Zac Bowling, bekend van het Mono-project, heeft de gebruiksvoorwaarden bij de iPhone SDK nog eens goed doorgelezen. Hem viel sectie 3.3.14 in de overeenkomst op, waarin Apple een verkeerde voorstelling van zaken over open source geeft. Kort gezegd komt het erop neer, dat als je vrije en open source software maakt (kortweg FOSS), dat je geen FOSS bij de ontwikkeling van je applicatie mag gebruiken, op een zodanige manier dat andere onderdelen van de SDK (dus niet-FOSS) onder bepaalde FOSS-licentievoorwaarden zullen vallen.
Een ingewikkelde zin, die volgens Zac Bowling totale onzin is: als gewone gebruiker kun je applicaties ontwikkelen die je maar wil, maar de kans dat daarbij de SDK die je gebruikt hebt onder een open source-licentie komt te vallen, is onmogelijk. Volgens Bowling is het wel mogelijk dat je bepaalde open source-tools niet kunt gebruiken, omdat in de licentievoorwaarden staat dat je geen commerciële applicaties mag maken. Maar dan zijn de voorwaarden van het open source-tool bepalen. Volgens Bowling is het onmogelijk dat individuele ontwikkelaars met de software die ze gemaakt hebben, de code van Apple zouden kunnen ‘infecteren’ met allerlei open source-verplichtingen. Als dat zo zou zijn, was het al lang gebeurd bij de software van Microsoft, denkt Matt Asay van CNET. Hij denkt dat Apple zich krampachtig wil indekken. De blogposting van Bowling bevat nog meer opmerkelijke zaken uit de licentievoorwaarden van de iPhone SDK.
Meer info: iPhone Developer Program is a Joke
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ach, het is niet de eerste keer en vast niet de laatste dat Apple laat zien dat ze de touwtjes graag heel strak in handen houden als het aankomt op software op een nieuw platform. Mijns inziens is een van de grote obstakels het feit dat ontwikkelaars niet aan de IOkit kunnen komen en dus de dock connector niet kunenn gebruiken. Het zou me niet verbazen als de Installer source veel groter wordt (blijft) dan de App Store…
@sashimi weinig kans. Velen willen helemaal niet hun iphone hacken. En waarom zou je? Er komen veel leukere spelletjes op de officiele SDK.
De dock connector wordt naar mijn weten ook niet gebruikt bij de installer of ik heb het in ieder geval nog niet gemist. Waarvoor zou je dat nodig hebben dan?:)
Bijvoorbeeld een gps module?
of een microfoon module ood.
Ik denk dat er twee dingen goed uit elkaar gehouden moeten worden. De SDK is voor iedereen toegankelijk. Wat je ermee mag doen is een tweede. Als je door Apple uitverkoren wordt en toegelaten wordt tot de selecte groep ontwikkelaars die voor de App Store mogen ontwikkelen, dan moet je je aan hun regeltjes houden. Voor de dock connector kun je inderdaad denken aan GPS systemen, car kits, maar denk ook ’s aan SNES bijvoorbeeld. Ik zou dolgraag een “click-on” module hebben voor mijn dock connector waar echte fysieke nintendo-knoppen zitten zodat ik al mijn 2 gig aan nintendo spelletjes nog ’s kan spelen zonder dat mijn vingers het scherm blokkeren.
Waarom heeft iedereen het over een GPS module of GPS via Wifi? Is er iets mis met de bluetooth verbinding van de iPhone? De markt is verzadigd met uitstekende bluetooth GPS modules.
Laat maar, ik gaf net antwoord op mijn vraag. Daar verdient Appel natuurlijk niet aan omdat 3rd parties het kunnen leveren. Appel heeft goede ideeen en filosofieen, maar de implementatie is dictatoriaal. Microsoft is misschien toch niet zo dominant in dit perspectief.
Het blijkt allemaal dus niet zo simpel te zijn…
Maar laat ons allemaal nog rustig afwachten tot het allemaal uitkomt 🙂
Wie weet gaat het allemaal naar ons zin zijn…
Apple’s wijze van werking kan soms raar klinken, maar ze proberen altijd het beste van het beste te leveren vergeet dat zeker niet. Misschien moet Apple er nog wat inkomen in dit ‘nieuwtje’?
Greetz,
NeoQuex.