“Beam me up Scotty” is een tekst die je elk moment verwacht bij het spelen van de nieuwe game Star Command. Eindelijk is het lang verwachte simulatiespel waarin je als kapitein de leiding neemt over een ruimteschip, uitgekomen op de iPhone en iPad. Wie opgegroeid is met Star Trek, kan eigenlijk niet anders dan het idee van het spel een warm hart toedragen. In Star Command neem je personeel aan, voer je gevechten uit tegen andere schepen en bescherm je je schip tegen aliëns die binnenstormen en alles aan gort blazen.
Avontuur van dertig procent
Star Command is uiteindelijk nog geen dertig procent geworden van het oorspronkelijke idee dat de drie ontwikkelaars van het spel voor ogen hadden; grofweg gezien een totaalsimulatie van wat er in de serie Star Trek gebeurt. Het spel dat uiteindelijk is uitgekomen, beperkt zich tot het reizen van bestemming naar bestemming met je schip, het aangaan van communicatie en gevechten met andere schepen, het beschermen van je schip tegen indringers, maar toch vooral: het inzetten van je bemanning op de verschillende ruimtes in je schip. Zelf ben je de kapitein. Als je het loodje legt bij bijvoorbeeld indringers in het schip, is je missie voorbij.
Leuk is dat Star Command voor een verhalende toon heeft gekozen. Het had vrij makkelijk willekeurige uitdagingen kunnen bevatten, maar het spel zet hoger in. Zo reis je in missie twee bijvoorbeeld af naar Mars, waar je een verlaten schip vindt en benadert. Die later vol blijkt te zitten met zombies die je maar even van je af moet slaan. Het leuke is dat confrontaties met andere schepen en inleidingen van missies gepaard gaan met filmpjes en dialogen. Naast het verhaal geeft ook de soundtrack Star Command het gevoel dat je met méér bezig bent dan een simpele bouwmissie. Het voelt echt aan als een avontuur.
Kamers bouwen
De nieuwe simulatiegame is nadrukkelijk géén spel bezaaid met in-app aankopen. Je betaalt eenmalig voor het spel en hebt daarna niet langer te maken met blokkades omdat je moet investeren in het een of het ander. Je kan daardoor meteen zorgeloos aan de slag met het bouwen van de eerste ruimtes, waarbij je keuze hebt uit wetenschappelijke, beschermende en technische kamers. De kamers zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het schip; de ene beschermende wapenkamer heeft bijvoorbeeld meer stootkracht maar verlangt nadrukkelijke ontwikkeling van de munitie waardoor hij niet snel inzetbaar is; bij een andere kamer kan je al snel kiezen tussen een ruimte die vijandelijke aanvallen minder schadelijk maakt, of een die het deck moeilijker kwetsbaar maakt voor aliëns. Je neemt bemanningsleden aan, selecteert een personage en drukt op de centrale knop onderin beeld. Daarmee wijs je een nieuwe taak toe en zet je de rolverdeling van het schip in werking.
Bemanningsleden met een naam
Je kan bemanningsleden die je aanneemt, voorzien van een eigen naam zodat je een wat persoonlijkere band mee ontwikkelt. Dat dat aanstekelijk werkt, zagen we eerder al aan de pc-game Rollercoaster Tycoon. ‘Je beste vriend heeft gekocht een ijsje‘ is echter wel van een andere orde dan je vrienden tegenover aliëns zetten waarna ze aan pulp worden geschoten. Star Command is onverbiddelijk: zolang je geen kamers hebt om bemanningsleden weer tot leven te wekken, vallen je reisgenoten bij bosjes neer. Met minigames heb je daar echter wel invloed op. Star Command legt het aanvankelijk slecht uit, maar het inzetten van wapens en het toedoen van schade zijn minigames waarbij je zelf door timing meer schade kan berokkenen aan de vijand. Bij gevechten tussen ruimteschepen kan je ook een kijkje nemen hoe de tegenstander eraan toe is. Soms kan het echter wel even duren voordat je überhaupt progressie ziet, ondanks statusbalken van onder andere je schild bovenin beed. Star Command is soms net zo taai als Star Trek.
Diepgravend
Maar Star Command is ook geen game om maar eventjes op te pikken. Net als eerdere simulatiespellen met een grove pixelstijl – denk Tiny Tower en Pocket Planes, duurt het even voordat je de ruimtesimulatie in rolt. Zeker omdat het spel ook diepgravender is dan die genoemde games. Het upgraden van kamers, je bemanning, het verkrijgen van nieuwe specialiteiten en het maken van keuzes waardoor je al dan niet tegen verschillende aliënsoorten tegenover je krijgt, doe je niet even met twee vingers in de neus. En mocht je de eerste missies met het eerste schip tot een goed einde hebben gebracht, dan wachten er nog altijd drie grotere schepen met grotere uitdagingen. Je kan wel even zoet zijn met Star Command.
Downloaden: Star Command (€2,69, universeel, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties