Sociale apps maken inhaalslag op games als populairste categorie

Games waren altijd de populairste categorie voor iPhone-apps. Maar sinds kort zijn de sociale netwerkapps aan een opmars bezig: ze trekken meer gebruikers en leveren meer geld op.

facebook twitterDe afgelopen drie jaar vormden games de meest populaire categorie in de App Store. Maar er lijkt een kentering gaande: sociale apps maken een inhaalslag op meerdere gebieden. Er valt steeds meer te verdienen, de gebruikers maken er intensiever gebruik van en de apps staan hoger in de ranglijsten. Dat blijkt uit informatie van Flurry, een bedrijf dat de app-markt analyseert. In het rapport werd allen gekeken naar populariteit van smartphone-apps (dus geen tablets).


Daarbij blijkt dat het gebruik ongeveer gelijk is geworden: in het eerste kwartaal besteedden gebruikers 24 minuten per dag aan games én 24 minuten per dag aan sociale apps. Sociaal netwerken lijkt dus in opkomst, zeker omdat de groei bij sociale apps hoger ligt dan bij games.

inkomsten flurry

De inkomsten aan advertenties groeiden bij sociale apps ook sneller: tussen februari en april 2012 waren games steeds goed voor zo’n 35 procent van de inkomsten bij Flurry. De inkomsten van sociale apps stegen in die maanden van 24 naar 37 procent van het totaal. April is daardoor de eerste maand waarin sociale netwerkapps meer advertentiedollars opleveren dan games (omdat de maand april nog niet voorbij is, heeft Flurry een schatting gedaan voor de resterende dagen). Flurry kijkt alleen naar apps die gebruikmaken van het advertentienetwerk van henzelf, maar heeft daarmee wel een brede kijk op de markt. Het bedrijf vermoedt dat de groei in games is afgevlakt. Het is lastig om nog meer nieuwe spelers aan te trekken. De gamemakers zullen daarom moeten vechten om de bestaande hoeveelheid spelers.

Meer info: Flurry-blog

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.