De notificaties in iOS 5 zijn minder opdringerig dan voorheen. Toch betekent het niet dat ontwikkelaars ze overal voor mogen gebruiken. Reclame is bijvoorbeeld niet toegestaan. De makers van Shazam hadden dat niet goed begrepen. Ze toonden een reclamebanner voor een wedstrijd die ze organiseren. Een gebruiker, die toevallig ook een bekende iPhone-ontwikkelaar is, zag de advertentie op zijn iPhone verschijnen en nam contact op met Shazam. Die reageerden echter op een onverwachte manier: dat hij advertenties te zien kreeg, was zijn eigen schuld.
Hij had namelijk zelf de push notificaties ingeschakeld en daarmee ingestemd (opt-in) met het ontvangen van de berichten. In de voorwaarden van het iOS-ontwikkelaarsprogramma staat duidelijk dat de push notificaties niet bedoeld zijn voor promotionele berichten. Ze moeten nuttige informatie bevatten, zoals de melding dat een bepaalde vriend je is gaan volgen. Toen uiteindelijk tot Shazam doordrong dat reclame niet is toegestaan, beloofden de makers ernaar te gaan kijken. Hopelijk doen ze dat vóór aanstaande dinsdag, als iOS 5 naar het grote publiek wordt uitgerold. Het relaas is hier te vinden: Shazam’d. Overigens heeft de app Magic Piano ook de neiging om wel heel erg veel (dagelijkse) reclame te sturen voor de liedjes die ze voor €0,79 via de app verkopen.
Shazam is een app waarmee je liedjes kunt herkennen. Je laat de iPhone een paar seconden meeluisteren met de muziek die je bijvoorbeeld in een café hoort – en de app laat vervolgens zien om welke artiest, welk nummer en welk album het gaat. Sinds kort is het herkennen van nummers met de gratis versie van Shazam-app weer onbeperkt mogelijk, maar hopelijk gaat Shazam dat niet op andere manieren proberen te compenseren.
Downloaden: Shazam (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 26 reacties