RollerCoaster Tycoon Touch voor de iPad.

Review: RollerCoaster Tycoon Touch brengt het pretparkimperium weer naar iOS

RollerCoaster Tycoon Touch is de nieuwste RollerCoaster Tycoon-game voor de iPhone en iPad. De game is gratis te downloaden, maar vereist wel wat in-app aankopen om wat moois van je park te maken. Is dit spel nog wel leuk voor RollerCoaster Tycoon-fans?
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

RollerCoaster Tycoon Touch voor de iPad.
Weet je nog dat je uren achter de PC zat om te werken aan het ultieme pretpark in RollerCoaster Tycoon? De pretparksimulator heeft bij veel mensen een plekje in hun hart veroverd en al snel werd de serie uitgebreid met nieuwe delen en uitbreidingspakketten. Maar met elk deel dat verscheen, werden fans van de eerste twee delen meer teleurgesteld. Ook toen het spel naar de iPhone en iPad kwam in de vorm van RollerCoaster Tycoon 4 Mobile met veel in-app aankopen, was er veel kritiek op onder andere het verdienmodel. RollerCoaster Tycoon Touch, een nieuw deel voor de iPhone en iPad, brengt de bekende pretparkserie opnieuw naar mobiele platformen. Wederom met in-app aankopen, maar zorgt dit deel wel voor de nodige vlinders in de buik bij RollerCoaster Tycoon-fans?

RollerCoaster Tycoon Touch: gratis game met in-app aankopen

RollerCoaster Tycoon Touch is een freemium spel. Dat wil zeggen dat je hem gratis kunt downloaden en spelen, maar dat je met echt geld het spel uit kunt breiden met nieuwe attracties en mogelijkheden. Dat neemt echter niet weg dat je per se honderden euro’s moet besteden aan RollerCoaster Tycoon Touch om alle mogelijkheden te ontgrendelen, want veel functies komen ook beschikbaar als je het spel gratis speelt. Het enige verschil is dat het dan een stuk langer duurt en je het nodige geduld moet opbrengen om je ultieme pretpark te bouwen.

RollerCoaster Tycoon Touch lijkt qua uiterlijk helaas niet op RollerCoaster Tycoon 4 Mobile of de eerste twee delen van de bekende reeks. Dit nieuwe spel is namelijk geheel in 3D, net als RollerCoaster Tycoon 3 en het nieuwe aanstaande RollerCoaster Tycoon World. Doordat de stijl zoveel verschilt van de eerdere games in de serie, zal het nostalgiegehalte een stuk lager liggen. Voor sommige mensen is het spel daardoor wellicht minder leuk om te spelen, terwijl andere de andere stijl misschien wel kunnen waarderen. Toch is de klassiekere stijl sfeervoller dan dit wat karakterloze uiterlijk, wat een gemiste kans is.

Park in RollerCoaster Tycoon Touch.

Draaimolens, achtbanen en spookhuizen

RollerCoaster Tycoon Touch bevat allerlei bekende elementen uit de RollerCoaster Tycoon-serie. Het belangrijkste doel is om een succesvol park te creëren waar bezoekers (in deze game Peeps genoemd) graag hun geld willen besteden. Je moet er dus voor zorgen dat je niet alleen leuke attracties in je park hebt, maar dat er ook genoeg te eten, te drinken en te koop is. Daarnaast moet je je park mooi aankleden met bloemen, bomen en andere decoratieve elementen. Hiermee geef je namelijk een meerwaarde aan de omliggende attracties, zodat bezoekers deze hoger waarderen.

In het begin heb je de beschikking over allerlei simpele attracties, zoals draaimolens en speelhallen. Al snel krijg je de mogelijkheid om een eigen houten achtbaan te maken. Je kunt met je vinger eenvoudig een eigen achtbaan maken, hoewel dit in het begin behoorlijk wennen is. Je kunt niet simpelweg een soort stuk van een achtbaan selecteren, zoals een bocht of een recht stuk, maar maakt een baan door dit uit te tekenen op het scherm. Dit werkt lang niet even nauwkeurig, helemaal als je de mooiste creaties wil maken. Na het maken van een gesloten rondje, kun je de achtbaan nog aanpassen met loopings en andere spanningverhogende elementen.

Geld uitgeven in RollerCoaster Tycoon Touch.

Nadat je meer attracties gebouwd hebt, het park leuk aangekleed hebt en genoeg tijd besteed hebt, groeit je park in level. Hoe hoger het level van je park, hoe meer nieuwe attracties er beschikbaar komen. Maar het wil niet zeggen dat je een nieuwe attractie meteen kunt gebruiken. Je kunt een attractie namelijk pas bouwen als je de overeenkomstige kaart verzameld hebt. RollerCoaster Tycoon Touch werkt namelijk met kaartpakketten. Door tijd te besteden in de game, krijg je af en toe een pakket nieuwe kaarten. Deze set kaarten kun je echter ook kopen met in-game coupons die je weer voor echt geld aan kunt vullen. In principe is het niet nodig om echt geld uit te geven aan RollerCoaster Tycoon Touch, want met de juiste hoeveelheid geduld kun je het spel ook uitbreiden zonder er een rode cent aan uit te geven. Af en toe kun je ook kaartpakketten krijgen door een korte reclame te kijken.

Je kunt ook nog op een andere manier geld uitgeven aan RollerCoaster Tycoon Touch. Door de juiste prijzen voor de attracties in te stellen, verdient het park geld. Dit geld heb je nodig om nieuwe attracties te kunnen bouwen of om bestaande attracties uit te breiden. Met echt geld kun je ervoor kiezen om je virtuele kas wat meer te spekken, maar dat is niet per se nodig. Wil je dit niet, dan moet je er wel rekening mee houden dat het vrij lang duurt voordat er wat vorderingen in je park gemaakt worden.

Kaarten voor attracties in RollerCoaster Tycoon Touch.

Niet de RollerCoaster Tycoon van vroeger

In veel opzichten lijkt deze nieuwe RollerCoaster Tycoon-game op vorige spellen uit de reeks, maar op heel veel punten voelt het spel toch anders. Het is bijvoorbeeld niet nodig om wachtrijen te maken voor de attracties, omdat bezoekers er gewoon op af lopen en naar binnen gaan. Op zich is dat niet erg, maar met de wachtrijen kon je altijd eenvoudig zien hoe populair een attractie is of dat de prijs misschien wel wat omhoog kan. Bovendien had het ook wel wat om wachtrijen zo te plaatsen dat dit precies tussen de attracties en paden van het park paste. Ook is het niet nodig om personeel in te huren, zoals schoonmakers en technici. De bezoekers spugen niet op de grond en laten ook geen troep achter. En gaat er een attractie stuk, dan hoef je alleen op het icoontje bij de bijbehorende attractie te tikken. Het is jammer dat dit soort veranderingen de RollerCoaster Tycoon-ervaring een stuk minder leuk maken, omdat het daardoor minder realistisch is.

Ook qua geluid is het spel toch wat minder leuk dan je zou willen. Hoewel de schreeuwende bezoekers in de achtbaan nog precies zo klinken als in de vorige games, zijn de verdere geluidjes die attracties maken nauwelijks aanwezig. Je hoort hier en daar een stemmetje met op de achtergrond een wat saai muziekje, maar je hoort bijvoorbeeld niks van de muziek van de draaimolen.

Score

6.6

RollerCoaster Tycoon Touch

RollerCoaster Tycoon Touch

Voordelen +

  • Makkelijk je eigen pretpark bouwen
  • Speelt soepel

Nadelen -

  • Komt traag op gang, tenzij je er veel geld aan uitgeeft
  • Mist kenmerkende RollerCoaster Tycoon-functies
  • Qua sfeer niet zoals voorheen

Conclusie RollerCoaster Tycoon Touch

Rollercoaster Tycoon Touch is helaas niet zoals de RollerCoaster Tycoon-games zoals je gewend bent. Hoewel de basis nog steeds hetzelfde is en het leuk is om je eigen pretpark op te bouwen, moet je voor RollerCoaster Tycoon Touch wel heel veel geduld hebben. Om een beetje snel nieuwe attracties te krijgen, ben je bijna verplicht om er flink wat geld tegenaan te gooien omdat je anders snel op het spel uitgekeken bent. Bovendien missen er enkele belangrijke mogelijkheden die de vroegere RollerCoaster Tycoon-games zo leuk maakten. Dat wil niet zeggen dat je geen plezier kunt beleven aan deze nieuwe versie: je moet er alleen het nodige geduld voor hebben of bereid zijn om er geld tegenaan te gooien.

Reacties: 14 reacties

  1. ALs de schrijver het volgende meent:
    ” RollerCoaster Tycoon Touch lijkt helaas niet op RollerCoaster Tycoon 4 Mobile ”
    moet er toch wel echt even achter het hoofd gekrabt worden.
    RCT4mobile is geen spel, het is te slecht om een spel genoemd te worden.

  2. Maak gewoon de 2d variant voor 10 euro zonder in app purchases, klaar.

  3. Het zal niet lang duren voordat dit soort modellen de nek om wordt gedraaid.

  4. Origineel geplaatst door Rick
    Maak gewoon de 2d variant voor 10 euro zonder in app purchases, klaar.

    Dit dus.
    Ik ben echt wel bereid om eenmalig €9,99 uit te geven voor een goede iOS game. In-app aankopen (voor dit soort apps/games) zijn seau 2010.

  5. Wat hebben ondernemingen tegenwoordig met freemium? Maak gewoon een goede app en vraag er bij aanschaf geld voor.

  6. Tja, als ik kijk naar de games op mijn devices, zou je zeggen dat gewoon betaalde spellen het goed doen…
    GTA reeks – betaald
    X-com reeks – betaald
    Worms reeks – betaald
    en zo nog wel wat… Ik betaal graag voor een game. De freemium games laat ik eigenlijk bij voorbaat al links liggen, tenzij ik met één IAP de hele boe kan unlocken en gewoon kan spelen.

  7. kwam RCT2 niet ook uit op ios? Ik geloof dat ze met een poort bezig waren. Daar kijk ik meer naar uit dan deze freemium rotzooi.

  8. De oude RTC2 komt ook uit voor ios volgens dit artikel 🙂

  9. @Rick: *inserts Thank you GIF*

  10. Ik heb rct mobile geprobeerd, maar was er na een half uur klaar mee. Het maken van paden boven de grond wad zo goed als onmogelijk. Het leek erop dat ze niets hadden aangepast, maar gewoon de oude desktopversie hadden geport.

    De genoemde nadelen/veranderingen in deze versie zijn eigenlijk alweer genoeg om het niet te downloaden, jammer.

  11. Rollercoaster Tycoon 3 mensen koop die eenmalig voor een paar euro en geen vervelende in app aankopen. Die is overigens ook niet door Atari gemaakt.

  12. @Robin: Helemaal eens! Rollercoaster Tycoon 3 is gewoon een heel goed spel zonder die idiote in-app aankopen van Atari!

  13. De game handeling is niet fantastisch.
    Veel bugs, lijkt wel of je alles steeds moet centreren om te kunnen verbouwen of verplaatsen.
    Vooral het bouwen van achtbanen is niet handig met die nodes.

    Daarnaast veel vastlopers in de 10.2.1 update van iOS.

    Matige versie van een geweldig spel

  14. @Rick: Dit is dus precies het probleem met het grootste deel van de games in de App Store, de “freemium-mentaliteit” is bijzonder pertinent aanwezig. Ik betaal ook veel liever eenmalig een groter bedrag dan dat er microtransacties zijn die de ervaring verbeteren (gewoon Pay to Win dus). Er zijn trouwens ook spellen waarbij dit goed is uitgevoerd, waar het spel ook gewoon uit is te spelen zonder dat je hoeft te betalen, maar het wel een mogelijkheid is als je geen geduld hebt.
    Ik begrijp wel waarom dit gebeurt, developers willen liever een constante(re) inkomstenbron hebben dan alleen eenmalige aankopen.
    Dat verandert niks aan het feit dat wanneer ik geconfronteerd wordt met de zoveelste reclame- of “spendeer je geld aan waardeloze virtuele valuta”-popup, ik de desbetreffende app de waardevolle ruimte op mijn telefoon niet gun.

    Een voorbeeld van een goed uitgevoerd in-app aankopen systeem vind ik Clash of Clans. Ik heb het al een paar jaar op mijn telefoon staan, en er nog steeds geen cent aan uitgegeven. Ik ben er eigenlijk ook nooit toe verleid. Natuurlijk, als je geen geduld hebt is het makkelijk om geld te spenderen, maar ik heb het nooit echt nodig gehad. Je kan de valuta (gems) namelijk ook in het spel verkrijgen, door spawnende objecten.