SceneTap iPhone-app wijzigt privacybeleid na klachten van cafébezoekers

SceneTap heeft het privacybeleid gewijzigd, nadat ophef ontstond over het vastleggen van gezichten in cafés. Het bedrijf kijkt hoeveel mensen er in een café zijn, analyseert de verhouding mannen en vrouwen en schat de gemiddelde leeftijd. Dit is af te lezen in een iPhone-app.

scenetapSceneTap heeft aangekondigd het privacybeleid te wijzigen, nadat vrijdag ophef ontstond over de gezichtsherkenning die SceneTap gebruikt. Het idee is eigenlijk best slim: je hebt zin om naar een café te gaan, maar wilt eerst weten of het lekker druk is en of de verhouding mannen/vrouwen OK is. Via camera’s die café-eigenaren ophangen kan met gezichtsherkenning worden bepaald hoe vol de zaak is. De bezoekers in een café in San Francisco waren echter minder blij, toen ze ontdekten dat hun gezichten tijdens het kijken van een honkbalwedstrijd werden geregistreerd. Dit weekend besloot SceneTap actie te ondernemen: ze hebben aangegeven dat ze geen ‘facial mapping metrics’ zullen vastleggen.


De camera van SceneTap was boven één van de tv-schermen aangebracht in café Polo Grounds. SceneTap beweert dat de technologie al in andere Amerikaanse steden was gebruikt. Maar in San Francisco bleken ze er niet van gediend: café’s die aanvankelijk hadden aangegeven te willen meedoen, trokken zich terug door de negatieve aandacht in de pers en de mogelijke privacyproblemen die SceneTap met zich meebrengt. Via de iPhone-app SceneTap (ook verkrijgbaar in de Nederlandse App Store) kun je op een Google-kaart zien waar het gezellig druk is. Zo kun je zien dat een café voor meer dan 70% vol is en dat het publiek voor 52% uit vrouwen en voor 48% uit mannen bestaat. Volgens SceneTap slaan ze geen foto’s op, alleen historische trends van de verhouding mannen en vrouwen. Ook wordt een schatting gemaakt van de gemiddelde leeftijd van de aanwezigen. Die data zal niet langer worden bewaard, heeft SceneTap beloofd. Sommige bezoekers van het betreffende café wisten overigens van niets, ondanks het feit dat er in het café flink aan promotie werd gedaan. En er waren ook bezoekers, die zich er eigenlijk niet zo druk over maakten.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.