Nintendo wil er absoluut niet aan, Microsoft doet het zo nu en dan en Sony waagt zich er steeds vaker aan: games uitbrengen op de iPhone en iPad. Het waren tot nu toe meer speelbare reclames dan volledige games, maar met Run Sackboy Run wordt het randje opgezocht. Je zou dit renspelletje met de hoofdpersoon uit de Little Big Planet-games best wel eens heel lang kunnen spelen.
Run Sackboy Run voor iPhone en iPad is geen mobiele versie van Little Big Planet. Je kan geen eigen werelden knutselen, spelideeën verzinnen en die delen met de rest van de wereld. Het is een renspelletje pur sang, volgens het Canabalt-principe van zolang mogelijk rennen zonder dood te gaan. Hier vind je die dood door in stekels te staan, op vijanden af te lopen of door ingehaald te worden door een grote blokkenslang die je achtervolgt. Onderweg spaar je munten en haal je submissies waarmee je nog meer munten haalt, die je kan investeren in leuke kledij en stickers voor je Sackboy.
Tikkeltje schuin
Qua gameplay is Run Sackboy Run dus nogal wat simpeler van opzet dan het echte PlaySation-deel. Maar qua beelden en gevoel, is het een ander verhaal. Je bekijkt de renactie in het spel een tikkeltje schuin van de zijkant en zo komt de diepte in de decors optimaal naar voren. Alle richels waar je op loopt, alle vijanden waar je op kan springen en alle bomen waar je langs rent, lijken een paar centimeter diep en geven dat speelse miniatuurgevoel dat de grote broers ook hebben. Het spelletje ziet er verzorgd en leuk uit.
Directe besturing
Nog een verschil met de originele Little Big Planet-games is de besturing. Run Sackboy Run heeft slechts één knop, en dat is je hele scherm. Met een korte tik spring je even, met een lange tik aanzienlijk hoger. De bediening is duidelijk minder zweverig dan in het PlayStation-origineel, en dat is een zege. Hij is lekker direct. Een dubbele sprong door een dubbele tik in beeld uit te voeren is er niet, en dat zorgt ervoor dat je in de daling kan zien dat een sprong niet helemaal lekker is uitgevoerd. Oeps.
Conclusie Run Sackboy Run review
Maar het gebeurt niet heel vaak. Sackboy is niet een heel moeilijk spel. In de eerste poging komen we meteen in de tweede wereld en vinken we de eerste missies meteen af. Omdat de levels vloeiend in elkaar zitten, kan je eigenlijk niet echt een missprong maken en blijft de vaart er lekker in zitten.
Des te raarder is het dat je ook zonder misstap achtervolgd kan worden door de slang – en ook zonder misstap wordt opgepeuzeld door het blokkige monster. Het is naast de betrekkelijke onoriginaliteit het enige wat we echt kunnen opmerken aan Run Sackboy Run. De slang is wel een erg kunstmatig trucje om je niet te snel te ver laten komen in het spel. Omdat je de volgende poging weer door dezelfde ogende levels heen komt, staat Run Sackboy Run soms een beetje tegen. Het niveau van een Rayman Jungle Run en Rayman Fiesta Run haalt ie ook lang niet. Maar… voor een reclamespelletje is het best een geinige game.
Pluspunten
- Ziet er leuk uit
- Beetje Little Big Planet-sfeer op iOS
Minpunten
- Onorigineel
- Doodgaan door de slang is nogal willekeurig
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties