‘Software ontwikkelen voor iPhone lastiger dan gedacht’

Software-ontwikkelaar Craig Hockenberg waarschuwt voor iets teveel optimisme over het ontwikkelen van software voor de iPhone. Ook als de SDK straks beschikbaar is, komen ontwikkelaars voor lastige problemen te staan waar ze op de desktop geen last van hebben.

Twitterrific-ontwikkelaar Craig Hockenberry waarschuwt voor al te veel optimisme bij mensen die applicaties voor de iPhone willen ontwikkelen. “Verwacht niet dat je veel van je bestaande kunt hergebruiken”. Hockenbergs belangrijkste punt is dat de iPhone een klein apparaat is met beperkingen, waardoor geheugen en rekenkracht beperkt zijn. Je kunt maar beter zoveel mogelijk functionaliteit achterwege laten die mensen toch onderweg niet zullen gebruiken.


Hockenberry heeft alvast een iPhone-versie van zijn software uitgebracht onder de naam MobileTwiterific. Hij gebruikte daarbij (vanzelfsprekend) niet de SDK. Volgens Hockenberry moet je radicaal anders denken. Ervaring met Cocoa helpt je een eind op weg, maar je moet ook anders over de interface na gaan denken. Gebruikers zullen over straat lopen met een beker koffie in de ene hand en slechts één vrije hand om het scherm te bedienen. Alles wat aangeklikt kan worden, moet dan wel met die ene hand bereikbaar zijn.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.