Review: Space Grunts, pittig ruimte-avontuur van Nederlandse bodem
Je iPhone kan games op je scherm toveren die niet onderdoen voor volwaardige spelcomputers. Met realistische karakters, grafische effecten en uitgebreide verhaallijnen, al is dat soms helemaal niet nodig om een vermakelijke game te maken. Het uit Nederland afkomstige Space Grunts laat zien dat de meest klassieke gametechnieken ook anno 2016 nog steeds voor uren vermaak kunnen zorgen.
Ontwikkelaar OrangePixel kende je misschien al van Heroes of Loot, een populaire iOS-game die veel overeenkomsten met Space Grunts vertoont. Het middeleeuwse stijltje is echter ingeruild voor een sciencefiction-setting, met grote ruimteschepen, aliens en laserpistolen.
Space Grunts: op pad met de Tech Junky
Space Grunts combineert verschillende spelstijlen om op die manier een interessant geheel te vormen. Je hebt de keuze uit drie (en later zes) verschillende pixelfiguurtjes, waarbij de Techjunky (uiteraard) onze favoriet is. Dit poppetje moet het niet van kracht hebben, maar gaat een stuk efficiënter om met de spullen die ze tegenkomt.
Dit moet je niet onderschatten, want hoewel Space Grunts vol zit met actie, zul je ook je ammunitie-voorraden en gezondheid zorgvuldig in de gaten moeten houden. Gelukkig kom je tijdens je ruimte-avontuur regelmatig pakketjes met kogels tegen, en nieuwe voorwerpen die je helpen om zo ver mogelijk te komen.
Omdat Space Grunts een zogenaamde roguelike is, zul je iedere keer bij het begin moeten beginnen als je het loodje legt. Alle levels worden volledig willekeurig gegenereerd, zodat je iedere keer weer in andere situaties terecht komt. Naast vijanden zul je ook goed op je omgevingen moeten letten, want om iedere hoek lijkt wel een nieuw gevaar te schuilen dat je voorraad aan hartjes er in hoog tempo doorheen jaagt.
Beweeg om beurten in Space Grunts
In Space Grunts (link) verplaats je het figuurtje over een raster van vierkantjes, waar ook alle vijanden overheen bewegen. Via het turn-based systeem loop je blokje voor blokje door de levels heen.
Als jij stilstaat staan alle vijanden namelijk ook stil, zodat jij op je gemak uit kunt vogelen wat de beste actie is. Het maakt hierdoor ook niet uit of je een minuutje stopt met spelen, wat goed van pas komt als je het spel bijvoorbeeld speelt als je in de trein zit.
Stroeve controls in Space Grunts
Jammer genoeg kun je Space Grunts niet bedienen door op deze vierkantjes te tikken. Je gebruikt gewoon een virtuele joystick, samen met een aantal andere knoppen om van wapens te wisselen, te schieten en de kaart van het gebied te openen. Een klein minpunt, maar na een paar potjes ben je ook hier zo aan gewend.
Hoewel de levels van Space Grunts willekeurig samengesteld worden, zijn er genoeg dingen waar je vanuit kunt gaan. Zo zit je inventaris vroeg of laat een keer vol, en zijn de kogels van je favoriete geweer net op als je bij een ijzersterke vijand terecht komt. Hier zit ook de uitdaging verstopt, want met alleen slim schietwerk kom je er niet.
Dit pittige ruimte-avontuur is gedrenkt in het bekende pixelstijltje van Orange Pixel eerder ook al gebruikte. Reken dus maar op veel felle kleuren, grote pixel-explosies en overdreven effecten. Bovendien is je figuurtje behoorlijk spraakzaam. Met kleine tekstwolkjes kun je veel te weten komen over je omgeving en de gemoedstoestand van je onverschrokken ruimteheld.
Conclusie Space Grunts review
Space Grunts combineert een turn based strategiespel met een actiegame en doet dit verrassend goed. Bij vlagen deed het spel ons denken aan Nuclear Throne, ook een Nederlandse game die iets soortgelijks doet op PC en consoles. Omdat je iedere keer opnieuw moet beginnen als je af gaat is het spel heel geschikt om in korte sessies te spelen, en zoals het een goede roguelike betaamt leer je iedere poging wel weer iets nieuws. Houd er alleen wel rekening mee dat je vaak weer van voor af aan opnieuw zult moeten beginnen, al zit daar natuurlijk ook de uitdaging.
Pluspunten
- Mooie grafische pixelstijl
- Uitdagende mix tussen verschillende spelstijlen
- Ieder potje is uniek
Minpunten
- Spel leent zich voor touch-besturing maar werkt met joystick
- Iedere keer opnieuw beginnen kan spelers afschrikken
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties