Op de iPad is de game Osmos al eerder verschenen en bleek daar een enorm succes. De €3,99 kostende iPad-game heeft in de App Store vrijwel alleen 5 sterren-waarderingen gekregen. Sinds vandaag is er ook een iPhone-versie te krijgen, die volgens hetzelfde principe werkt. Bij Osmos gaat het erom tot de grootste uit te groeien. Je bedient een klein organisme (‘mote’) die je in de juiste richting moet zien te sturen. Bij elke schermtap verlies je massa, zodat je moet zorgen om onderweg zoveel mogelijk kleinere motes te absorberen.
Daarbij geldt als voorwaarde dat je alleen kleinere motes kunt absorberen en dat je moet oppassen dat je niet wordt opgeslokt door een mote die groter is dan jou. Verderop in het spel verandert de insteek van het spel iets: het gaat daarna niet meer alleen erom tot de grootste uit te groeien, maar je krijgt ook te maken met bewegingen rond een centrale massa. Er zijn 72 levels, met 18 verschillende mechanismen. Je hebt dus te maken met massa en zwaartekracht, kunt het spel versnellen en vertragen en kunt de scores via OpenFeint wereldkundig maken.
De game begint met een oefenmodus (Odyssey). Heb je die succesvol afgerond, dan krijg je toegang tot de Arcade-mode, waarbij je elk gewenst level kunt spelen. Bij de iPhone-versie van Osmos zijn wat aanpassingen voor iOS 4 gedaan, zoals ondersteuning van het Retina Display op de iPhone 4 en Fast App Switching. Ook zijn sommige levels aangepast voor het kleinere scherm.
Downloaden: Osmos voor iPhone (€2,39)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties