Sprout Social: bedrijfsmatig sociale media volgen op iPhone
Stel: je hebt een onderneming die zich bezig houdt met tuindecoratie en je wil jezelf vestigen op sociale media. Als iemand op Twitter vraagt: ‘Wat moet ik met mijn tuin doen?’, wil je daar op reageren. En als iemand op LinkedIn een hovenier zoekt, heb je daar misschien ook wel wat op te zeggen. Sprout is een dienst die Facebook, Twitter en LinkedIn op zelf ingevoerde trefwoorden doorzoekt en voorlegt aan een team van mensen die je de taak hebt gegeven. De dienst heeft nu ook een eigen iPhone-applicatie.
Je kan de app niet gebruiken zonder een account te hebben op Sproutsocial.com. Daar kan je de dienst 30 dagen gratis proberen. Daarna zijn er vier pakketten om uit te kiezen, startend vanaf 9 dollar per maand voor 10 profielen en oplopend tot een Premium-abonnement van 900 dollar met een onbeperkt aantal profielen. Met die profielen kun de informatiestroom van jouw trefwoorden in de gaten houden, maar Sprout is meer dan een dienst die de zoekfuncties van de sociale netwerken voor je uitvoert. Bedrijven kunnen er ook mee bekijken hoe effectief de werking van sociale media voor hun is, zien hoe dat afsteekt tegen de concurrentie en hoe erover je merk en werk gedacht wordt.
De iPhone-app is een van de voornaamste ‘features‘ die Sprout biedt, valt te lezen op hun website. De applicatie is een snelle versie van de website. Als werkgever bepaal je welke groep Sprout-gebruikers welke taak krijgt. Werknemers zien van hun groep de sociale media-feeds in de app en kunnen die met elkaar behandelen. Zo zie je of al iemand anders van het team antwoord heeft gegeven op iemand die een lastige vraag op Facebook stelde. Ook kunnen werknemers met elkaar communiceren binnen de app aan de hand van notities die aangemaakt kunnen worden en kun je met elkaar afspreken wat wanneer naar buiten mag treden.
Berichten die je schrijft in Sprout – ook antwoorden – kunnen direct geplaatst worden op de sociale media. Je kan ze echter ook plaatsen op een tijdstip wanneer je het wil. In de iPhone-app kan een werkgever eveneens werknemers op een taak zetten en eigen berichten eenvoudig crossposten op de genoemde sociale netwerken tegelijk. Ook kan er in de applicatie worden gezien hoe goed het merk ervoor staat.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties