Superwijnen-app voor iPhone: koopjesjagen in het wijnschap van de supermarkt
Eigenlijk moesten we wel een beetje gniffelen om de aankondiging van de nieuwe Superwijnen-app. De makers hebben gekozen voor de tegenwoordig überhippe Lean-methodiek. “In een vroeg stadium van het project zijn zowel de verwachte problemen van de doelgroep als de bedachte oplossing kwalitatief onderzocht”, vertelt het persbericht. En wat blijkt? Consumenten hebben net als voorgaande jaren moeite om in de supermarkt een goede wijn uit te kiezen. De oplossing die eruit rolde is niet anders dan we al gewend zijn: een Superwijnen-app waarin wijnexpert Harold Hamersma alle wijnen uit de supermarkt over zijn tong heeft laten gaan. Dergelijke apps bestaan al sinds 2009, maar het verschil is dat wijnexpert Nicolaas Klei nu is ingeruild voor een andere wijnexpert, Hamersma. Die nam een paar jaar geleden het stokje van Hubrecht Duijker over als meest invloedrijke Nederlandse wijnexpert en is bekend van zijn jaarlijkse boek De Grote Hamersma.
Om elke verwarring te voorkomen: de app Superwijnen heeft voorzover wij konden nagaan niets te maken met de Supermarktwijngidsen en Omfietswijngidsen die eerder op de iPhone zijn verschenen. Dit is gewoon hetzelfde idee, maar dan uitgewerkt door een ander team en met een andere wijnexpert. Niks mis mee natuurlijk, want als je vindt dat de concurrentie het niet slim genoeg aanpakt, moet je vooral de kans grijpen om het beter te doen. En er zitten in de app ook wat nieuwe functies in, zoals wekelijkse wijnkoopjes in de verschillende supermarkten en een scanfunctie om een eerder gekochte fles wijn te checken.
Supermarktwijnen?
Wat wijngidsen betreft is er de afgelopen jaren nogal wat verwarring gecreëerd. We bespraken in 2009 de Super Wijngids. Daarna volgde in 2010 de Wijngids, waarbij het woord ‘supermarkt’ krampachtig werd vermeden. De gids bevatte immers ook het wijnassortiment van slijterijketens, natuurvoedingswinkels, wereldwinkels en de HEMA. Het jaar 2011 stonden we droog wat apps betreft, want de wijndrinkende supermarktbezoekers konden pas eind van het jaar terecht bij de Supermarktwijngids 2012 van Nicolaas Klei. Gek genoeg wel weer met de aanduiding ‘supermarkt’ in de naam. Eind 2012 besloot de uitgever het woord ‘supermarkt’ toch weer te vermijden met de nieuwe app Omfietswijngids 2013. Volgt u het nog?
En nu is er dus de Superwijngids van Harold Hamersma. Waar komt die opeens vandaan? Nou, Hamersma werkte al mee aan een app met de naam Connaisseur, een soort braintrainer over wijnen. En omdat verwarring blijkbaar hoort bij wijnapps staat er op het appicoontje ‘De Grote Hamersma 2014’, terwijl de app zelf ‘Superwijnen‘ heet. De Grote Hamersma 2014 beschrijft circa 7.000 wijnen, de Superwijnen-app bevat een selectie daaruit. Hoeveel? Dat meldt de app niet. Het is een greep uit het aanbod van alle 7.000 wijnen die Hamersma heeft geproefd om zijn jaarlijkse meesterwerk te schrijven. In het papieren boek staan volgens de omslag overigens 2.552 wijnen, geen 7.000. Misschien hadden de makers de app beter ‘De Kleine Hamersma’ kunnen noemen, maar dat was marketingtechnisch minder slim.
Al dat gepraat over businessmodellen doet overigens niets af aan de kennis van Harold Hamersma. Deze man is een fenomeen in Nederland, heeft een onnavolgbare kennis van wijnen en schrijft ook nog gevat, zoals te merken is in zijn artikel over deeltijdwijnhandelaren. Hamersma schrijft in Het Parool en NRC Handelsblad en brengt zijn Grote Hamersma-bijbel al jarenlang met succes uit. Maar de poeha van uitgeverij Nieuw Amsterdam en partner Lab1111 doet wat wenkbrauwen fronsen. Zeg gewoon dat Hamersma de beste wijnkenner van Nederland is en dat je je daar voor een fractie van de boekenprijs aan mag laven. In plaats daarvan wordt gesproken over “nieuwe uitgeef- en verdienmodellen voor mobiele media” waar het team achter de Superwijnen-app mee is gaan experimenteren. Dat verdienmodel is eigenlijk vrij simpel: Superwijnen is een betaalde app waar je €5,49 voor betaalt. Dat is helemaal niet vernieuwend, maar een tamelijk traditionele keuze die inmiddels zelfs al wat achterhaald is. Je hoort immers steeds vaker dat het tijdperk van betaalde apps wel voorbij is, niet alleen bij games. Nieuwe uitgeefmodellen? Nou… De Grote Hamersma is alleen verkrijgbaar als papieren boek, niet als e-book.
Overzichtelijke wijnapp voor de twijfelaar
We zouden bijna vergeten dat het uiteindelijk om de nieuwe app gaat. Die is prima van kwaliteit en ziet er overzichtelijk uit. Bij binnenkomst zie je prominent de actuele wijnaanbiedingen en twee knoppen om wijnen te zoeken of te scannen. Met de filterfuncties zoom je snel in op rode, witte of roséwijnen. Er is een prijsfilter en een supermarktfilter en je kunt eventueel alleen aanbiedingen te zien krijgen. Die nadruk op tijdelijke aanbiedingen is vrij uniek, want de meeste andere apps zijn veel minder op koopjesjagers gericht maar meer op mensen die gewoon een goede wijn voor weinig geld willen en de wijnhandel te snobistisch vinden. Ondertussen zit Nicolaas Klei stilletjes in een hoekje van de App Store te snikken: zijn Omfietswijngids 2013 krijgt de ene 1-sterrenwaardering naar de andere omdat zijn app te weinig interessante wijnen bevat. Voorlopig dus maar deze ‘Kleine Hamersma’ downloaden en afwachten of uitgeverij Podium het nog aandurft om na het debuut van deze sterke concurrent een nieuwe versie van de Super(markt)/Omfietswijngids uit te brengen.
Downloaden: Superwijnen (€5,49, iPhone, iOS 5.0+)
Ook verkrijgbaar: De Grote Hamersma 2014 (€19,95, gedrukt boek, niet verkrijgbaar als e-book)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties