Spelontwikkelaars zijn vanaf de eerste games op de mobiele telefoon al aan het kijken hoe je meer besturing met minder knoppen krijgt en dat levert regelmatig wat pareltjes op. Denk aan Tiny Wings, Jetpack Joyride of Rayman Jungle Run: allemaal met één knop te spelen en zo voor iedereen op te pakken, hoe moeilijk het spel zelf ook is. Het nieuwe Sky Tourist voegt zich in de rij van platformspelletjes met een simpele besturing. Als ventje in ruimtepak bungel je aan een touw en alleen dat touw bestuur je. Je bepaalt de hoogte en richting van het touw met twee raketten aan de zijkant van het scherm.
De raketten zijn een soort sliders. Je schuift ze naar boven om het touw en het bungelende ventje mee te nemen, schuift ze omlaag om af te dalen. Door de ene raket hoger te schuiven dan de ander, beweegt het touw mee en slingert het ventje de lage kant op. Zo kan je hem sturen en door de levels loodsen.
Kubusbomen
Sky Tourist heeft 75 levels, verspreid over 3 werelden die er leuk en eigenzinnig uitzien. Ze hebben karakter. De eerste groene wereld bestaat bijvoorbeeld uit zwevende blokken natuur, met kubusvormige bomen, zwarte rondhuppelende mannetjes waar je niet zoveel mee hebt te maken en een soort zonnepanelen die je omdraait als eerste puzzels en obstakels in het spel. Je verzamelt gele kubussen die in honinggraad-vormen verspreid liggen en aan het einde heb je een fluoriserende sleutel waarmee je de deur naar de uitgang opent.
De andere werelden zijn net zo hoekig, maar gooien het over een andere boeg: je bungelt eerst tussen zwarte flatgebouwen met schietende gangsters en de ijswereld is wat abstracter dan de voorgaande werelden. Hoe dan ook ziet Sky Tourist er erg leuk uit. En ook de muziekkeuze is goed: een opzwepend deuntje in het hoofdmenu maakt aanvankelijk plaats voor wat afstandelijke muziek tijdens het spelen, maar naarmate de uitdaging hoger wordt, wordt de muziek ook wat drukker.
Onverwacht dood
Na een groot deel van de eerste wereld ploeteren, blijkt drie sterren op een level te halen pittiger dan verwacht na een eenvoudige introductie. Op momenten lijkt het alsof je lekker kan zwieren met de raketten en je mannetje in het midden, maar vaak moet je secuur te werk gaan om een poortje open te duwen of langs een randje te ontsnappen. En dat leidt na een tijdje spelen nog steeds tot onverwachts doodgaan. In principe heeft het touw niks te schaften met de omgeving van een level, maar dat verandert als je het touw spant in een hoekje – en dan knapt hij snel en ben je de derde ster voor ‘niet doodgaan’ kwijt. Later wordt de moeilijkheidsgraad flink opgeschroefd, met veel timingselementen en schietende vijanden. Gelukkig hebben latere levels wel checkpoints, te herkennen als totempalen op een platformpje.
Charme
Het euvel van de onverwachte dood kan de pret van het spel wat drukken, maar gelukkig word je meteen daarna weer neergezet voor de volgende poging. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je het spelletje met aandacht speelt. De levels zelf zijn ondanks hun vormgeving niet echt memorabel, maar wel opbouwend genoeg om nog even vrolijk verder te bungelen. De uitstraling van het spel maakt dat makkelijker. De muziek en de bijzondere blokkenstijl geven Sky Tourist charme. Een leuk spelletje.
Downloaden: Sky Tourist (€0,89, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties