SoundTracking een hit, Color een flop op de iPhone
SoundTracking werd twee weken geleden op de conferentie SXSW gelanceerd en heeft inmiddels 100.000 downloads binnen. De app waarmee je muziek kunt delen, gecombineerd met foto’s, locaties en commentaar blijkt een groot succes.
Maar met een andere pas gelanceerde app gaat het minder goed: de foto-applicatie Color werd met een budget van 41 miljoen dollar ontwikkeld, maar heeft in een week tijd alleen maar negatieve recensies verzameld, zowel in de Nederlandse als in de Amerikaanse App Store. Color heeft in de App Store bijna alleen maar 1-sterwaarderingen gekregen en de eerste update die ze hebben uitgebracht, werd evenmin gewaardeerd.
Color bleek een verwarrende app en was gemakkelijk te hacken. In plaats van foto’s in de buurt kun je gemakkelijk de beperkingen van de app omzeilen en doen alsof je ergens anders op de aardbol bent. Met Color moet je foto’s maken van jezelf en je omgeving. Anderen die binnen een straal van 30 meter aanwezig zijn, kunnen de foto’s ook zien. Met de applicatie FakeLocation bleken de geografische beperkingen te omzeilen. Color zou handig zijn als je op een party of bij een sportevenement of concert bent. Meerdere mensen maken dan foto’s van hetzelfde evenement, zodat je zelf ook een keer in beeld komt en gebeurtenissen vanuit ander perspectief kunt zien.
SoundTracking is veel succesvoller uitgepakt. Met deze app kun je muziek delen met anderen, waarbij een koppeling is gemaakt met GraceNote. Je kunt ook handmatig zoeken om muzieknummers te vinden. Oprichters Steve Jang en Matt Paul zijn van plan een nieuwe sociaal netwerk rond muziek op te richten. Het gaat volgens het duo niet zozeer om het delen van muziek zelf, maar om het delen van de ervaring wanneer je een muzieknummer hoort. Bij apps waarme je muziek kunt ontdekken zoals Shazam en Soundhound is er wel een koppeling met Twitter en Facebook gemaakt, maar de ervaring is anders.
Elke 5 seconden wordt er een muzieknummer gedeeld. Het succes van SoundTracking is wel een beetje te vergelijken met het succes van Instagram, dat vlak na de introductie ook al snel de grens van 100.000 gebruikers haalde. Bij Instagram zitten ze intussen al op één foto per 2 seconden. Dat het bij SoundTracking langzamer gaat, heeft volgens Jang ermee te maken dat je bij SoundTracking meer moet nadenken: het is niet het klikken van een foto, maar je moet bij het muzieknummer ook foto’s en tekst toevoegen. Er wordt nu gewerkt aan een Android-app en er komt integratie met andere diensten, zoals YouTube.
Downloaden: Color en SoundTracking (beide gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 13 reacties