maar ik heb de app ook, gisteravond deed hij het nog, toen heb ik nog een route gepland..
mens
vind dat trein ook nog wat functies mist, dit heb ik al gemaild, maar nog geen verbeteringen…
Freek
iPhoneclub: – IP-ban
Eppo
ach ja, ook logisch ook. De NS niet voor niets tonnen geïnvesteerd in de routeplanner en dan zou ik er ook van balen als iemand over jouw rug geld gaat verdienen….
Ha het anders gevonden als de maker van Trein het spoorboekje had gebruikt en daar zelf een routeplanner aan had gekoppeld..
Origineel geplaatst door SossieNL Haha het is een kleine aanpassing die nodig is, had dit probleem ook in iHome / iStart. Maar is inmiddels opgelost. Trein moet gewoon beter onderhoud plegen!
Een update van een app moet eerst goedgekeurd worden door Apple, dus zal nooit even snel kunnen zijn als een webapp.
Origineel geplaatst door SossieNL Haha het is een kleine aanpassing die nodig is, had dit probleem ook in iHome / iStart. Maar is inmiddels opgelost. Trein moet gewoon beter onderhoud plegen!
Een update van een app moet eerst goedgekeurd worden door Apple, dus zal nooit even snel kunnen zijn als een webapp.
Heb mijn reactie aangepast. Was niet op zijn plaats! Overigens neem ik aan dat de server de vertaalslag maakt, omdat hij nu href links weergeeft. Een Appstore update is dan niet direct nodig, of wel?
Freek
Die 2,39 die Dennis pakt (minus 30% voor Apple) is minder dan de meeste retourtjes die de NS aanbiedt. Bovendien betaal je voor de App en niet voor de reisinfo, die de NS zelf ook gratis publiceert.
Dennis zou de gegevens via een externe server moeten omzetten naar XML, zodat er geen update nodig is als de NS een komma verplaatst…
dsquared
@Freek –
Maar dat zou beteken dat hij geen geactualiseerde gegevens meer zou genereren als vertragingen en spoorwijzigingen.
Naar mijn mening is het heerlijk om ook op die momenten naar mijn iPhone te kijken ipv het scherm met de (gewijzigde) vertrektijden.
Origineel geplaatst door Freek
Dennis zou de gegevens via een externe server moeten omzetten naar XML, zodat er geen update nodig is als de NS een komma verplaatst…
Trein is gewoon erg handig in de dagelijkse vertragingsellende. Info is sneller dan de informatieborden. En dan voel ik mij als NS klant gepiepeld door gezeur over auteursrechten. Kom dan met een eigen app die qua functionaliteit vergelijkbaar is … Want NS mobiel is ronduit slecht.
Wes
lekker de m.ns portal gebruiken. Altijd up to date, zelfs waar de mobiele planner en standaard webplanner niet altijd zaken juist weergeven (de
M portal staat inv erbinding met de RailPocket database). Scheeld ook geld.
MichMich
Het is voor de ontwikkelaar wellicht een idee om via een soort proxy mechanisme te werken. De applicatie maakt dan verbinding met een server van de ontwikkelaar waarvan de data wordt opgehaald. Deze server maakt op zijn beurt verbinding met de NS. Middels server-caching kan de app snel blijven. En doordat de ontwikkelaar meer in handen heeft kan de werking gewaarborgd blijven. In dit geval werk je dus een beetje via het MVC principe.
Aangezien het hier over kleine hoeveelheden data gaat, zal de serverbelasting en datatraffic minimaal blijven.
SneakerStyle
Heb ik die app net gekocht na een tijdje getwijfeld te hebben. Werkt die niet! En ik het nu juist nodig heb aangezien ik 2 uur moet reizen. Dompertje
Gilbert
Je zou bijna denken dat er een aantal NS trollen bij Iphoneclub rondhangen …. 😉 De m ns portal is in vergelijking met Trein zoooooooo gebruiksonvriendelijk. Hoeveel NS klanten waren er ook al weer bereid om geld neer te tellen voor Trein? Waarom zou dat zijn? Omdat m ns zo lekker draait?
Ik heb het nooit begrepen waarom er altijd een applicatie van gemaakt moet worden, terwijl de web pagina (die hierboven genoemd word) naar mijn mening er goed en overzichtelijk uit ziet. Tevens scheelt het je nog is 2,40. Als het gratis was oke, maar dis is zonde van je geld als er een gratis en net zo up to date alternatief is…
Wes
Origineel geplaatst door Gilbert Je zou bijna denken dat er een aantal NS trollen bij Iphoneclub rondhangen …. 😉 De m ns portal is in vergelijking met Trein zoooooooo gebruiksonvriendelijk. Hoeveel NS klanten waren er ook al weer bereid om geld neer te tellen voor Trein? Waarom zou dat zijn? Omdat m ns zo lekker draait?
De M versie draaid inderdaad beter/actueler. Dit is ook de database welke gebruikt word door RP gebruikers (o.a. conducteurs, service trainees etc.) voor de laatste stand van zaken op het spoor. De NS webpagina geeft bijv. wijzigingen mbt vertragingen etc. niet tot op de laatste sec. aan.
Heeft niks met trollen te maken (vaak een opmerking gemaakt door een Troll zelf)
Gilbert
Iedereen heeft zo zijn eigen standaarden …. Maar kenmerk van de iPhone (en de applicaties die daar op draaien) is toch dat het er gelikt uit ziet. En dat hoeft niet altijd een applicatie te zijn; een grafisch mooi vormgegeven webapp is ook prima (zoals b.v. http://iphone3g.mobielnieuwsnet.nl) De mobile reisplanner van de NS is grafisch weinig aansprekend en de functionaliteit is omslachtig. Als je veel op dezelfde trajecten reist plan je weinig maar het is wel erg handig om met 1 klik op de applicatie te kunnen zien dat je aansluitende trein 18 minuten vertraging heeft en de alternatieve stoptrein op perron 5 staat. Via de webapp van de NS zijn er toch wat meer handelingen nodig om de benodigde info boven water te krijgen. Als de webapp werkelijk zo goed en mooi en snel en gratis is dan heeft de NS toch geen enkele concurrentie van Trein te vrezen? Ben ik als klant van de NS koning (kan ik kiezen) of ……?
Origineel geplaatst door MichMich Het is voor de ontwikkelaar wellicht een idee om via een soort proxy mechanisme te werken. De applicatie maakt dan verbinding met een server van de ontwikkelaar waarvan de data wordt opgehaald. Deze server maakt op zijn beurt verbinding met de NS. Middels server-caching kan de app snel blijven. En doordat de ontwikkelaar meer in handen heeft kan de werking gewaarborgd blijven. In dit geval werk je dus een beetje via het MVC principe.
Aangezien het hier over kleine hoeveelheden data gaat, zal de serverbelasting en datatraffic minimaal blijven.
Zoals ik al zei, is dit in sommige gevallen illegaal, bijvoorbeeld een inbreuk op het databankenrecht.
eMo
Dit was te verwachten natuurlijk. Gaan ze vast vaker doen.
Piet
Niet zo slim van Dennis. Het leeg trekken van de NS site had hij met behulp van eigen gemaakte downloadbare scripts kunnen doen zodat de Trein applicatie bijvoorbeeld dagelijks kijkt of er een nieuwe script-versie beschikbaar is. Een tijdrovende update via de appstore was dan niet nodig geweest. Je had kunnen wachten op een wijziging van de NS site. De vraag is of de volgende versie niet weer binnen een week onwerkbaar is.
Dus of samenwerken met de NS en garantie krijgen dat de interface hetzelfde blijft, of script systeem maken dat geupdate kan worden.
maxcre8
Hopelijk komt het snel weer goed gebruik het bijna dagelijks super deze app!!!
Patrick Mulder
er is een update en de applicatie werkt weer goed. Er zit nu ook GPS ondersteuning is dus het dichtsbijzijnde station wordt automatisch getoond bij de vertrektijden! Handig!
aah dus daarom gaf hij aan /mobile/ inplaats van het station!
Lijkt erop dat ze hun eigen (web)app maken? /mobile/ Hoop het niet, ze kunnen vast niet tippen aan Trein.
is er al 😛
http://mobiel.ns.nl/
maar ik heb de app ook, gisteravond deed hij het nog, toen heb ik nog een route gepland..
vind dat trein ook nog wat functies mist, dit heb ik al gemaild, maar nog geen verbeteringen…
iPhoneclub: – IP-ban
ach ja, ook logisch ook. De NS niet voor niets tonnen geïnvesteerd in de routeplanner en dan zou ik er ook van balen als iemand over jouw rug geld gaat verdienen….
Ha het anders gevonden als de maker van Trein het spoorboekje had gebruikt en daar zelf een routeplanner aan had gekoppeld..
Het is een kleine aanpassing die nodig is, had dit probleem ook in iHome / iStart.
Nieuwe NS site is nog net slecht als hij was…
Een update van een app moet eerst goedgekeurd worden door Apple, dus zal nooit even snel kunnen zijn als een webapp.
Heb mijn reactie aangepast. Was niet op zijn plaats! Overigens neem ik aan dat de server de vertaalslag maakt, omdat hij nu href links weergeeft. Een Appstore update is dan niet direct nodig, of wel?
Die 2,39 die Dennis pakt (minus 30% voor Apple) is minder dan de meeste retourtjes die de NS aanbiedt. Bovendien betaal je voor de App en niet voor de reisinfo, die de NS zelf ook gratis publiceert.
Dennis zou de gegevens via een externe server moeten omzetten naar XML, zodat er geen update nodig is als de NS een komma verplaatst…
@Freek –
Maar dat zou beteken dat hij geen geactualiseerde gegevens meer zou genereren als vertragingen en spoorwijzigingen.
Naar mijn mening is het heerlijk om ook op die momenten naar mijn iPhone te kijken ipv het scherm met de (gewijzigde) vertrektijden.
Ikzelf heb een webapplicatie draaien – Car Info – en wil ook binnenkort een native variant maken. Ik heb hier ook over nagedacht, maar het probleem is dat het wettelijk anders zit. Ik heb navraag gedaan bij een (ICT-)jurist, en hij raadde mij aan om het gewoon allemaal lokaal te doen. Dat is op zich wel handiger, bespaart mij serverkosten, etc…
Nu wil je natuurlijk niet dat je applicatie down is als de NS (of RDW in mijn geval) hun site update (of expres aanpast zodat de iPhone-applicatie niet meer werkt). Het beste kan je dan gewoon op jouw server een XML-bestand zetten waarin je duidelijk neerzet op welke URL de gegevens staan, en op de één of andere manier een soort eigen XML-formaat bedenkt waarvan de iPhone snapt hoe hij met de content om moet gaan.
Trein is gewoon erg handig in de dagelijkse vertragingsellende. Info is sneller dan de informatieborden. En dan voel ik mij als NS klant gepiepeld door gezeur over auteursrechten. Kom dan met een eigen app die qua functionaliteit vergelijkbaar is … Want NS mobiel is ronduit slecht.
lekker de m.ns portal gebruiken. Altijd up to date, zelfs waar de mobiele planner en standaard webplanner niet altijd zaken juist weergeven (de
M portal staat inv erbinding met de RailPocket database). Scheeld ook geld.
Het is voor de ontwikkelaar wellicht een idee om via een soort proxy mechanisme te werken. De applicatie maakt dan verbinding met een server van de ontwikkelaar waarvan de data wordt opgehaald. Deze server maakt op zijn beurt verbinding met de NS. Middels server-caching kan de app snel blijven. En doordat de ontwikkelaar meer in handen heeft kan de werking gewaarborgd blijven. In dit geval werk je dus een beetje via het MVC principe.
Aangezien het hier over kleine hoeveelheden data gaat, zal de serverbelasting en datatraffic minimaal blijven.
Heb ik die app net gekocht na een tijdje getwijfeld te hebben. Werkt die niet! En ik het nu juist nodig heb aangezien ik 2 uur moet reizen. Dompertje
Je zou bijna denken dat er een aantal NS trollen bij Iphoneclub rondhangen …. 😉 De m ns portal is in vergelijking met Trein zoooooooo gebruiksonvriendelijk. Hoeveel NS klanten waren er ook al weer bereid om geld neer te tellen voor Trein? Waarom zou dat zijn? Omdat m ns zo lekker draait?
http://m.ns.nl/mobiel/planner.action
Ik heb het nooit begrepen waarom er altijd een applicatie van gemaakt moet worden, terwijl de web pagina (die hierboven genoemd word) naar mijn mening er goed en overzichtelijk uit ziet. Tevens scheelt het je nog is 2,40. Als het gratis was oke, maar dis is zonde van je geld als er een gratis en net zo up to date alternatief is…
De M versie draaid inderdaad beter/actueler. Dit is ook de database welke gebruikt word door RP gebruikers (o.a. conducteurs, service trainees etc.) voor de laatste stand van zaken op het spoor. De NS webpagina geeft bijv. wijzigingen mbt vertragingen etc. niet tot op de laatste sec. aan.
Heeft niks met trollen te maken (vaak een opmerking gemaakt door een Troll zelf)
Iedereen heeft zo zijn eigen standaarden …. Maar kenmerk van de iPhone (en de applicaties die daar op draaien) is toch dat het er gelikt uit ziet. En dat hoeft niet altijd een applicatie te zijn; een grafisch mooi vormgegeven webapp is ook prima (zoals b.v. http://iphone3g.mobielnieuwsnet.nl) De mobile reisplanner van de NS is grafisch weinig aansprekend en de functionaliteit is omslachtig. Als je veel op dezelfde trajecten reist plan je weinig maar het is wel erg handig om met 1 klik op de applicatie te kunnen zien dat je aansluitende trein 18 minuten vertraging heeft en de alternatieve stoptrein op perron 5 staat. Via de webapp van de NS zijn er toch wat meer handelingen nodig om de benodigde info boven water te krijgen. Als de webapp werkelijk zo goed en mooi en snel en gratis is dan heeft de NS toch geen enkele concurrentie van Trein te vrezen? Ben ik als klant van de NS koning (kan ik kiezen) of ……?
Zoals ik al zei, is dit in sommige gevallen illegaal, bijvoorbeeld een inbreuk op het databankenrecht.
Dit was te verwachten natuurlijk. Gaan ze vast vaker doen.
Niet zo slim van Dennis. Het leeg trekken van de NS site had hij met behulp van eigen gemaakte downloadbare scripts kunnen doen zodat de Trein applicatie bijvoorbeeld dagelijks kijkt of er een nieuwe script-versie beschikbaar is. Een tijdrovende update via de appstore was dan niet nodig geweest. Je had kunnen wachten op een wijziging van de NS site. De vraag is of de volgende versie niet weer binnen een week onwerkbaar is.
Dus of samenwerken met de NS en garantie krijgen dat de interface hetzelfde blijft, of script systeem maken dat geupdate kan worden.
Hopelijk komt het snel weer goed gebruik het bijna dagelijks super deze app!!!
er is een update en de applicatie werkt weer goed. Er zit nu ook GPS ondersteuning is dus het dichtsbijzijnde station wordt automatisch getoond bij de vertrektijden! Handig!