
SnelTrein verkoopt ook nog bij fors hogere prijs
De iPhone-app SnelTrein blijft verkopen. Dat constateert de Groningse ontwikkelaar Innovatio, die de treintijden-app vorige week donderdag uitbracht met een bijzonder prijsmodel. Voor elke dag dat de app wordt verkocht, gaat de applicatie de dag erop omhoog in prijs. Net zolang totdat de app een dag niet meer verkoopt. Zodoende kostte de applicatie bij eerste beschikbaarheid donderdag 89 cent, en gaat hij deze dinsdag voor 5,99 euro over de toonbank van de App Store. De applicatie wordt nog steeds verkocht voor de prijs van een hamburger.
Innovatio probeert met de prijstactiek van SnelTrein de volgens hun te lage prijsstellingen van de App Store recht te timmeren.
“We willen de wereldwijde app-economie genezen. Voor een bioscoopkaartje wordt zonder nadenken 10 euro neergelegd, maar een app van 4,99 euro wordt door veel consumenten als duur beschouwd.”
De ontwikkelaar begeleidt haar persbericht over de prijsstelling van een grafiek die terugblikt op de verkopen van de applicatie tot en met maandag, toen de app 4,49 euro kostte. Op die grafiek is te zien dat SnelTrein op de eerste dag verreweg het meest opleverde. De app bracht voor het prijskaartje van 89 cent 214 euro in het laatje. Een dag later bracht de applicatie voor 1,79 euro nog maar een kleine 62 euro op, om vervolgens verder weg te zakken naarmate de prijs hoger werd. Zowel op zondag (€3,59) als maandag (€4,49) werd de app 11 keer gedownload. De app verkoopt dus nog steeds, en daarom staat de applicatie vandaag voor 5,99 euro in de App Store.
“Alhoewel de hoeveelheid verkopen en omzet dalen nu de prijs stijgt, lijkt het erop dat de omzet een bodem begint te vormen en begint te stijgen. De grote vraag is nu hoe lang het nog zal duren voordat er een prijs wordt bereikt waarbij de app niet meer verkocht wordt. We verwachten dat het ergens tussen e 10 en 20 euro afgelopen zal zijn.”
Op de dag nadat de applicatie niet meer verkocht is in de App Store, mogen leden van de Facebook-pagina van SnelTrein bepalen wat zij de app waard vinden en wordt de prijs van de applicatie vastgezet.
Innovatio maakte het verdienmodel openbaar op TNW, en dat vond zijn weerklank. Inmiddels zijn bij de ontwikkelaar 27 apps bekend die hetzelfde verdienmodel gaan proberen.
Downloaden: SnelTrein (€5,99 maar flexibele prijs, iPhone, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Her beste is her dus om te wachten.
Want een app kopen voor 5,99 die vorige week nog 89 cent kostte is natuurlijk makkelijk geld weggeven.
Waarom proberen ze gratis met advertenties ook niet gewoon? Deze app is mij niet 89 cent waard als ik ook de prima gratis Reisplanner Xtra heb. Maar misschien wel als ik de app heb kunnen proberen.
Zou het begin van de vakantie ook nog parten kunnen spelen? Toch wel interessant concept. Maar als die cijfers kloppen, dan valt er aan apps toch nauwelijks iets te verdienen
Soort van oplichting.
Je koopt nooit ‘zomaar’ een bioscoopkaartje. In mijn ogen koop je een beleving van inmiddels zo’n 2,5 uur, waar je met velen nog dagen, zo niet weken over kunt napraten. Je bent een ervaring rijker. Dit ligt bij een app een heel stuk anders.
Probleempunt is dat men er nu van uitgaat dat de eerste dag het succesvolste is met name door de relatief hoge omzet en downloadcijfers. Maar het is logisch dat op de 1e dag, door bijvoorbeeld persaandacht, de cijfers een niet stabiel beeld laten zien. Als de ontwikkelaars op de eerste dag 1,79 ipv 0,89 hadden gevraagd, dan had dat denk ik meer opgeleverd terwijl de downloadcijfers grotendeels hetzelfde zouden zijn gebleven.
Een App kan ook een beleving zijn. In dit geval een zeer slechte…
Deze App vereist in sommige gevallen een herinstallatie en in andere gevallen zelfs een harde reset van je iPhone om een stap verder te komen.
Veel apps zijn slecht ! Voor 89 cent neem ik nog wel een risico. Volgens mij was het succes juist ook de kracht van de micro-bedragen. Moet je niet naar macro willen ! Gaan mensen weer jailbreaken en illegaal downloaden.
“Innovatio probeert met de prijstactiek van SnelTrein de volgens hun te lage prijsstellingen van de App Store recht te timmeren.”
Als ontwikkelaar kan ik dit natuurlijk alleen maar aanmoedigen.
Ik heb wel wat opmerkingen over de methodiek:
1. Je vrij weinig zeggen over cijfers van slechts 5 dagen.
2. Een exponentieel aflopende omzet / aantal downloads is normaal bij een app die niet ‘viral’ gaat. (wat hier duidelijk niet het geval is.
3. iPhoneclub is nogal ‘uch’ groot in Nederland. Dit artikel zal er vrijwel zeker voor zorgen dat de app vaker gedownload wordt vandaag. Daarmee worden de statistieken dus eigenlijk vervuild en zal je een piek zien in de verkopen die niet wordt veroorzaakt door hun prijsbeleid.
4. Punt 3 is slechts een voorbeeld, elke melding op een website kan de statistieken beïnvloeden.
5. Deze app heeft al redelijk wat publiciteit gehad en daardoor zal het lang duren voordat de app echt nul keer verkocht wordt op een dag.
6. De markt voor deze app is te klein om dit prijssysteem te testen. Met hooguit tientallen downloads per dag zit er te veel afwijking in. Ik spreek uit ervaring, sommige van onze apps worden op de ene dag opeens 3x zo veel of zo weinig als de dag er voor gedownload. Bij apps die duizenden of meer downloads per dag hebben is dit effect minder aanwezig.
Door deze test tegelijk met de lancering van een nieuwe app te doen gaan er allemaal processen door elkaar lopen. Ik denk dat je het prijssysteem beter kan testen door de app eerst bijvoorbeeld 1 maand in de store te hebben voor 89cent om de begin rush er niet in te hebben en om te zorgen dat je de kinderziektes (bugs) er uit kan halen.
Maar ondanks alles vind ik het toch goed dat deze ontwikkelaar iets probeert te doen aan het aparte klimaat (in Nederland) waar mensen het liefst niks betalen voor een prachtige/nuttige/leuke app. Een app van 89cent is meestal het goedkoopste product wat mensen die week gekocht hebben. En maar wellicht wel iets waar ze al uren plezier/profeit aan gehad hebben.
Edit: Ik lees dat er een update onderweg is, reken er maar op dat deze de download cijfers weer opkrikt en dus wederom de test beïnvloed.
iPhoneclub heeft deze app al vaker aangehaald, en op deze manier wordt ie juist minder gedownload verwacht ik. Je weet namelijk dat als je m niet download en de rest van nederland dat ook niet doet, je hem de volgende dag voor bijna niks hebt 😉
Leuk experiment. Jammer dat er geen rekening wordt gehouden met verschillende weekdagen en het effect van de lancering. Het onderzoek was m.i. beter geweest als ze eerst even gewacht hadden (zodat de app 1-2 weken beschikbaar was geweest) en vervolgens de de prijs hadden laten oplopen (ofwel elke werkdag, waarbij weekends niet worden meegeteld, ofwel elke week één prijsverhoging). Op die manier waren de resultaten een stuk betrouwbaarder geweest als daadwerkelijk onderzoek.
Simpele gasten zeg, waarom betaal je 1euro voor een fles water en 1000euro voor een flesje wijn van 100 jaar oud.
Treinapps heb je genoeg gratis
Laat meneer lekker naar de bioscoop gaan en zich met zijn eigen zaken bemoeien. Ipv te willen bepalen wat wij betalen. Ik hoop dat hij er weinig van verkoopt!!!
Een hamburger van 5,99? Wat een afzetter is de snackbar van deze lui!!
@kees muijt: In ons economische systeem mag meneer gewoon bepalen hoeveel hij voor zijn product/dienst vraagt, hoor.
Is inmiddels alweer 0,89. Je zal hem net voor 5,99 gekocht hebben…
@pposthoorn: Op geheel persoonlijke titel; eens met vrijwel al je punten. Het had beter gewerkt als ze per prijsstaffel bepaalde drempels hadden ingevoerd (meer of minder dan X voor nieuwe prijsverhoging/-verlaging), maar zoals je terecht opmerkt is de Nederlandse App Store-markt daar simpelweg te klein voor. Voor sommige App Store-categorieën is het al voldoende om bij ~40 downloads per dag in de top 10 Betaald of Gratis voor die categorie te komen.
Desalniettemin – en wederom op persoonlijke titel – vind ik het idee intrigerend en verdient Innovatio applaus voor het lef van deze strategie.