

    Amen.
    Maak er dan een 5 van: geen “heel erge” onvoldoende maar toch net waarschuwend…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.